Tygblöjetråden 24
De behövs inte bytas varje gång, bara om de börjar lukta sunkigt eller om det kommit bajs på dem. Känns de fuktiga kan man hänga upp dem att torka så tar man en ny så länge.
kaffemoster:
oj, vilken lista! Jag tar och bakar ihop några svar...
Först och främst, nog kan man klara sig med bara vikis och snappi på en nybakad som bara ligger stilla på en bit plastad frotté nu när det blir varmt och man inte vill ha några kläder på bebisen. Men du kanske vill plocka upp den ibland också och är blöjan då fuktig kommer dina kläder suga upp fukten bara de nuddar om du inte har blöjbyxa och så småningom kommer både kläder och rörligheten göra blöjbyxor högst nödvändiga. Det är oftast väldigt smidiga de där blöjbyxorna och enligt min erfarenhet andas de rätt bra också så det blir inte särskilt varmt där innanför heller.
Personligen värderar jag kroppskontakten mer än att spara på blöjbyxorna.
Huruvida er bebis kommer att kräva rejäla läckagebarriärer eller inte kan ingen svara på förrän den är ute, men för oss har det räddat åtskilliga kläder från bajskatastrofer.
EC är mer att lära föräldrarna att läsa av barnens signaler. Om föräldrarna svarar på barnens signaler fortsätter de signalera sina toabehov. I teorin alltså, men då skall man som förälder vara nog observant och barnet signalera nog tydligt för att man skall ha en bra grund att börja med.
Annars är det väl inte tokigt eller fel med ett barn som säger till när blöjan är blöt heller? Vi är tvugna att kolla lite nu och då eftersom zelda sällan säger till när hon har annat roligt för sig.
fulblöjor var ett roligt ord
Vad brukar ni säga om blöjorna?
Vi säger lyxblöjor, snyggblöjor eller finblöjor om pocketarna och vikisar eller bara tygblöjor om vikblöjorna. Dessutom har vi en piratbyxa som nattblöjbyxa
jag väntar min första om en dryg månad och är väldigt nyfiken på tygblöjor, framför allt är det vikblöjor som jag har fastnat för, men jag har fortfarande en hel del funderingar. den senaste tanken är att köpa något bra tyg och sy lagom stora kvadrater av själv - vilket tyg passar isåfall? har även kikat på IKEAs tvättlapp barnslig www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908 och funderar på om den har bra strl/material. nästa tanke rör byxor - för någon sorts blöjbyxa lär ju behövas utanpå, och vad ska jag tänka på då? är det kanske rent av så att det är förhållandevis enkelt att sy själv? isåfall är det materialfrågan igen, och även mönster... vidare undrar jag hur det funkar att använda vikblöjor direkt från start på en nyföding, något särskilt att tänka på? eller är det onödigt bökigt? har tänkt kombinera engångs och vikisar, men vill gärna använda så lite engångs som möjligt - helst inte alls när vi är hemma. tills sist var det vikning, är det någon särskild som är "bäst", eller kanske snarare - särskilt lämpad för de allra minsta?
sådär, det var en del... någon som har lust att guida en vilsen men nyfiken blivande mamma i tygblöjsdjungeln lite?
haha "misshandla dem på något vis"... jo men det är ju klart en ide faktiskt :)
min största fundering just nu är blöjbyxor - var jag ska skaffa, vilken sort och hur många. ingen aning där.