Inlägg från: Titinea |Visa alla inlägg
  • Titinea

Tygblöjetråden 24

CottonCandy skrev 2010-05-20 19:15:52 följande:
    hejalla, är ny i denna tråd å har lite funderingar..jo de e så att nu på senaste har jag funderat på att börja köra med tygblöjor, de e både smidigt å man spar pengar även om de e en stor kostnad att köpa in dom men man sparar ju en hel del i de långa loppet.har suttit å surfat runt å definnsju en djungel av tyblöjor så jag har lite frågor till er som annvänder tyg blöjorköper ni från svenska butiker eller utlänska?nån som köpt på ebay?är one size varianten bra? då passar d eju även om man får fler barni dom här all in one blöjorna vad e de man behöver utäver de? rispapper? eller bara tyginlägg?vad kan ni tippsa om för märke?hur många ska man ha? har läst att 24 st är ett bra antal att ha hemma.har funderat på dessawww.babaharmonia.com/naughty-baby-nappies-p-9...
    Jag har inte testat de du länkar till. Men de ser ut som de flesta onesize. Jag tycker personligen bättre om knappar, de sliter mindre i tvätten och håller längre. pockets kan jag tipsa om BumGenius, de är de bästa köpesblöjorna vi har. Inte de smidigaste för barnet, men håller tätt. De har en ekonomivariant som heter Econobum och en som heter BumGenius flip. Har inte testat dem men de har nog samma passform som pocket och Aio som vi har. Vi har först nu haft 24 blöjor och det har gått bra med 15, men det är i minsta laget.
    Blöjorna jag har har jag köpt från barnshop, men nu har jag börjat köpa blöjmaterial utomlands ifrån och det har gått hur bra som helst. så nu skulle jag nog köpa där jag får bäst pris.
    Kika gärna in i min blogg
  • Titinea
    Candra skrev 2010-05-22 22:18:16 följande:
    Frågar igen då det är ganska angeläget (och otåligt ) att få svar.Ni som syr egna, vad har ni för tyg som håller fukten inne? Och vart köpte ni det?
    Jag syr i PUL (laminerat tyg) som ytterlaget för att hålla fukten inne. Finns på Babyheaven, Myllymuksut, thefabricfairy och månge fler ställen...
  • Titinea
    Candra skrev 2010-05-23 19:45:05 följande:
    Behöver man ha det i hela, eller bara i "kärnan"? (Pocketmodellen)
    Jag syr hela ytterlagret med PUL, men jag har sett bilder på blöjor med"vingar" i annat tyg
  • Titinea
    Krake skrev 2010-05-24 15:58:39 följande:
    Mm, nej frotté är väl mindre lämpligt som yttre skal. Jag tror faktiskt, efter att ha gjort dessa byxor, att de kan funka. De har dubbel fleece precis i mitten. För mig känns det spontant trevligare med ull eller fleece än PUL. Mjukare och släpper igenom luft.
    PUL andas det med. Skulle tro lika bra som tjockare fleece.
  • Titinea
    Moson skrev 2010-05-24 21:43:41 följande:
    Titinea: Jag gjorde färdigt en pocket med "din" öppning idag Den blev lite tight i benen kanske men det var nog bra för den invigdes med besked 
    Ja, vad roligt. {#lang_emotions_laughing}  Jag tycker den öppningen är så bekväm, när man syr, sätter i inlägget och lägger blöjan i tvättpåsen.
    Jag har märkt att A behöver en extra booster i blöjorna sen typ en vecka sedan.  Så nu är det bara att sätta igång att sy boosters.  Så barn kanske börjar kissa mer åt gången vid ett års ålder.
  • Titinea

Krake skrev 2010-05-27 11:25:20 följande:
    Wow vilka fina blöjor!Verkar vara väldiogt stort med tygisar i Finland. Man fgar upp manga finska sidor när man googlar. Som tur är har jag en finsk styvmor.Tänkte fraga en grej till idag: Vad har ni andra för erfarenhet av barnbecket? Är det typ omöjligt att fa bort? Funderar som nagon annan nämnde att göra ett gäng "engangstygblöjor" av ett badlakan... Hur har ni andra gjort?
    Jag köpte tyg i finland i en vanlig tygaffär och behövde bara säga tygblöja och hon visade mig till ett speciellt bord med allt för tygblöjor. I Sverige så står de frågande om man säger samma sak.
    Så Finland är en guldgruva för tygblöjesökaren.  {#lang_emotions_laughing}

• Titinea
    yrväder skrev 2010-05-27 21:26:31 följande:
    Titinea
    Har du haft några problem med att knapparna lossnar från blöjorna. Alltså de du sattit dit själv med tången. Har problem med att det lossnar, inte massor, men säkert ett par, tre st i månaden iaf. Vet inte om jag sätter dit dom lite fel, eller om syrran sliter upp dom för mkt. Eller om det är nåt annat. Dom går inte sönder eller så, utan hattpinnen sitter för dåligt i själva knappdelen tror jag.
    Det har inte hänt än iallafall.
    Ibland har jag märkt att knapparna kan sitta för hårt/löst när jag inte riktigt centrerat tången. När de sitter för hårt så sliter man ju gärna mer, men jag/vi har inte slitit så hårt att något lossnat.
    Så nu när jag sätter knapparna trycker jag ordentligt och försöker se till att knappen är centrerad. På de senaste blöjorna har det problemet inte uppstått iallafall

Hmmm, jag kan inte komma på vad felet kan vara. Men om hon sliter jättehårt kanske de släpper.
    Hur ser knappen ut när du tryckt ihop den med tången? Är den spetsig eller helt nedtryckt i botten? (om du förstår min beskrivning) {#lang_emotions_tongue_out}
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-05-27 22:43:24 följande:
    Så, nu har jag sytt en till pocket till syrrans stumpa, inte för att hon behöver fler egentligen men för att det är kul och för att jag ville testa en sidknäppt variant, som tydligen ska gå att använda som dra-uppis. Hon HATAR att ligga ner på skötbordet just nu.Fast jag måste säga att jag tycker alla mönster är SÅ korta, jag vet inte om det är vi som är nojjiga i onödan, men dom känns som att dom riskerar att läcka baktill....Mönstret är från the nappy network, wee wekas side snap, size S/M, upp till 12 kg, och det finns bilder i mönstret på 1.5 åringar på 12 kg som kan ha dom utan problem, så jag oroar mig nog i onödan med tanke på att hon är 1 år och 1 mån (10 månader korr) och bara är 70 lång och väger dryga 7 kg Aja, återstår imorgon att se om den passar.
    Drauppis, det lät bra. Jag har funderat på en sådan för min tjej... Kikar nog på din och blir säkert inspirerad. {#lang_emotions_laughing}
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-05-27 23:09:35 följande:
    Ska försöka fota och blogga om den imorgon! Blev lite sugen på att göra en sån All-in-2 som du hade gjort, fast jag vet inte vad jag ska med den till, och så har jag inget syntetmaterial att ha som foder, hemma.
    {#lang_emotions_laughing}
    Ja coolmax var himla bra till foder på AI2 eftersom den inte suger upp vätska. Så då kan vi använda samma skal flera byten, himla bra. Mindre tvätt. {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Tygblöjetråden 24