Inlägg från: Titinea |Visa alla inlägg
  • Titinea

Tygblöjetråden 24

Zoria123 skrev 2010-04-26 14:10:52 följande:
    Tack för era svar, känns skönt om inte annat att läsa andra här som inte verkar har något probem med det. Om inte annat triggar allas kommentarer mig bara mer till att jag vill bevisa att det vist går! :) Jag hoppas bara på att de inte kommer ha rätt. Dock kommer vi antagligen köra främts på vikisar då vi inte vill använda torktumlare så mycket :) Och förstått att de torkar betydligt snabbare än andra blöjjor... eller?
    Jag har aldrig torkat mina pockets i torktumlaren. Det sliter så mycket på tyg och miljö, så jag väljer att inte göra det. Det går hur bra som helst och pockets torkar fort de med. Nu har vi aldrig haft vikisar, men för oss är pockets hur bra som helst.

Vi har använt tygisar sen A var tre månader (eftersom pocketsen var för stora i början och vi inväntade att de skulle passa) och jag tycker att det är fräschare och bättre med tygisar fortfarande.
    Jag tycker att engång e lite äckliga faktiskt med alla kemikalier och att de kan rymma hur mycket kiss som helst, så man inte behöver byta på flera timmar.
    I början när A var liten så var det nästan så att jag undrade om hon hade urinvägsinfektion eller nåt när hon hade kissat i engångsblöjan för de luktade så konstigt. Men sen visade det sig att det var blöjan.

Dock använder vi engångs då och då, men jag har ännu inte hittat några som jag är helt nöjd med. Men målet är att helt ha tygisar, fast nu hoppas vi ju att hon snart ska sluta helt med blöjor. Tråkigt eftersom jag vill sy mer..tihi
    Kika gärna in i min blogg
  • Titinea
    Salt Groda skrev 2010-04-28 07:04:45 följande:
    Behöver råd...När lillen föddes var jag helsåld på tygblöjeiden, men sen i praktiken blev det mest engångs med nån tyg då och då. Vi har kört EC light hela tiden också. Nu är grabben 16 månader. Hemma är han blöjfri och går på pottan själv. Men ute har han engångsblöja. Han kissar fortfarande så ofta att det känns lite jobbigt att potta honom när vi är iväg. Dock är blöjan ibland torr när vi kommer hem igen. Jag skulle gärna vilja använda tyg igen, men det blir bara problem hela tiden. Sätter jag på honom en tygis nu tycker han att det känns klumpigt och vill ta av sig. Han är ju van vid att gå helt utan blöja hemma, så steget till tygis ute verkar störa honom.Däremot har jag plockat fram mina pockets för att använda när han sover middag. Problemet är dock att de läcker. Har 4 olika pockets, och bumgenius är den enda som inte har läckt. De andra swaddlebee, blueberry och happy heiny läcker efter en kissning. Så ska det väl inte vara. Pulen känns blöt på utsidan. Måste man stoppa dem mer då eller är det pulen som är knasig? Vill gärna använda tyg i alla fall delvis, varje utbytt blöja är ju bättre för miljön (och plånboken). Hoppas någon orkar svara. Oj, en fråga till. Jag har beställt några trainingpants från imse vimse samt några andra märken. Någon som har använt det och vad tyckte ni om dem i så fall? De är ju inte vattentäta, men jag tänkte som ett litet skydd när man börjar våga gå utan blöja även ute.
     Eftersom han oftast kissar på pottan så kissar han nog mycket när han kissar. (barn som alltid har blöja småkissar lite då och då) Jag har upplevt att inte alla blöjor klarar av storkissningar. Jag tror att du behöver mer inlägg speciellt framtill.

