• emindy

Tygblöjetråden 24

med amningsbajset sköljde vi ingenting, men sedan vi introducerade riktig mat har vi fått skölja bajsblöjorna och lägga i en hink med vatten. Nu är det så fast att vi ibland bara kan tippa ned bajset i toaletten och lägga blöjan tillsammans med de andra i tvättkorgen.

Vi har nätkasse i tvättkorgen för att förenkla och slippa handskas med skitiga blöjor i onödan. Jag kör en blöjtvätt varannan eller var tredje dag och försöker fylla upp med annan 60 graders tvätt också.

• emindy
    mrs lundin skrev 2010-11-08 11:26:10 följande:
    tack för alla svar, har fått lite mer styr på det tror jag :) En fråga till er som tvättar massa annat tillsammans med blöjorna, använder ni fortfarande mindre tvättmedel? (i starten av tråden står det att man ska använda mkt lite tvättmedel till tygblöjor)
    jag kör på två teskedar till en maskin, och fyller bara på med typ kökshanddukar eller vanliga handdukar

I början behövdes inte fyllas med något annat än blöjor, tvättlappar och kräkhanddukar men nu när donnan är äldre går det färre blöjor per dag
  • emindy

Våra BumGenious börjar sjunga på sista versen... En efter en lägger resåren av och jag såg på några av dem att lamineringen nötts bort.

Lite besviken är jag för att en del av dem är nyköpta och det här är alltså bara första barnet
    Men framför allt funderar jag på om jag måste köpa nya dagisblöjor (för hemma har vi vikisar) och i så fall vilka?

Jag är sugen på BG flips sedan tidigare men har de lika dålig hållbarhet som pocketarna vete tusan om jag vill lägga ner de pengarna...

• emindy

jag behöver lite hjälp och rådgivning.
    Våra BG 3.0 ger upp en efter en och måste hitta en ersättare till dagis, snabbt! Jag lockas av BG Flip för att jag då eventuellt kan konvertera våra befintliga microfiberinlägg att användas. Alternativt köper jag helt enkelt fler vanliga blöjbyxor och konverterar befintliga inlägg, det är onekligen billigast!

Eller, så kikar jag lite på imsevimses aio. Det lockar att det förmodligen är det lättaste alternativet för dagis och de har varit shystare kvalitet på blöjbyxorna våra motför BG...
    Har någon erfarenheter och tankar att dela med sig?

Är det 100% bomull i fyllningen på Imses aio?

• emindy
    emindy skrev 2011-01-03 00:41:25 följande:
    jag behöver lite hjälp och rådgivning.
    Våra BG 3.0 ger upp en efter en och måste hitta en ersättare till dagis, snabbt! Jag lockas av BG Flip för att jag då eventuellt kan konvertera våra befintliga microfiberinlägg att användas. Alternativt köper jag helt enkelt fler vanliga blöjbyxor och konverterar befintliga inlägg, det är onekligen billigast!

Eller, så kikar jag lite på imsevimses aio. Det lockar att det förmodligen är det lättaste alternativet för dagis och de har varit shystare kvalitet på blöjbyxorna våra motför BG...
    Har någon erfarenheter och tankar att dela med sig?

Är det 100% bomull i fyllningen på Imses aio?
    btw, bara vanliga pockets är jag inte sugen på. Ibland sätter torrskikten igen och det märks inte förrän det är för sent...
  • emindy

tack för svar, både ni som svarat nu och ni som svarat tidigare

Det blir Imses AIO, som tygtiger säger kan jag ju sälja vidare om de inte funkar så bra men jag behöver en snabb, enkel lösning för vi har bara 7 pockets kvar i livet av totalt 13st. Och då har jag bara sorterat bort de där benresåren gett upp...

• emindy
    Emmelinan skrev 2011-01-04 03:08:12 följande:
    Jag tycker det ar klurigt att hitta nagon tygbloja som rekommenderas at nyfodda... nagot tips? (i mitt fall soker jag en enkel losning sa att varken jag eller maken ger upp innan vi riktigt fatt chansen att borja... )
    vikblöjor är inte så svårt som man kan tro men även formsydda med bra benresår torde funka. Tricket ligger i att hitta en bra ytterbyxa tror jag.
  • emindy
    MammaEmilie skrev 2011-01-05 18:41:42 följande:
    Ingen som kör med baby heaven eller juni blöjan?
    har inte testat själv men hört mycket gott!
  • emindy
    johlinn skrev 2011-01-15 19:59:43 följande:
    köpte hem några iv aio stl xl för o se om de passade bättre, tycker att bg börjar bli lite korta nu i längden. Den nya, 4.0 fungerar bättre, men så småningom växer nog skrutt ur dem också innan vi är klara med blöjor. Iaf om han fortsätter vara så smal som han är nu. Men oj oj oj vad stora de var, iv's xl alltså. de passar absolut inte till en smal knappt 11 kg's, förhoppningsvis passar de när han vuxit till sig lite.
    vi köpte L till våran dotter som verkar vara lika stor som eran kille och de passar bra

För övrigt är jag hittils väldigt nöjd med våra Imse Vimse AIO
    De är inte alls så gräsligt klumpiga, som jag hade hört! Visst kan pocketarna med microfiber vara nättare men det är inte som att de hindrar henne från att röra sig!
  • emindy
    fröken sol skrev 2011-01-20 10:36:47 följande:
    Hej jag undrar om det är någon här inne som använt vikblöjor hela perioden eller läänge iaf. Har ni kört samma vikning hela tiden, eller övergått till limpvikning eller så???
    Vi använder fortfarande vikblöjor hemma och vi har provat limpvikning men övergick till gamla vanliga igen, den populäraste som heter bland annat origami eller helt enkelt trekantsvikning med limpa...
Svar på tråden Tygblöjetråden 24