• annbom

Tygblöjetråden 24

Snellen skrev 2010-08-09 08:15:41 följande:
    Tack för era svar.

Vad skulle kunna vara ett bra torrskikt i blöjorna?

Pockets kanske jag kan prova med om det blir skillnad.

EC:a gör vi, så gott vi tycker det är rimligt iaf. Han får sitta en stund på pottan vid varje blöjbyte. Det gick jättebra ett tag, sen kom en resa emellan och han verkade komma av sig.

Jag kan också ha reagerat lite i förtid, för idag känns det som det funkar bättre än igår. Och kinkigheten kan ju också bero på annat, till exempel stress efter långa resdagar och mycket synintryck. 
    Ikea har en fleecfilt som heler irma tror jag. Den kostar i alla fall endast 13 kr och du kan klippa till många torrskikt av den
  • annbom
    Candra skrev 2010-08-09 15:45:55 följande:
    Imses trainingpants, hur bra är de på att hålla fukten från kläderna? Vi ska börja potträna på allvar nu, så jag kollar lite alternativ till blöja..
    Inte så bra att man kan använda dem som blöjor. Använder du redan tygisar så är det lättare att lägga in ett inlägg som gör att de känner att de blir blöta.
  • annbom
    yrväder skrev 2010-08-10 22:51:42 följande:
    Ja just ja,

www.babyheaven.se har pul (sånt man har på utsidan för att hålla tätt.) enda i sverige som säljer det.

www.myllymuksut.com (klicka på engelska flaggan till vänster för att förstå språket om du inte kan finska) har en hel del, både pul och innertyger, och är billigare, men ligger i finland. Frakten är inte så farligt dyr och leveranstiden brukar variera, allt ifrån 1 vecka till 3 beroende på hur mkt dom har att göra.

På dom första jag sydde hade jag microfleece som insida, gör att barnet inte känner sig lika blött, men inte alls lika effektivt som på engångsblöjor såklart. Hade även kardborre som stängning, vilket jag egentligen inte rekomenderar, då det nöttes otroligt fort. Kan dock vara smidigt om man vill testa sy, för man behöver inga verktyg och det finns att köpa lite varstans.

På omgång två hade jag bambustretchfrotte (bamboo stretch terrry) på insidan, för att E skulle känna sig blöt och bli blöjfri fortare. Och till dessa införskaffade jag även en knapptång (finns på babythings.se eller på ebay) och knappar, E började nämligen öppna kardborreblöjorna på slutet.
    www.myllymuksut.com har även en svensk sida. Om du trycker på engelska flaggan så kommer det att stå en i slutet på raden. Byt bara ut det mot sv så får du på svenska
  • annbom
    FeliXia skrev 2010-08-16 10:35:23 följande:
    Hejsan!
    Måste bara beklaga mig lite... Har en 1 månaders bebis. Vi hade tänkt använda tygblöjor från starten. Köpte bumgenius AIO, petit easy.
    De skulle passa nyfödda på 3 kilo. Det gjorde de inte.
    Nu, när hon vägen 4 kilo passar de bättre...
    Men så irriterande när vi sitter och ammar. Min lilltjej ligger på amningskudden, och plötsligt känner jag hur det kommer varmt över min mage och ner på kjolen, och över i soffan!
    FINT!
    Premiären på Petit Easy...
    Vilket skämt.
    Verkar som om vi ska bygga på det redan enorma sopberget, och betala många många tusen på en-gångs...
    De läcker iallafall inte.
    Har du tvättat blöjorna några gånger och endast i lite tvättmedel? De läcker annars. Sedan får du väl inte ge upp på en gång. Det finns ju fler sorter som kanske passar er bättre
  • annbom

Gag tvättar tygblöjor endast i tvättnötter och tycker att det funkar bra

• annbom

Jag har microfiber i mina inlägg och har inte märkt att det skulle vara några problem så jag fortsätter att tvätta  mina tvättnötter

• annbom

Jag syr också själv och gillar myllymuksuts dryliner som de har. Tror att deras blöjor finns här i sverige också. Men du kan ju blrja med att klippa till ett inlägg av microfleec och se om det räcker

• annbom
    JsN skrev 2010-08-29 10:38:21 följande:

Om man ska sälja av sina blöjor var gör man det bäst?

Jag har allt från vikblöjor (rutvävda och flanell samt i pyttestorlek) med blöjbyxor, formsydda och framförallt pockets (HH, FB)

Nu är det dags att töma skötbordet så att jag kan bli av med det också!

sjalbarn är inte så dumt
  • annbom
    Loreena skrev 2010-08-29 18:41:28 följande:
    Tips efterlyses!!

Jag använder Minimundus vikblöjor och Imse Vimses organic cotton blöjbyxor till min nyfödda bebis. Han väger ca 4 kg och vikblöjorna fungerar jättebra mot bajset.

Kisset är däremot en annan femma. Blöjbyxorna släpper igenom kisset så han måste ligga på en handduk och vikblöjorna blir dyngsura direkt han kissar - och han hissar ofta - en gång i halvtimmen ungefär och det betyder mååånga blöjor/dag. Jag använder engångs på natten för jag vill inte att han sk aligga dyngsur och bli röd om rumpan under natten.

Hur ska jag göra???

jag har köpt en fleecefilt från Jysk som jag ska klippa till "fuktstoppare", Men vad ska jag göra mot läckaget och för att det inte ska bli dyngsurt direkt?
    Vik in en microfibertrasa i blöjan så kommer det nog att hålla
Svar på tråden Tygblöjetråden 24