• Svampp

Tygblöjetråden 24

Kaffemoster: Bra att veta :D Då verkar ju problemet med barnbeck vara löst iaf =)

• Svampp

Hej!
    Vad tror ni om hur det kan funka att använda IKEAs femkronorshanddukar som vikisar första dagarna med barnbeck? Eller är de för små till och med för så småttingar? Tänkte att det blir billigt och enkelt och de som inte blir förstörda kan man ju ha som trasor sen.

• Svampp

Shmone: Näckten handukarna är 40X60cm stora. Har aldrig användt prefold, hur viker man dem för nyfödda? Har du nån beskrivning?

• Svampp

Shmone: Tack för din hjälp och länkarna. Var ungefär så jag tänkte att man borde kunna vika dem. Vem vet, det kanske funkar att dela dem på mitten till och med om det blir en liten bebis, kan ju bara ta med en sax, har ju ändå tänkt att jag ska kunna kasta de som blir förstörda av barnbeck, och då kanske jag kan nöja mig med att köpa runt 12 stycken till att börja med, så får väl maken åka förbi IKEA och köpa några fler om det behövs, ligger bara 10 min från BB så tar inte lång tid. Kan dela några och sicksacka några gånger och ha med kanske... funderinga, funderingar :D

En annan fråga. Jag ullkurade en del ullbyxor häromdagen, både några nya hemstickade och några begagnade  imse vimse byxor. Nu fick de ligga i bra länge eftersom jag upptäckte att ättikan var slut på kvällen när jag skulle ta upp dem och jag tycker de är lite klibbiga. Kan man skölja dem igen med ättika eller ska de vara lite klibbiga? Blir inte kläderna man har över klibbiga isf?

• Svampp

Jag har köpt en sån fleecepläd från IKEA som jag tänkte slakta och göra torrskickt av? Vilken form är bäst? Och hur stora ska man göra de första för när de är nyfödda? Jag kommer främst använda vikblöjor med egenstickade ullbyxor och imse vimses ullbyxor om det spelar nån roll för formen.

• Svampp

Ingen som har nåt tips om hur jag ska göra med torrskickten? Börjar närma sig BF så vore skönt att ha det färdigt.

• Svampp

Hej!
    Jag behöver köpa en hel del microfiberduk för att göra boosters till vikisarna och inlägg till några pocketblöjor som saknar inlägg i vettig stl. Vad ska man tänka på? Finns ju så himla många varianter på trasor i microfiber. Funkar vissa sorter bättre än andra? Har kollat lite på Clas Ohlson. Kan något av detta vara bra?

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147215311

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =148070305

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152536777

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =152331037

Skiljer nåt i lämplighet till detta användningsområde utom priset?

• Svampp

Bejbi: Jag använder imse vimses ullbyxor och det funkar hur bra som helst, aldrig läckt kiss ut. Däremot blir de småfuktiga inne i blöjbyxan när det är mycket kiss i blöjan så man behöver några att byta emellan (egentligen bara två, men sen behövs ju någon/några till för att kunna ha när man tvättar också om man inte har andra att ta till då för det tar 1,5-2 dygn innan de torkar om det inte är soligt och torrt ute).

• Svampp

Loreena: Bröstmjölk funkar väldigt bra om du har det! Och sen använder vi mandelolja. Fast för oss verkar det mest vara dagformen som avgör. Vissa dagar är det rött trots att vi varit noga med att byta ofta, lufta och smörja, andra dagar är hon hur fin som helst utan att vi skött nånting som vi borde. Så helt lätt är det inte att veta vad som avgör.

• Svampp

Kaffemoster: Tror man ska tvätta hampainläggen separat första gången/gångerna bara, sen kan man tvätta med de andra blöjorna/inläggen.

• Svampp

För oss funkar imse vimses allt-i-ett jättebra hela nätterna, men har ju fleece närmast huden (fast det kan man ju välja om man vill ha) så det funkar väl kanske inte så bra om det är det som är problemet!

• Svampp
    annikamamman skrev 2010-12-02 13:29:51 följande:
    Jag behöver tips påen bra nattblöja till sonen som är 2,5 år. Han är blöjfri på dagarna men ännu inte på natten. Ibland är blöjan torr på morgonen och ibland är den jätteblöt och pyjamasen också. Vad använder ni?
    Vi använder Imse Vimses AIO, funlkar jättebra. Vi EC:ar och lillan vill inte känna sig våt så måste ha dry-in på natten flr att hon inte ska vakna i onödan, men med Imses kan man ju välja vad man vill ha närmast huden!
  • Svampp

pulp: vikisar funkar jättebra på små bäbisar! Det kan ta några försök att få in rätt snittsen runt benen men man kommer på det och då funkar det bra som tusan! Jag använder ullbblöjbyxor (Bumpy), de är jättebra med tycker jag. Jag köpte allt begagnat av kompisar och på sjalbarn.se, ser ingen direkt anledning till att köpa nya blöjbyxor om du kör på ull eftersom de bara håller bättre när de blivit använda en del, i alla fall inte om du inte ska ha mååånga barn till. De lär nog hålla minst 2-3 barn i alla fall eftersom de bara tvättas när de blivit bajsiga eller minst 1 gång i månaden. Vi har använt imse vimse allt i ett blöjor på nätterna eftersom vår tjej kissat enormt mycket på nätterna och dessutom behöver torrskikt för att inte vakna när hon blir våt (en stor födel med tygisar är ju att de känner när de kissar och bajsar, vår tjej bajsar aldrig i blöjan längre, hon är 3 månader, och kissar oftast i pottan/på skötbordet), de blöjorna håller för det mesta och läcker i princip aldrig, men man kan skaffa såna när barnet kommit om det behövs, det gjorde jag, 4 i varje stl.

