Inlägg från: den kära leken |Visa alla inlägg
  • den kära leken

Tygblöjetråden 24

Hej!
    Nu har jag läst igenom hela tråden och fått svar på massor av mina frågor. Tusen tack. Jag undrar dock en sak. Bajset. Hur tar ni bort det från blöjan? Finns vissa antydningar om hur vissa gör men inga riktiga svar.

Jag tror det bästa för oss blir pocketblöjor som jag tänker sy själv. Är ju trots allt utbildad sömmerska så det ska väl gå. Tänkte beställa pultyg från Finland. Är det bäst? Annars har jag fleece från IKEA, frotte från loppis och microfrotte från rusta (6st 30*30 för 39 kr)

Jag tar gärna emot fler tips på gratismönster!

• den kära leken

Tack för svaret! Använder du något att ta bort bajset med? Eller bara toapapper? Väldigt detaljerade frågor haha :)

Har du köpt coolmax på myllymuksut?

Skönt att er dotter snart är blöjfri. Hur gammal är hon?

Titinea skrev 2010-05-10 11:43:29 följande:
    Bajs tar vi bort så här: slänger det i toaletten det som går och sen duschar vi pocketen om det finns bajsrester kvar och kramar ur och sätter ned i PUL påsen, (är bajset fast behöver vi oftast bara slänga i toaletten och sen i Påsen). Men nu behövs inte ens det alla gånger för A säger till när hon vill bajsa (för det mesta) så nu slipper vi de flesta bajsblöjor, det är faktiskt skönt. PUL från Myllymuksut tycker jag är bra, kika i min blogg så kan du se exempel på blöjor jag sytt av deras PUL och coolmax. Coolmax är super som insida eftersom bajs lossnar lätt, det är svalt på sommaren, ger tunnare blöjor och ger torrhet till rumpan. Ett bra gratismönster som jag testat är Tighty withey little hipsters, men det är ett AIO mönster och fungerar bäst med knappar. Sen har Rita Rump pocket fått många fans. Men det har jag inte testat än, har ritat eget mönster som jag kör mest på. Har tänktnu rita ett Onesize mönster. Tyvärr  så tror jag A kan sluta med blöjor på dagen snart, fast då får jag sy träningstrosor istället.. Hoppas det ger dig lite mer info.
  • den kära leken

Önskar så att jag kunde ha ullbyxor. Är själv väldigt känslig för ull och har därför svårt att sätta det på min bäbis. Den behöver ju inte vara lita känslig som jag är men jag har ändå svårt.

IVFmamma skrev 2010-05-10 12:58:19 följande:
    annbom: Jag kan ju fråga morsan att hjälpa mig med stickningen men hur gör jag den xtra tjock?
  • den kära leken

Det kliar nåt förskräckligt och så blir jag rödprickig. Kanske för att jag kliar :) Skulle inte kunna sticka byxorna i ull ens. Och knappt hantera dem heller. Tyvärr. Jag som älskar att sticka.

IVFmamma skrev 2010-05-10 13:21:06 följande:
    Hur uttrycker sig din känslighet mot ull??
  • den kära leken

Skönt med sommar så de kan springa lite mer fritt. Ja det blir till att göra en beställning från Finland och sen sätta sig vid overlocken. Det ska bli riktigt skoj. Dina blöjor ser ju riktigt avancerade ut. Men jag antar att man utvecklas i sitt skapande iom att erfarenheterna växer!Jag har ju inget att testa på förrens i augusti.

Titinea skrev 2010-05-10 17:30:22 följande:
    När det är fast bajs behövs inget, men är det mer kladdigt så tar jag papper och duschar bort resten. (ganska detaljerat) :)  Ja, myllymuksut har jag köpt min coolmax från, den är bra, lite sladdrig att sy med, men är man van så är det inget problem tror jag. A är 1 år nu. Vi har ec:at A sedan hon var två månader, men bara när hon ska bajsa, så hon kissar mest i blöjan och hon säger oftast till när hon ska bajsa. Så jag tänkte ha henne mycket utan blöja i sommar och se om det blir blöjfritt sen.
  • den kära leken

Nu har jag inte testat själv men resonerar bara fritt :) Fleece är ju inte särskilt vattentätt. Det används snarare som ett skikt som släpper igenom fukt. Men ni kan ju testa. Häll vatten på det och se om det släpper igenom eller inte.

SaltNapp skrev 2010-05-18 15:26:32 följande:
    puffar din fråga då jag med är nyfiken på om blöjbyxor i flease håller tätt? vilket alternativ av blöjbyxor blir minst varmt?
Svar på tråden Tygblöjetråden 24