Inlägg från: Monsterpannkaka |Visa alla inlägg
  • Monsterpannkaka

Tygblöjetråden 24

Hej hörrni (:
    Jag har precis kommit in i tygblöje-världen och tänkte försöka införskaffa mig ett första "paket" till min son/dotter som kommer i slutet av april..

Har hittills: 8 st tygisar från Imse Vimse + inlägg och byxblöjor
    6 st Pockets, PeaPods + inlägg

och ett par (3?) AIO som jag väntar på ska komma till brevlådan..
    Även lite rispapper ska komma hem.

Allt köpt begagnat! Miljövänligt och ekonomiskt :D Eller, nej.. inte rispappret då. ;)

Nu undrar jag om någon vänlig själ skulle kunna berätta för mig hur många blöjor jag behöver ha för att gå runt och tvätta kanske var tredje dag eller så?

tack tack

• Monsterpannkaka
    Moson skrev 2010-03-19 22:38:20 följande:
    Man brukar väl säga typ 24 st. Jag har mest haft formsydda med ullbyxor och ska sy pockets nu, men jag måste säga att jag är positivt överraskad efter att ha testat vanliga vikblöjor också. Bra uppsugningsförmåga och torkar supersnabbt efter tvätt.
    ullbyxor.. du menar att ha ytterst, eller?

Åh, jag vill så gärna kunna sy såna där jag med! En symaskin och lite kreativt tänkande vore kanske bra att börja med.

24 stycken.. men då är jag snart halvvägs.. Det låter inte så dumt.
    Tack (:

Så blötlägger man i en hink med kallt vatten tills man kör dem i maskin? Har ni i någonting i vattnet?
  • Monsterpannkaka

Hej hörrni!
    Jag vill gärna ha/sy en PUL-påse att ha använda blöjor i. Vi har sovrum på övervåningen men tvättstuga på nedervåningen och tänkte slippa gå med varje enskild blöja ner..
    Smidigt vore att ha en påse att ha dem alla i så länge, tills man går ner med allihop?
    Tänkte skölja ur dem först i badrummet dock..

Ni som kan/har sytt en egen sådan.. vart fick ni tag på tyg och hur stor påse har ni?

Tacksam (:

• Monsterpannkaka
    Titinea skrev 2010-04-11 19:48:26 följande:
    De säljer fina PUL på blöjloppis har jag sett. Annars brukar jag själv sy, det är inte så svårt.
    Funderade på om jag skulle sy en själv, att ha som tvättsäck här hemma. Skulle behöva ha en att lämna till dagis i framtiden med..

Är det svårt att sy i PUL-material? Hur stora har du sytt? Dvs hur mycket tyg behövs det..

tack (:
  • Monsterpannkaka
    Titinea skrev 2010-04-12 11:36:17 följande:
    Monsterpannkaka: Jag tycker inte det är svårt att sy i PUL. Men bra att ha är glidfot (speciellt när man syr på den glatta sidan) och micotexnålar. Det går åt dubbelt av den storlek som du vill ha + sömsmån. Jag brukar sy fast dragkedjan först med en liten bit och en stor bit PUL (framsida) och sen syr jag ihop bak och framsida. Då syr jag fast band och namnband samtidigt. och sen är det klart. I min blogg kan du se hur mina påsar ser ut titinea.blogspot.com/ hmmm.. går visst inte att länka nu
    Oj.. Så avancerat du pratar (:
    Glidfot? Innebär det att man måste ha symaskin ;)
    jag ska kika i din blogg och fundera ut om jag förstår hur du gjort. tack för tipsen!
  • Monsterpannkaka
    Titinea skrev 2010-04-12 20:31:58 följande:
    Oj, det var inte meningen att vara använda för avacerat språk. Jag är så inne i det så för mig är det vardag ;) Min modell är lite mer avancerad, men jag tycker den är snyggast. Det går att göra så här också: Mät upp en bit PUL (för lite påse) 50 cm lång och 20 cm bred. Sy fast dragkedja på kortsidorna så att det blir som en tub. Vänd påsen ut och in och sy sidorna (här ska man komma ihåg att sätta ett band längst upp som krok och sy fast samtidigt) . Vänd och nu är den klar... Hoppas den beskrivningen var mer begriplig... Annars får jag se till att det kommer en tutorial i min blogg helt enkelt ;)
    ´men vänta.. nu kokar det i min hjärna.
    på kortsidorna syr jag fast en dragkedja. Den syr jag alltså fast med själva dragkedjan nedåt, eftersom jag ska vända den ut och in? eller hur många gånger skulle jag vända den...?

du råkar inte bo i västerås och kan ha sy-kurs? :D
  • Monsterpannkaka
    yrväder skrev 2010-04-12 20:32:48 följande:
    Jag har ingen glidfot, och jag tycker det funkar rätt bra ändå. Men symaskin är en fördel att ha. Blir hållbarare söm då
    varför vet alla vad glidfot är förutom jag? (:
    vad är det för något?
  • Monsterpannkaka

yrväder: AHA!! Jag fick en snilleblixt och såg det plötsligt framför mig!

Men.. vad betyder egentligen räta mot räta? :P

Hur stor PUL-påse har du med dig tex i skötväskan?