• Svampp
    Pulp skrev 2010-12-03 08:04:36 följande:
    Tack för alla svar! I början när jag började forska runt lät det ju enkelt, men ju mer jag läste så blev det en djungel. Sen fick jag någon slags uppenbarelse om att det kanske inte är så krångligt ändå...

Hur funkar det med ullbyxor? Håller de verkligen tätt? Är de tovade för att hålla tätt? Eller torrt menar jag, så att byxor utanför inte blir blöta?

Sen en till fundering angående fleece, visst använder man sådana inlägg för att det ska kännas torrare mot huden?

Jag kommer säkert att återkomma med en massa frågor senare!
    De ullbyxorna jag har är av tovad ull, dvs tyg, inte stickade, som funkar som vanliga PUL-blöjbyxor, man stänger dem med kardborre. De håller tätt hur bra som helst (utom nån gång när jag inte kurat dem på över en månad och de varit nerbajsade många gånger så jag varit tvungen att tvätta ofta, men kurade och sen var de perfekta igen). Hade tänkt prova stickade, men de jag gjorde hade jag tovat lite föör mycket så de gick inte att dra på =) Blev ingen resår kvar. Det är nog lite olika hur bra det funkar med såna stickade som man ska dra på beroende på vilket barn man har och i olika åldrar. I början hade såna inte funkat alls på vår lilla sprattelmaja som hatade blöjbyten. Sen hade det nog kunnat funka hyfsat en period, men nu när vi börjat potta henne vill hon inte ha blöjor alls och börjar dessutom bli stark så jag tror inte blöjan skulle haft en chans att ligga rätt om vi försökte dra på blöjbyxan =) Men när hon börjar gå tror jag däremot att dra-på varianten kan vara överlägsen, om hon fortfarande använder blöjor då.

Angående fleece är det just för att det ska kännas torrare mot huden. Funkar riktigt bra, men det kan vara bra att tänka igenom när man vill att de ska känna sig torra. Vi har valt att bara ha torrskikt på natten eftersom vi vill att hon ska känna när hon kissar, vilket troligen är en anledning till att hon föredrog att kissa på skötbordet redan väldigt tidigt, och nu pottan. Sen är det inte så ovanligt att bäbisar blir känsliga för olika torrskiktsmaterial, exempelvis fleece efter en tid, så det kan också vara en anledning till att begränsa hur ofta de använder det.
  • Svampp

Höst flickan: Vad man gillar för sorts tygblöjor måste man nog själv komma på genom att prova. Jag gillar vikisar med ullwraps som blöjbyxor. Har köpt alla mina blöjor begagnade, de flesta på sjalbarn.se, där finns det massor med begagnade blöjor, och hittills har jag aldrig gått på någon nit med det jag köpt där. Använder Imses AIO på nätterna, de enda blöjor utom vikisarna som funkat riktigt bra på min tjej som också varit en riktigt spinkig tjej (men nu äter hon ersättning och har lagt på sig rätt mkt så tror hon är rätt normalknubbig nu). Både vikisar och ullblöjbyxor är bara fördelaktigt att köpa begagnade. Har köpt mina AIO begagnade också, men då har jag kollat att de varit i bra skick, helst bara använda till ett barn. Fördelen med Imses AIO är ju att de inte är one size, så har de bara använts till ett barn har de oftast bara använts någon månad varje storlek, då är de inte särskilt slitna... Jag räknar med att kunna använda mina AIO till minst ett barn till och vikisar med blöjbyxor till alla framtida barn.

• Svampp

annikamamman: Lät min lilla leka med sina mönstrade Imse idag för första gången och hon verkade oxå uppskatta djuren :D

• Svampp

Loreena: Min sambo höll på att bli galen på vikisarna första veckan, så jag började köpa på mig aio och pockets för att se om jag kunde hitta nåt som han gillade. Men efter bara några veckor tyckte han att det funkade jättebra och var nog lite stolt över att han var bättre på att vika tätt runt benen eftersom jag slarvar mer (kanske för att jag är hemma nu och därmed byter flest blöjor ;D). OCh efter en månad använde vi engångs när vi var på bröllop och ville ha mindre packning. Då blev han helt chockad över hur illa de luktade och trodde hela tiden att hon bajsat när hon kissat för att det stank. Efter det tror jag aldrig jag hört något negativt om tygblöjor mer. Däremot har han berättat för folk hur bra de är! Kanske kan vara en bra sak att helt enkelt inte ha några engångs hemma ett tag så han måste lära sig? För tror mer att det är att ta steget än att de inte vill använda tyg.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24