Ekorrfamiljen skrev 2010-08-15 20:22:52 följande:
BG Flips kan man beställa från England (iaf hos den butiken som jag glömt namnet på
) eftersom de inte finns att köpa i Sverige.
Hej, de går att köpa från en butik som heter
babipur (tror jag, i alla fall har jag beställt dem från england till tyskland så sverige borde ju gå det med?)
Just nu är jag lite förgrymmad på mina BG flips. De läcker nämligen och jag fattar inte varför. De har, ska tilläggas, varit helt vattentäta och verkligen superbra i tre månader men plöstligt har de bara kapsejsat.
Teori ett var att PUL-skalet blivit otätt (om det nu är PUL men jag antar det?) så jag provade torktumla och sedan impregnera med nikwax. Det verkar ha funkat OK. Grejen är att skalen verkar suga upp kisset i kanten (som är "rå", inte vikt, så kisset kommer i kontakt med yttertyget utanpå pulskiktet och sedan liksom transporterar de ut det. Det läcker alltså inte rakt igenom så skalet är Ok förutom just i kanterna.
Alltså insåg jag att det kanske var så att vätska samlades i kanten och rann ut och att problemet kanske var att inläggen inte sög upp kisset? Och visst, jag testade då att hälla vatten på inläggen och det verkligen rann av som vatten på en gås. Så då har jag skrubbat dem med yes diskmedel och sedan tvättat dem i 95. Det funkade fint första gången och de började suga upp kiss som bara den.
Men nu imorse hade det läckt i sängen igen och jag kollade inläggen, och nu är de plötsligt vattenavstötande igen!
Så nu ligger de åter i maskinen med yes på 95 grader.
Kan det vara för att vi har hårt vatten? Det är väldigt hårt här. Borde jag ha ättika i sköljningen då eller vad gör man?
Eller hade vi för mycket tvättmedel? Jag fösöker säga åt min pojkvän att ta lite, lite men han tycker det är ofräscht och vill helst ta vanlig dos - minst. Och det är han som har tvättat dem.
Jag har även problem med att hitta ett bra tvättmedel - det är så klurigt när man köper engelska blöjor och läser på svenska vad man (troligtvis) ska ha för tvättmedel som man sedan försöker hitta i Tyskland...
Exakt vad är det för ämnen som kan täppa igen blöjor som finns i tvättmedel nu igen? Vad är det jag ska se upp med? På BG:s hemsida står bara att man ska använda tvättmedel "without additives" men det säger mig ju ingenting, vadå additives liksom. Jag använder ju inte sköljmedel och inte naturlig såpa/tvål.
Några teorier? Mycket tacksam för hjälp här. Jag börjar bli allvarligt less på mina älskade flips när de håller på så här.