Inlägg från: Titinea |Visa alla inlägg
  • Titinea

Tygblöjetråden 24

Svampp skrev 2010-04-11 18:52:59 följande:
    Jag sitter och letar PUL-påsar. Jag skulle ha så att jag kan klara mig om jag är borta ca 3 dygn. Jag har mest tänkt använda vikblöjor, rutvävda när bebis är mindre och flanell när den blir större. Nu funderar jag dels på vilken stl på påse som är smartast att ta, och om man borde köpa en stor eller flera medelstora eller kanske en stor och en liten (den lilla till ullblöjbyxorna som ska tvättas för sig) eller nån annan komnination, vad tror ni? Sen undrar jag om ni har tips på vart det finns bra PUL-påsar, jag vill nog helst ha med dragkedja och med antingen nån öggla eller nån annan anordning som gör att den går att hänga upp. Och är det smartas att ha nån vit/naturvit påse eller kan man ha i färg? Kan pul-tyget färga av sig på vikisar eller andra blöjor?
    De säljer fina PUL på blöjloppis har jag sett. Annars brukar jag själv sy, det är inte så svårt.
    Kika gärna in i min blogg
  • Titinea

Monsterpannkaka: Jag tycker inte det är svårt att sy i PUL. Men bra att ha är glidfot (speciellt när man syr på den glatta sidan) och micotexnålar. Det går åt dubbelt av den storlek som du vill ha + sömsmån. Jag brukar sy fast dragkedjan först med en liten bit och en stor bit PUL (framsida) och sen syr jag ihop bak och framsida. Då syr jag fast band och namnband samtidigt. och sen är det klart. I min blogg kan du se hur mina påsar ser ut titinea.blogspot.com/ hmmm.. går visst inte att länka nu

• Titinea

Jo, jag har sytt små för en blöja 20 x 25 och stora för fler blöjor 40 x 50.  

• Titinea
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-12 17:01:28 följande:
    Oj.. Så avancerat du pratar (:Glidfot? Innebär det att man måste ha symaskin ;)jag ska kika i din blogg och fundera ut om jag förstår hur du gjort. tack för tipsen!
    Oj, det var inte meningen att vara använda för avacerat språk. Jag är så inne i det så för mig är det vardag ;)
    Min modell är lite mer avancerad, men jag tycker den är snyggast.
    Det går att göra så här också: Mät upp en bit PUL (för lite påse) 50 cm lång och 20 cm bred. Sy fast dragkedja på kortsidorna så att det blir som en tub. Vänd påsen ut och in och sy sidorna (här ska man komma ihåg att sätta ett band längst upp som krok och sy fast samtidigt) . Vänd och nu är den klar...

Hoppas den beskrivningen var mer begriplig... Annars får jag se till att det kommer en tutorial i min blogg helt enkelt ;)
  • Titinea
    Monsterpannkaka skrev 2010-04-12 22:21:37 följande:
    ´men vänta.. nu kokar det i min hjärna.på kortsidorna syr jag fast en dragkedja. Den syr jag alltså fast med själva dragkedjan nedåt, eftersom jag ska vända den ut och in? eller hur många gånger skulle jag vända den...?du råkar inte bo i västerås och kan ha sy-kurs? :D
    Ja, det är svårt att beskriva med text. Men vad bra att du förstod mer när även Yrväders beskrev hur detgår till. :)

Jag bor faktiskt i Västerås.. Så jag kan gärna hjälpa till Irl... :)
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-04-13 12:05:47 följande:
    Tjoho, mina myllymuksuttyger har kommit!! Synd bara att man ska iväg och jobba snart, måste vänta tills ikväll med att hämta och tvätta dem. Så nåt sytt blir det förmodligen inte förrän imorrn.
    Ahh. Vad roligt! {#lang_emotions_smile} 
    Jag såg att de skickat mina tyger idag. Så det ska blir spännande och se när de kommer... Jag passade på att beställa under påsk när de hade gratis frakt för över 120 euro.. Tur att man precis kom över det... {#lang_emotions_sunny}
  • Titinea
    yrväder skrev 2010-04-13 18:56:12 följande:
    Ja, jag såg det sen. Typ 2 dagar efter jag hade beställt. lite småsurt. beställde för ca 100 eur, och så gick frakten på 24, hade ju hellre beställt nåt för dom där fraktpengarna istället...
    Visst är det surt när man upptäcker sådant. {#lang_emotions_frown}
    Har varit med om det en gång tidigare, men denna gång väntade jag nog länge med att beställa så att erbjudandet dök upp.
  • Titinea
    Pebblas skrev 2010-04-21 10:08:49 följande:
    Här kommer en till nyfiken! Jag har länge funderat på tygblöjor, jag vill tillverka själv, det måste vara mycket billigare än att köpa färdiga va?Min tjej är 4 månader gammal, men en fråga till "experterna" (som säkert är ställt många ggr. innan i denna tråd), vart ska jag inhandla materialet, vilket är bäst, tips och råd =)

PUL för yttermaterial kan du köpa från Babyheaven, det är det enda i Sverige som säljer PUL. I finland finns kestovaippakauppa och Myllymuksut. Säkert fler, men har inte koll.
    Sen kan du beställa PUL från England eller USA. kidsinthegarden vet jag flera som beställt från.
    Ja, blöjan blir billigare totalt sett.. räknar med ungefär 200 för en nyköpt Pocket och syr du kommer du nog under halva summan. Men för mig så blir man så inspirerad att man vill gärna sy fler än vad som behövs... :)
  • Titinea
    Pebblas: Det finns flera beskrivningar på nätet. Men några jag kommer på just nu är: Babyheaven har bildtutorial
    Verybaby har lite tutorials

För ett par pockets behövs:
    yttertyg: PUL/ull/fleece 
    Innertyg: babyfleece/coolmax/fuskmocka/bomull/etc
    Inläggsmaterial: microfiberfrotte/bomull/bambu/hampa

Glockenbach: Din BumGenious kan vara en alltiett eller en pocket. Har den en ficka är det en pocket, då behövs det inlägg. Men är det alltiett så har den inlägg redan fastsytt.
  • Titinea
    Cocco skrev 2010-04-22 20:32:30 följande:
    Den billigaste pocketen syr man avPUL från kidsinthegardenmicrofleece från IKEAs filt IRMAinlägg av handdukar och microfibertrasorKardborrde finns lite överalltDå kostar en pocket inte mer än max 50 kr att tillverkaÄnnu billigare blir det om man använder vikisar eller formsydda med hemstickade ullbyxor.Formsydda kan man sy av gamla handdukar, lakan, tröjor osv,  helt enkelt sådant man har hemma.Extra material:Jag är inte så förtjust i karborre så jag köpte en knapptång med 400 knappar på ebay det fick på 300kr inklusive frakt. Jag som syr så många blöjor tyckte det var värt vart enda öre dessutom är tången väldigt lätt att jobba med.Bra inlägg gör man av bambu eller hampa finns att köpa från bland annat mullymuksut eller genom cooper på yahoo.Lyxinneramaterial kan man göra av bambuvelour som kan köpas på bland annat mullymuksut
    Ja, visst är tången bra... Jag vill nästan knappa allt med plastknappar nu!    Så det blir nog att beställa mer knappar från ebay...hihi
Svar på tråden Tygblöjetråden 24