• Envira

Tygblöjetråden 24

nu har jag försökt kolla igenom trådar och googlat och allt möjligt.. Så nu frågar jag här och kanske får nåt bra svar.. 

*Jag vill gärna använda tygblöjor, är det logiskt att använda redan från födseln?

*Vill ha någon sorts blöja som man har inlägg som man tvättar först och främst, och sen själva blöjan utanpå kan man kanske använda fler än en gång.. 

*Har inte världens bästa ekonomi så det kommer bli ebay jag beställer genom, har hittat de här blöjorna, kan nån förklara hur dom funkar och om man behöver komplettera med något sorts inlägg eller något att köpa på sidan om? 
    http://viewitem.eim.ebay.se/SINYO-Baby-Reusable-Cloth-Diaper-Nappy-7-Colors-Size-Adjustable-AIO-Waterproof/271025081842/item

TACKSAM för svar! Glad

• Envira
    Bobelin skrev 2013-03-18 07:30:08 följande:
    AIO betyder all in one. Alltså byter man hela blöjan på en gång. Men det ska väl vara möjligt att lägga i extra ilägg för att öka uppsugningsförmågan.
    Annars finns det en andrahandsmarknad och tygblöjor blir bara bättre och bättre (tills PUL o resårer slits förstås). Rekommenderar att satsa på begagnade vikblöjor och nya/ lättare begagnade PUL byxor om du vill komma billigt undan.
    okej men varför är det då extra inlägg som man ska köpa till?.. :/ trodde att det var dom själva inläggen som man tvättade bara.. :/ 
  • Envira
    Bobelin skrev 2013-03-18 11:01:11 följande:
    Pocketblöjor- innebär att man lägger inläggen i en ficka. Då kan man variera antal och typ efter behov. Men man tvättar fortfarande själva blöjbyxan varje gång.
    Vikblöjor eller formsydda eller all in 2 är det som man kan återanvända själva byxan. Man brukar rekommendera ca 24 blöjor, antingen all in one, eller pocket eller vikblöjor/formsydda+fyra blöjbyxor i varje storlek (tror man kan gå runt på 3 storlekar). All in 2 har jag ingen erfarenhet av och vet inte hur många man behöver. Antar att det även här bör gå åt ca 24 inlägg. Själva byxan måste man nog ha ett par tre per dag kanske, så det beror ju på hur ofta man tänkt tvätta dem.
    Funderar på om man ska testa pocketblöjorna ändå, de är ju one size som jag fattar. Men hur mycket blöjor vs inlägg ska man ha då? Och köper man till något annat inlägg som man kanske använder på natten, med bättre uppsugningsförmåga? 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24