Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Tygblöjetråden 24

banansmoothie skrev 2010-05-02 06:18:57 följande:
    Jag behöver hjälp! Plutt, som snart fyller två, är mer än redo för potträning. Han kan redan kissa på toaletten och ber ibland själv om det, och jag vet att om jag bara tog några veckor och verkligen försökte så skulle vi åtminstånde få honom torr dagtid. Men jag orkar inte! Anledningen är att det tar 700 år att ta av och på en blöja, och speciellt de gångerna det inte blir något så känner jag bara frustration. Han kan inte vara blöjlös heller eftersom han då kissar på heltäckningsmattan. Hur har ni andra gjort med tygisarna vid potträning? Främst er som använt tvådelsystem, har man pocket eller AIO så är det ju inget problem direkt.
    Vågar du har bara innerblöjan? Om den har resåri sidan så håller den nog bajset inne och på killar kissar ju fram så sen sitter han inte på det.
    Ärheltäckningsmattan lös? Känj ju läge att ta bort den. Hur har ni klarat ermed det hittils? Vi har fläckar högt o lågt på mattor o soffor... Inte kiss då, men kräks o matrester.
  • Blå Flygare
    FeliXia skrev 2010-05-12 11:58:45 följande:
    TACK! Det är väl bäst att avvakta med inköpen, men det är svårt. Vill gärna fixa klart det som går. Ska flytta precis innan (17 dagar innan bf.... ) , så då har vi nog med det...
    Vi hade BG (pockets) till första barnet. Köpe många för vi skulle ju ha ettt barn till så varför snåla? De passar ju nästan alla. Sen visade sig sonen inte alls tåla torrskikt (varmto tätt) utan behöver ha naturmatrial mot huden - och inte bra nog med bomull heller utan det ska vara bambu (det svalaste matrialet samt lite antibakteriellt). Så mitttips är; köp lite och testa innan du köperpå dig
  • Blå Flygare

Ärdet bara jag som reagerat på attIKEA lukar så kemiskt? Alla andra blöjor har jag tvättat två ggr innan för bättre sugförmåga, men de fick jag tvätta 4 ggr för attde inte skulle stinka kemiskt Och efterförsta tvätten fick jag tvätta om allt i första tvätten för de tog upp av den lukten. Så jag rekommenderar ist imse vimses, de är ekologiska och luktaringet, mjuka och härliga med

• Blå Flygare
    Zoria123 skrev 2010-05-13 17:31:19 följande:
    Hej har precis fått hem imsevimses vikisar, rutväv för nyfödda samt en ullbyxa. Testade att göra en trekantsvikning (kallas det så?) och den blev ju jättetjock i mitten. Vek flera gånger men jag tycker fortfarande att den känns väldigt otymplig i mitten. Trivs verkligen en bebisen i det? Och om man vill att den ska ligga på rygg kan det ju inte vara så skönt med en bulle på ryggen/rumpan? Sen för en som kanske är dum, men är det tänkt att ullbyxan ska vara utanpå eller räcker det med snappin och att man möjligen sätter på någon body eller liknande utanpå? Väntar min första inom ett par veckor så har inte kunnat praktisera ännu :)
    Det är stort i början. Ullbyxan behövs, det är fuktspärren. Utan den så läcker blöjan till kläderna. A fick ha en kudde under  huvudet för att inte ligga med rumpan högre än huvudet Ska se om jag kan lägga in en bild snart.
  • Blå Flygare
    adagumsan skrev 2010-05-13 18:30:17 följande:
    En liten fråga: Min mamma har stickat ännu ett par fina ullbyxor till oss. Jättekul! Och jag har tovat dem och ullkurat dem en gång. De läckte lite så jag tror jag får göra om det ännu en gång. Just dessa två byxor jag har har ben (ca 3 cm långa) och jag undrar om det inte blir varmt för dem? Hade på dem idag och jag tyckte att han blev svettig i pannan Jag hade ett par vanliga byxor utanpå. Idag är det varmt och kvavt ute, men inte mer än det kan vara en riktigt varm sommardag ju. Hur blir det då på sommaren? Ni som har erfarenhet. Tänkte att man kan ha bara dem med en vikis under men det kanske är varmt ändå? Jag vet ju att ull andas, men det värmer ju också...
    Vi tyckte ull varför varmt på sommaren. De man har till blöjs är ju kurade till skillnad mot ull i kläder och det tycker jag ökar på värmen regält. Visserligen hade jag en varm kille en varm sommer, men ändå. Ull funkar inte alltid.
  • Blå Flygare
    Zoria123 skrev 2010-05-13 17:31:19 följande:
    Hej har precis fått hem imsevimses vikisar, rutväv för nyfödda samt en ullbyxa. Testade att göra en trekantsvikning (kallas det så?) och den blev ju jättetjock i mitten. Vek flera gånger men jag tycker fortfarande att den känns väldigt otymplig i mitten. Trivs verkligen en bebisen i det? Och om man vill att den ska ligga på rygg kan det ju inte vara så skönt med en bulle på ryggen/rumpan? Sen för en som kanske är dum, men är det tänkt att ullbyxan ska vara utanpå eller räcker det med snappin och att man möjligen sätter på någon body eller liknande utanpå? Väntar min första inom ett par veckor så har inte kunnat praktisera ännu :)
    Nu har jag lagt bilder på A som liten (knappt 1 mån) i ullbyxor resp PUL. I minimundusbyxan har han en rutvävd vikis, i babyidean har han en bambu-frottévikis som är tjockare. Eftersom de korten är ovanifrån ser man inte riktigt hur högt rumpan är, men det ser man på bilden med PUL-byxan. Och där har han kudde för att inte ligga med högläge för rumpan I PULen har han rutvävd (nyfödd-stl)
  • Blå Flygare

Nån som beställt från Mjuka Under på länge? Jag har beställt många, och först skulle dekomma v 15 - sen kom tyget då och de skulle sys. Prel. komma v20. Fortf. inte fått, och inget svar på mitt mail för några dagar sen.