Kör du med pockets (med coolmax eller annat tunt innermaterial) och microfiber frotte som inlägg så blir inte blöjan så tjock. Sen är det bra att ha formsytt inlägg.
    Syr du inte egna pockets så kan du köpa blöjor med de materialen av folk som syr. Har sett att det sålts hemsydda med coolmax på tradera.
  • Titinea
    Hundägare i Gbg skrev 2010-04-29 08:57:27 följande:
    En liten tvättfråga. Vi tvättade igår, 60 grader som vanligt och bajsblöjorna var fortfarande helt solkiga. Tips? Kan ju inte köra 90 grader varje gång ju.... Borde vi låta blöjorna ligga i blöt mellan tvätt?
    Vi har alltid förtvätt och det fungerar bra med 60, märkte att de luktade mer när vi inte hade förtvätt. Sen har jag nu börjat ha inlägget i 90 mer ofta än pocketsen, de slits mer i 90 grader har jag märkt.
  • Titinea
    glockenbach skrev 2010-05-06 00:05:55 följande:
    Hej,jag håller på att testa mina bumGenius allt i ett- blöjor på min enmånads dotter. Nu senast hade den läckt vid benet och det var bajs på babysittern och hela henne och jag kände bara nää..!! Engångsblöjorna vi använder läcker inte, i alla fall inte så mycket. Men jag vill ju verkligen använda tyg!Så min fråga är: är mer läckage nånting man helt enkelt får räkna med om man kör tygblöjor? Eller satt blöjan fel? Är hon för liten ännu? Eller vad ska jag förvänta mig egentligen av att använda tygblöjor? Vad ska man tänka på om man vänjer om sig från pampers, som jag gör nu?Behöver verkligen lite tips - alternativt uppmuntran här!
    För min tjej läckte det i början på BG. Men det var för att hon var för liten, i benen var det ett stort glapp. Men när hon var två-tre månader så hade hon nog med hull. Hon vägde 3 kilo när hon föddes och det tog ett tag innan hon kom över 3,5 kilo. Så för oss blev tygblöjeanvändandet bättre när hon var större.  
    Men de finns andra modeller som är smalare i benen än BG.
  • Titinea
    den kära leken skrev 2010-05-10 11:20:43 följande:
    Hej!Nu har jag läst igenom hela tråden och fått svar på massor av mina frågor. Tusen tack. Jag undrar dock en sak. Bajset. Hur tar ni bort det från blöjan? Finns vissa antydningar om hur vissa gör men inga riktiga svar. Jag tror det bästa för oss blir pocketblöjor som jag tänker sy själv. Är ju trots allt utbildad sömmerska så det ska väl gå. Tänkte beställa pultyg från Finland. Är det bäst? Annars har jag fleece från IKEA, frotte från loppis och microfrotte från rusta (6st 30*30 för 39 kr) Jag tar gärna emot fler tips på gratismönster!
    Bajs tar vi bort så här: slänger det i toaletten det som går och sen duschar vi pocketen om det finns bajsrester kvar och kramar ur och sätter ned i PUL påsen, (är bajset fast behöver vi oftast bara slänga i toaletten och sen i Påsen). Men nu behövs inte ens det alla gånger för A säger till när hon vill bajsa (för det mesta) så nu slipper vi de flesta bajsblöjor, det är faktiskt skönt.
    PUL från Myllymuksut tycker jag är bra, kika i min blogg så kan du se exempel på blöjor jag sytt av deras PUL och coolmax. Coolmax är super som insida eftersom bajs lossnar lätt, det är svalt på sommaren, ger tunnare blöjor och ger torrhet till rumpan.
    Ett bra gratismönster som jag testat är Tighty withey little hipsters, men det är ett AIO mönster och fungerar bäst med knappar. Sen har Rita Rump pocket fått många fans. Men det har jag inte testat än, har ritat eget mönster som jag kör mest på. Har tänktnu rita ett Onesize mönster. Tyvärr {#lang_emotions_frown} så tror jag A kan sluta med blöjor på dagen snart, fast då får jag sy träningstrosor istället.. {#lang_emotions_laughing}
    Hoppas det ger dig lite mer info. {#lang_emotions_smile}
  • Titinea
    den kära leken skrev 2010-05-10 12:26:05 följande:
    Tack för svaret! Använder du något att ta bort bajset med? Eller bara toapapper? Väldigt detaljerade frågor haha :)Har du köpt coolmax på myllymuksut? Skönt att er dotter snart är blöjfri. Hur gammal är hon?
    När det är fast bajs behövs inget, men är det mer kladdigt så tar jag papper och duschar bort resten. (ganska detaljerat) :) 
    Ja, myllymuksut har jag köpt min coolmax från, den är bra, lite sladdrig att sy med, men är man van så är det inget problem tror jag.
    A är 1 år nu. Vi har ec:at A sedan hon var två månader, men bara när hon ska bajsa, så hon kissar mest i blöjan och hon säger oftast till när hon ska bajsa. Så jag tänkte ha henne mycket utan blöja i sommar och se om det blir blöjfritt sen.
  • Titinea
    den kära leken skrev 2010-05-11 07:29:26 följande:
    Skönt med sommar så de kan springa lite mer fritt. Ja det blir till att göra en beställning från Finland och sen sätta sig vid overlocken. Det ska bli riktigt skoj. Dina blöjor ser ju riktigt avancerade ut. Men jag antar att man utvecklas i sitt skapande iom att erfarenheterna växer!Jag har ju inget att testa på förrens i augusti.
    Tack! {#lang_emotions_sunny}

