Skimmer skrev 2011-01-31 23:58:03 följande:
Pluppe: välkommen till tråden! Ensidig grå starr beror oftast på "slumpen". Som du själv säger har ni ingen aning om var din grå starr kom ifrån. Dubbelsidig grå starr däremot, är ofta ärftlig. Därför tror jag knappast du har något att oroa dig för! Varken jag eller min sambo har grå starr och det finns inte i släkten heller - vårt barn föddes med ensidig katarakt. På bb undersöker en läkare det nyfödda barnet. H*n kollar bl a reflexer, höfter, ryggrad osv. Och så lyser de med en lampa i barnets ögon för att se om de får en reflex eller om reflexen är utsläckt (grumling). Jag föreslår att du påpekar din egen medfödda grå starr och att de tittar noga i ditt barns ögon. Men som sagt, jag tror inte de kommer hitta något onormalt! Om barnet skulle ha grå starr brukar man vilja operera inom sex veckor (om grå starren är så utbredd att den stör synen). Hur har det gått för dig själv förresten? Vad ser du med ditt gråstarrsöga och har det hindrat dig i livet på något sätt (exempelvis körkort osv)? Lycka till med graviditeten och kommande förlossning!
Tack så mycket :)
Jag läste lite i länken som ni har högst upp i tråden. Fick reda på en hel del som man inte visste sedan tidigare och ändå har man läst massor! Det låter skönt att höra!
Jag har planerat att prata med dem om det och att kanske t.o.m skriva det i förlossningsbrevet så att det finns med ordentligt, så att det inte blir i mitt fall, försent.
Har en fråga ang. operationen. Komplikationerna till den har jag förstått är grön starr eller efterkatarakt? Hur många av er har drabbats av det här?
För mig går det så bra som det bara kan gå. Jag vet ju inte hur det är att ha två fungerande ögon, jag har förbrukat mitt reservöga som jag brukar säga. Mitt högra öga har ingen syn framåt mer än att det ser färger knappt inga konturer eller något sådant. Däremot har jag suddigt seende från ytterkanten av ögat och utåt, tackvare detta fick jag ta körkort. Mitt öga sätter alltså inga stopp, förutom att jag inte kan se 3D som nu börjar bli ganska populärt :P För 6 år sedan gjorde jag en operation för min skelöghet. Jag skelade 12 mm då och det fanns risk för att mitt öga kunde fastna i den positionen om vi inte gjorde något åt det. En operation som jag kommer få göra om återigen. Just nu skelar jag mest enbart när jag är koncenterad, tittar åt sidorna eller är trött. Annars är det inget märkbart på mig.
Min starr upptäcktes när jag var 1 år gammal genom att jag just skelade. Fick en lapp på mitt friska öga av en distriktläkare. Jag grät och grät och var så arg på den där lappen, jag såg ingenting, det var som att gå runt i mjölk.. Mamma förstod ju då att något var fel och då blev vi iväg skickade till Linköpings US där vi spenderade två dagar med bara massa tester. Därefter kom det ju fram att jag hade medfödd Grå Starr.
Avståndbedömning är något jag har svårt med. Vollyboll eller badminton är alltid en upplevelse att spela. Jag får fler bollar i huvudet än någon annan vill jag lova, haha!
Jag tycker inte min starr har satt foten för något i mitt liv. Det är absolut något man kan leva med utan problem! Visst man har haft en hel del huvudvärk för att det friska ögat blir för ansträngt efter en dag i skolan, men jag klarar mig fortfarande utan glasögon och lever på som vilken annan människa.
Det jobbigaste med starren är inte att jag inte ser utan det jobbigaste är att skela när jag gjorde det som mest. Mitt i tonåren.. Men det finns hjälp även för det och efter det operationen var jag som på topp igen. Ingen ser ju på mig att jag har något fel i ögat förutom när jag då skelar.
Tack så mycket :)