• onoff

Tygblöjetråden 24

Hej alla!
    Ska ha barn i september och vi är inne på att köra med tygblöjor. I alla fall prova med vikblöjor och byxor ovanpå. Nu vet jag ju inte om vi får en 2000 grammare eller en 4000 grammare, och jag vill kunna använda blöjorna ett par månader innan det är dags att köpa nya, helst så vill jag inte köpa några nya alls, utan jag vill kunna använda vikblöjorna från nyfödd upp till 1 år. Så, här kommer lite frågor, som jag hoppas att nån vänlig själ kan svara på ;)
    Vad ska jag köpa?
    Vilka har bäst kvalité och hur många blöjor och byxor behöver jag?
    Ni som använder vikblöjor använder ni även dom till natten?
    Vad jag förstår så håller inte dom lika tätt som allt-i-ett-blöjor? Kanske ska ha engångsblöjor till natten?
    Behövs det något extra inlägg i blöjan, typ någon slags fleecelapp?
    Fördel/nackdel med knappar och kardborre på byxorna?

• onoff
    annbom skrev 2010-04-25 17:29:43 följande:
    Kanske ska tillägga att vi tvättar minst varannan dag, vill man tvätta mer ofta så behövs fler blöjor.
    Ja, det är väl vad vi kommer att tvätta vi med.. Men dom från IKEA är dom bra? Vore ju hur bra som helst om man kunde använda dom, så billiga som dom är! =)
  • onoff
    Moson skrev 2010-04-25 22:19:05 följande:
    Vi har dom och de har funkat bra de gånger vi orkade vika ;) lite små med "vanligt blöjvik"(om du förstår vad jag menar) nu när dottern blivit ett halvår men det finns ju massvis med olika vikningar så det går ju ändå. Det bästa med vikisar är att de torkar så snabbt efter tvätt. Tvättade ett gäng i morse som var torra innan jag hann hänga tredje maskinen ;)
    Är inte alls främmande för att vika... kan vara lite mysigt att sitta framför tv:n och vika, och det kan ju inte ta sån lång tid heller? men du menar att IKEAS är svårare att vika? är det för att dom är mindre?
  • onoff

Hej tjejjer. Hur många blöjjor och vad för tillbehör ska jag beställa nu då.. Ska ha barn i september. Vill tvätta varannan var tredje dag. Tänkte ha blöjorna, dag som natt.

Det är vikblöjor jag hade tänkt köra på.. vilken storlek ska jag ha? Vill gärna kunna ha vikisarna upp till året iaf... Och hur många ytterbyxor, och behövs snappies? Något slags inlägg? Räcker det om jag klipper sönder en fleecefilt i små bitar och ha som booster (eller vad det heter)? Behövs rispapper i början?

Tänk vad glad jag skulle bli om nån kunde svara på mina frågor och kanske tom göra en liten inköpslista till mig ;) ;)

• onoff

Billigaste vikblöjorna?? Vart finns dom??

• onoff
    grynet80 skrev 2010-04-28 09:16:10 följande:
    I dag har jag börjat med vikisar! Lilla räkan är 8 veckor nu, men shit vad det blev bulligt och bodyn räckte knappt till.. så tog jag en blöjbyxa utanpå för att det skulle sitta bättre. Det blev den här vikningen; www.tygisar.se/tygblojor.php?artikel=27 .Är bara så stolt över att jag äntligen provat, vet inte varför det har tagit emot.. Funderar ang tvätten, hade tänkt tvätta dem med hennes övriga kläder & handdukar i 60grader men då har jag mer än en tsk tvättmedel... Täpper det blöjorna fastän jag kör en hel maskin?
    Hejsan, jag tänkte också börja med vikisar nu i september när vi får en liten... Men inte tänkte jag på att det skulle bli bylsigt, och det är ju klart att det blir bylsigare än en gångs blöjor!! Och jag so redan har beställt vikisar! =/ Vilken storlek har du på dina vikisar, och vilken storlek har du på bodyn??
  • onoff
    anirahtak skrev 2010-04-28 09:54:59 följande:
    Skriver samma sak åt dig så. Vi har vanlig storlek på vikisarna (vad det nu är 70x70 typ?) och använder blöjbyxor till, pul eller ull osv. Hon är 60-61 cm nu och använder 62:or men vissa av de är tighta medan vissar passar bra trots tygblöjor. Vissa bodysar är ju större än andra beroend epå märke har jag märkt så de som är av mindre modell får man kanske plocka bort snabbare p.g.a tygisarna än man annars skulle behövt göra men det tycker jag inte gör något. Det enda som kan vara är attärmarna ofta är lite för långa då men de går ju att vika upp..:)
    Jag har ju redan storhandlat kläder i 50-56... Bodysarna kan man kanske glömma, men man kanske inte behöver knäppa dom heller, för oftast har man ju byxor över bodysarna (får ju en höstbebis) och då är det väl bara att stoppa in flärparna på bodysen i byxan...
    Men byxorna (50-56) lär dom väl kunna ha med tygisarna... *hoppas*
  • onoff
    adagumsan skrev 2010-04-28 10:43:12 följande:
    Jag var också skeptisk i början till det bylsiga, men jag tycker att det funkat bra. Det är som sagt några bodysar som blir för små annars märks det knappt
    Ja och storlek 50-56 har dom ju inte för evigt heller... :)

Nån som har fått en bamsing som inte har kunnat haft 50-56 från början, eller är det ovanligt?? Tänkte om man kanske skulle ha lite i storlek 62-68 också... Ursäkta mina frågor och att det blir lite utanför Tråden nu, men de är första barnet ;)
  • onoff
    LillaVild skrev 2010-04-28 12:21:58 följande:
    Bodyförlängare! Perfekt om man vill kunna knäppa trots bylsiga tygisar under
    Bodyförlängare? Vad är det?? Är säkert vad det låter som ;) men, vart köper man dom??
  • onoff
    LillaVild skrev 2010-04-28 16:41:01 följande:
    Bodyförlängare: Finns nästan alltid på Tradera, men jag mailade och beställde direkt av tjejen som säljer där. Då får man tre för hundra, väljer färger själv och får dem direkt. Jag fick mina dan efter Billigaste jag hittat iaf. Och hon tillverkar med tre olika storlekar på knapparna, så att de passar alla bodies Klart man kan sy själv annars, behöver bara en knapptång, knappar och tyg
    fast då kan man ju inte använda alla tre knappar utan bara en... =/
Svar på tråden Tygblöjetråden 24