Tacksam för allt (:

• Monsterpannkaka
    yrväder skrev 2010-04-13 09:27:10 följande:
    Tyget har ju två sidor, en räta och en aviga. På pultyger är den plastiga sidan avigan, och den "tygiga" sidan räta.Storlek får du fråga någon annan om, jag är bara syexpert Men jag kan tänka mig att en mindre, för tex 1-2 blöjor är lagom. Kanske 25*25 (färdiga mått) är lagom?
    Hihi. Jag ska gå in och läsa just de här inläggen som ni skrivit när jag får mitt tyg så jag kan börja sy och slippa göra fel :)
    aviga.. är det alltså insidan?

Vart får du ditt tyg ifrån förresten? (:
  • Monsterpannkaka
    Titinea skrev 2010-04-13 11:20:57 följande:
    Ja, det är svårt att beskriva med text. Men vad bra att du förstod mer när även Yrväders beskrev hur detgår till. :)Jag bor faktiskt i Västerås.. Så jag kan gärna hjälpa till Irl... :)
    Aha! Jag bor i Virsbo, 5 mil utanför mot fagersta (: KAn jag skicka röksignaler när hjärnan börjar koka igen? :P

Har idag inhandlat lite tyg till inlägg(och eventuellt ett par tygbindor kanske..)..

Frotté ( i handduksform)
    Madrasskydd(polyester och någon gummi-baksida?) ganska tunn..
    Fleece (plädar)
    Mikrofibertrasa

Ta-da! Jag är på gång.. Bara lite PUL som saknas :D
  • Monsterpannkaka

Hej alla
    Sitter hemma och väntar på mitt PUL och bambuvelour tyg som är beställt, så jag kan börja öva på riktigt :D :D
    tills dess sitter jag och småsyr lite inlägg till mina existerande pockets..
    har frotté, flanell, fleece och såna där microfibertrasor från biltema..

hur tjocka inlägg behöver man ha i en pocket för en nyfödd? räcker det med två lager frotté eller borde man ha något i mitten med?
    hur hade ni gjort?

• Monsterpannkaka
    yrväder skrev 2010-04-17 20:17:12 följande:
    Nu hade inte E tygisar som nyfödd utan hon var väl ca 5 månader (2 mån korrigerat)Men jag hade 3 lager microfiber+2 lager flanell och dom räckte gott och väl. Det är först nu vid 11 månader (8 korrigerat) som dom inte räcker till längre.
    Aha! Då varierar jag fritt och sen får man helt enkelt hitta sin favorit? (:

Tack!
  • Monsterpannkaka

Kali B: behöver man ha snappisar om man har byxblöjor? ( en till rookie här!)

• Monsterpannkaka

Tjoho! Nu har jag fått lite PUL-tyg hemleverat!
    Även jätte fin svart bambuvelour. Supernöjd är jag!

Så nu kan jag börja sy på min blöjpåse :) Men.. eh.. vilken sida är vilken på PUL-tyget?

• Monsterpannkaka

Det var inget! Jag hittade svaret tidigare (:
    Nu ska vi se om jag listar ut vad jag gör..

• Monsterpannkaka

Spännande det där med att få dem blöjfria tidigt.. det har faktiskt inte slagit mig att det kanske är lättare.
    Är det för att det är så obehagligt o obekvämt att ha en våt tygis på sig?
    Dvs, att engångsblöjorna suger upp så bra att man kan ignorera dem?

• Monsterpannkaka

Hej alla (:
    Ta-da! Nu har jag sytt en liten PUL-påse enligt beskrivning jag fått här. Den blev lite väl liten för tygblöjor, så den får finnas för tygbinodr istället (:
    Håller på med en lite större nu(30x30) och sen ska jag påbörja en tvättpåse tänkte jag.
    I gympapåse-variant.. men hur tusan syr man en sån? Det ser såååå enkelt ut.. men hur gör man?(borde jag skämmas för att jag frågar?)

TACK för all hjälp jag har fått hittills, ni är klippor allesammans.

Det där med att sy pockets.. är det svårt utan maskin tror ni?

• Monsterpannkaka

Hej alla!
    Stod och spanade efter tvättmedel häromdan.. vilken djungel.
    Hittade bara en jag tyckte var någorlunda vettig på stora ica maxi(hittade itne ica´s egna) och det var Grumme:
    fritt från fosfat och zeolit..

står inget om parfymfritt?

någon som har något annat förslag som man vet funkar, som går att hitta i en vanlig butik? spanade efter de andra ni tipsat om här, men hittade inte..

tack tack

• Monsterpannkaka
    Jag har blivit helt såld på pockets! Jag ääälskar pockets! å alla olika färger å alla skojiga inlägg man kan ha.
    Verkligen porr-surfe-varning.

Det här med att råka köpa fler.. det är farligt känner jag.
    Tycker dock det är jätte roligt att köpa att folk som syr själva. Det känns så personligt och mysigt :)

Någon som har sytt några pockets i S/M eller allra helst one-size i glada färger som ni behöver bli av med? :D :D

Säg till vettja! (:
  • Monsterpannkaka

Nu har jag precis spanat in era bloggar, titinea o yrväder.

Vad ni kan! vilka fina kreationer (: Jag hade tänkt att försöka sy lite egna pockets i framtiden.. eh.. när jag köpt symaskin typ?
    Hur svårt är det att sy såna? Dvs, hur mycket kunskap måste man ha innan tror ni?

Svar på tråden Tygblöjetråden 24