Ja, det är en fördel när man kan testa direkt och se vad som är bra och dåligt. Men vad jag märkt är att det var lättare att lyckas med köpesmönstrena än de som var gratis. Jag köpte Darling diapers, som många tyckte var bra och den tycker jag fungerar utmärkt, men jag ska inte göra fler med inrullad resår. Det fungerar bäst på AIO, pocketsen måste man kolla så den är inrullad när man satt på blöjan.  Ett litet tips! {#lang_emotions_smile} Ett annat mönster som jag funderar köpa är Fattycakes, jag har sett flera som sytt sådana och de verkar bra. Men det blir nog senare när vi skaffar en till.{#lang_emotions_laughing}
  • Titinea
    FeliXia skrev 2010-05-11 19:29:12 följande:
    Hejsan!Jag skulle vilja ha lite råd inför mitt tygblöjeköp. Det är mitt första barn, och kollat runt i tygblöjedjungeln, och har nu hamnat här. Kanske kan någon ge sina ideér på det jag kommit fram till så här långt?Jag funderar på att köpa hem 12 Bumgenius AIO och 6 P´tit Easy. Är dessa sorter bra sorter?Är det att föredra AIO för de andra varianterna som finns? Och tror ni som har erfarenhet att det räcker med detta antal? Och till sist; hur har ni gjort, köpt hem innan ni vet hur stor bebis som kommer, eller ska man vänta?Det är ju justerbart har jag förstått, men kanske dumt att köpa hem redan?!Glad om ni har möjlighet att guida mig lite närmare ett köp! TACK på för hand!!MVH,Carolin

Vi har BumGenius AIO och de tycker jag är toppen, men de torkar långsamt. Men det kan vara bra att sprätta upp bakre sömmen på inlägget och då torkar de snabbare.  BumGenius pocket är också bra tycker jag.  Men överlag så är det så här:
    *AIO torkar långsammast
    *Pocket näst snabbast
    *Vikisar snabbast

Vår tjej vägde 3 kilo när hon föddes och då var BG för stora i benen och de andra blöjorna vi hade då. Men har man en stor bebis från början kan de nog fungera bra med dem. Men sen hon var tre månader har vi använt dem och hon är ett år nu och har största storleken på dem och de räcker nog ett tag till.

• Titinea
    FeliXia skrev 2010-05-12 11:58:45 följande:
    TACK! Det är väl bäst att avvakta med inköpen, men det är svårt. Vill gärna fixa klart det som går. Ska flytta precis innan (17 dagar innan bf.... ) , så då har vi nog med det...
    Några kan ni nog köpa innan, om inte bebisen kan ha det på en gång så kan den ha de senare iaf. Det är ju värre om de är för små.
  • Titinea
    saknaden skrev 2010-05-10 12:50:57 följande:
    Våran lilla har ju inte kommit än men jag har köpt på mig lite mer tygisar efter som jag inte hitta alla efter min dotter! Nu till frågan. Hur många gånger bör jag tvätta dom innan jag använder dom för att dom ska börja suga bra? Och tummlar jag dom emellan då eller ska jag låta dom hängtorka? Vill ha det klart så jag kan ta med dom till BB. (det är vikisar i bommul)
    Letade fram din fråga...

Jag tvättar alltid två gånger innan A använt blöjorna, speciellt inläggen, pocketen har bara behövt en gång.
    Hängtorka, så sliter du inte så mycket på miljön och blöjorna i onödan. Jag har aldrig torktumlat blöjorna och de fungerar hur bra som helst.

Lycka till med tygblöjorna! {#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Tygblöjetråden 24