• Blå Flygare

Tummen upp för Juniblöjan

• Blå Flygare
    Svampp skrev 2010-07-28 11:47:06 följande:
    Ingen som har nåt tips om hur jag ska göra med torrskickten? Börjar närma sig BF så vore skönt att ha det färdigt.
    Klipp i remsor, lagom stora som passar blöjn i stl. 5-7 cm bred och 0-5 cm lång skulle jag tippa. Det tar ju ingen tid att klippa några bitar, så vad an stressen?
  • Blå Flygare
    glada Mamman skrev 2010-07-31 09:20:26 följande:

Hej Alla. Måste bar få be om ett akut råd o hjälp. Jag har Alldrig använt tygblöjor. Men min bror o hans flckvän har ju fått barn. O då de har lite taskig ekonomi så såg lösningen tygblöjor då sparar de ju in massa kronor.
    Vad behöver man tänka på är det nått mer jag ev bör köpa till till dem?? Det ska ju bli en pressent.

Så såg jag det här start kitet på nätet för 150kr. Vad tror ni om det??

Tygblöjor/vikblöjor samt blöjbyxor, använda av 1 barn. Säljs helst som paket för 200 kr, eventuellt endast blöjor alt. byxor styckvis.

18 st vikblöjor i flanell, Imse Vimse, 85 x 85 cm
    18 st vikblöjor i bomullsväv, Ullrike, 75 x 75 cm
    1 st blöjbyxa i bomull, Bumpy Dag, stl Small (5-8 kg)
    1 st blöjbyxa i bomull, Bumpy Dag, stl Large (9-12 kg)
    2 st blöjbyxor i ull, Bumpy ull, stl Large (10-12 kg)

Vad säger de själva om tygblöjor? Är det något de vill ha? Inte alla villha begagnade tygisar även om de fl
  • Blå Flygare

öh, vad hände?? Fortsätter...

...även om de flesta här i tråden dregglar över det

• Blå Flygare
    Nillan77 skrev 2010-08-07 13:21:37 följande:
    jodå, när man lärt sig tekniken går det som på löpande band och sitter bra
    Undrar om det samma gäller vikisar Obestämd
  • Blå Flygare
    Giraff skrev 2010-08-12 12:06:26 följande:

Hej Parsley!

15 tror jag räcker gott och väl om ni har egen tvättmaskin. Ett tips är att inte beställa alla på en gång, utan ta ett par och testa så att dom passar just er och er bebis.

Vi testade BG, men fastnade inte direkt. Tyckte passformen var sådär och att de verkade skava lite.

Nu har vi bara Itti Bitti D'lish, snap in one - vi ÄLSKAR dom! Underbara blöjor! (men jag skulle inte rekommendera att köpa så många ittibittisar i stl S till en nyfödd, eftersom modellen är rätt slimmad är risken att man växer ur alla på rätt kort tid. Bättre att köpa ett gäng i stl M istället, de är från 6,5 kg)

Dock finns dom inte i Sverige, man får beställa från England.
    Jag har beställt från Cheeks and Cherries, som jag rekommenderar helhjärtat. Snabb leverans, jättebra kundtjäns (om man beställer fel... *harkel*)

Överlag är det en jättebra hemsida, mycket informativ! Man kan läsa kundomdömen om alla blöjor också, det är superbra.

www.cheeksandcherries.co.uk/

Så här såg BG ut vid ca 3 kg på min grabb:
    lh6.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDyWlVkbI/AAAAAAAAAFc/4IBuZvy3qdA/20090331BG.jpeg

Eftersom de ligger så still blir det sällan läck av kiss, men lättare av löst amningsbajs.

BG funkade bra på min dotter, men sonen kunde inte ha dem eftersom det var för varmt (?) med fuskmocka och andra syntetiska matrial mothuden. Enbart bambu som är det svalaste naturmatrialet funkade/funkar på honom.

Blueberrys tycker jag är lite bättre i stl. Som minst för de minsta, men lika stor som BG.
    lh5.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDytx_IbI/AAAAAAAAAFk/s7HEFgPR_1k/20090402BBonesize.jpeg

Även HappyHeiny är riktigt bra. Men den har microfleeceprecis som BB. Tyvärr ingen bild på den.

Här är imsevimse NB byxa med en vikblöja. Inte ens den höll helt tätt vid den späda åldern.
    lh4.ggpht.com/_46n54XRvtTw/S6uDypiCsHI/AAAAAAAAAFg/isGkx0qQlrE/20090331imsenewborn.jpeg
  • Blå Flygare
    Nillan77 skrev 2010-08-16 21:58:20 följande:
    Jag tycker det ser ut som om du inte satt åt blöjan tillräckligt med kardborren. Den ska ju sitta rätt tajt.
    Ser att det ser så ut, ffa med BG. Men de sitter helt tight runt magen. På BG satt den åt under kardborren, men inte tygen som var ovanför. Fel passform helt enkelt. Han var lite tjockis runt magen
Svar på tråden Tygblöjetråden 24