Inlägg från: yrväder |Visa alla inlägg
  • yrväder

Tygblöjetråden 24

Maluttan skrev 2010-08-11 19:40:15 följande:
    har någon tips till mig? Min kille får sår av kardborrebanden på blöjbyxan. jag har försökt sätta ihop dem annorlunda, men det blir ändå skavsår på låren eller magen beroende på hur jag fäster. Jag har bytt till en större storlek och det har blivit lite bättre, men jag vill inte att han ska få ont.
    Som det är nu störs inte mycket av det, men jag får ju var 3e dag ungefär låta benen vila så såren inte blir värre.

Ska men testa ha plåster där eller nåt så det inte skaver eller sy på nånting på blöjan? Vad tror ni? Tacksam för svar =)
    Du kan inte köpa nya med knappar då? Du behöver ju inte så många.
  • yrväder
    Krake skrev 2010-08-21 17:04:04 följande:

Jaha, så har man testat sitt livs första fulblöjor. Vi har varit och campat och det funkade bra med vikisar i några dagar fram tills det började regna och de alltså inte torkade längre. Då fick vi åka och köpa ett paket Libero. Resultat: killen sov hela natten för första gången någonsin. Uppenbarligen vaknar han inte för att han är hungrig, utan för att han är blöt.

Att gå över till engångs är inget alternativ för oss, men jag undrar om det vore idé att försöka hitta några "torrare" tygblöjor just till natten? Hur hade ni gjort? Jag vill ju å ena sidan att han ska känna när han kissat, men några fler timmars sömn i sträck är inte så dumt heller. För honom är det nog rätt skönt också...

Och vilka blöjor skulle ni isf rekommendera?

Köp några pockets eller all-in-on med torrskikt inuti att ha på natten bara. Fuskmocka känns torrast, och fleece tycker jag känns blötast av torrskiktsmaterialen. Finns coolmax oxå och det känns oxå riktigt torrt. Babyheaven har med fuskmocka som jag vet på rak arm. Fuzzi bunz har med fleece, sen finns det ju såklart fler, men jag har dålig koll på köpesmärken då jag syr själv.
  • yrväder
    IVFmamma skrev 2010-08-23 13:17:23 följande:
    Hejsan!! Jag har en dotter på 22 mån som vi pottränar för fullt. Vi använder IVs formsydda till henne men de är svåra att sätta på henne när hon står upp då hon är en RIKTIG sprattelmaja. Vi provade FB på henne men även de sprattlar hon för mkt för så knapparna hoppar upp om vi har knäppt ihop dem för att använda som up&go.
    De enda som just nu fungerar för vårat behov är tyvärr engångsup&go då vi behöver en blöja som kan ta MKT kiss men som inte behöver knäppas? Finns det nån sån? Vi har några av IVs trainingpants men de klarar ju bara en liten skvätt.
    Jag har gjort nån sidoknäppt till syrrans flicka som hatar att ligga på skötbordet, och dom är inga problem att sätta på ståendes.
  • yrväder
    IVFmamma skrev 2010-09-08 12:29:00 följande:

2 blöjbarn och mina formsydda IV räcker inte, jag hinner inte tvätta lika fort som de kissar. Nu till frågan, vad är miljövänligast/bäst att göra? Torktumla tygisar eller använda engångs i dygn innan tygisar hinner torka.

Jag skulle torktumla, vet inte om det är mer miljövänligt, men hellre det än fulblöjor Eller så köper du fler.
  • yrväder
    Giraff skrev 2010-09-08 20:59:51 följande:
    Det finns ju ett 3:e alternativ också, fast det är lite ovanligare (här i Sverige i alla fall)

Blöjor av samma typ som  Bumgenius Flip och Ittibitti d'lish snap in one - blöjor där inlägget knäpps fast. 
    Fast jag upplever när jag kollat runt på info efter liknande system att folk tycker dom funkar dåligt till amningsbajs. Att det ändå läcker på skalet och att man då likfullt måste byta allt.

Jag var sugen på att sy ullbyxor med snap-ins, men efter att jag läst det så struntar jag i det iaf från början och kör på formsydda samt prefolds med ytterbyxa.
  • yrväder
    Ronjas mamma skrev 2010-09-11 21:28:14 följande:
    det var också den variant vi syntes var den sikreste når de var nyfödda om inte den formsydda fångade amningsbajset så gjorde byxan det tyvärr hade vi mycket läckage med AIO som kändes bäst efter de fått lite hull ;)
    Kommer inte ihåg om jag sagt grattis men annars grattis
    Tack

Kanske är lika med att inte köra för många olika system, kanske slutar med att sambon sätter en extra ullbyxa på snap-in-onen eller oxå glömmer ullbyxa på de formsydda
  • yrväder
    IVFmamma skrev 2010-09-21 15:23:11 följande:

Ni som använder tygisar på natten, vad använder ni för varianter och byter ni dem på natten?

Syrrans flicka (1.4år) har mina hemsydda AI2. Är ett pulskal med en snap-in i 3 lager som viks på mitten så totalt blir det 6 lager varav 2 är microfiber och 4 är bambu. Byts inte på natten och är oftast inte genomblöt på morgonen om hon hinner potta henne i tid. Men då kommer det rejält med kiss i pottan.
  • yrväder

Själv kommer jag köra på bambu all the way, suger bra och är supermjukt mot huden.

• yrväder
    havochsol skrev 2010-10-06 08:51:42 följande:
    Hej tack för alla svaren och skönt att höra att det går att vara lat och ha tygblöjor samtidigt. Jag ska nog köpa ett helt paket bums!
    Vänta tills du fått hem dom du köpt och testat dem, alla modeller/märken passar inte alla barn. Så du inte står där med en hel uppsättning som inte passar.

Syrran köpte nog 5 st olika märken till sin dotter innan hon gav upp och jag sydde åt henne. Hon är iof rejält smal, så problemet låg nog däri.
  • yrväder
    Loreena skrev 2010-10-15 10:07:54 följande:
    Vår barnsköterska gav tipset att använda rapsolja när vi tvättar bebisen i rumpan vid blöjbyten. Inget vatten på en vecka sa hon. Det var ett idiotiskt förslag! Vår bebis som endast varit lite lite röd i rumpan pga. att han bajsar konstant blev helt illröd och har fått stora fula exem i ljumskarna. Innan använde vi bara lite potatismjöl i ljumskarna och tvättade rent med vatten och det funkade jättebra.

Nu luftar vi mkt och använde ett tjockt lager inotyol i ljumskarna. Hur ska man göra? Behövs den tvättas bort innan man stryker på ny och hur i så fall?

Tygblöjorna- går det att tvätta bort salvan eller ska vi använda engångs under behandlingen?
    Du behöver inte tvätta bort salvan innan du stryker på ny såvida det inte kommit bajs och sånt där salvan är. Med tygblöjor i naturmaterial går det bra att använda salvan, men har du tygblöjor med torrskikt (typ fuzzi bunz) så kommer salvan att täppa igen torrskiktet och orsaka läckage.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24