• Urtica

Tygblöjetråden 24

Hej!

Har en fråga angående röda rumpor, zinksalva och blöjor med fleece närmast rumpan.

Lillan har problem med ruskigt röd rumpa, och det visade sig vara svamp. Hon har efter en kur med cortimyk varit hur fin som helst i rumpan, men problemet är att jag måste slabba på massvis med zinksalva (kör med meledas) för att det inte ska komma tillbaka. Tyvärr är inte våra nya allt-i-ett-blöjor med fleece särskilt förtjusta i salvan, och jag undrar hur jag ska kunna kombinera de båda. Jag har provat med rispapper, men en del av salvan går igenom ändå, och amningsbajset kladdar rundor och läcker ut. Har ni något bra tips eller får jag helt enkelt ta och gnugga blöjorna med yes efter varje användning?

• Urtica
    banansmoothie skrev 2010-04-07 17:19:26 följande:
    Zink är ju väldigt uttorkande och är nog inte det bästa för huden. Jag tror på att lufta lufta och lufta ännu mer. Byt blöja ofta, varje timme om det går, och lufta emellan. Jag använde och använder kokosolja på min son när han får röd rumpa, visserligen har det samma effekt på blöjan men om det smörjs på och sen får sugas in i huden under blöjfri tid (brukar inte ta mer än 10 minuter) så borde det gå bra med blöja sen. Jag har även smörjt med papayakräm, och det fungerar helt suveränt på lite värre eksem men det sugs inte in i huden på samma sätt som kokosolja så problemet kvarstår för blöjan. Sen, även om det känns trist när man har nya blöjor, kanske sonen är fleeceallergiker? Du kan ju i och för sig testa med silkesinlägg också, det kanske hjälper. I min erfarenhet har i alla fall massor av luftning och kokosolja/papayakräm gjort susen. När det gäller blöjor med syntetmaterial så har jag märkt att det just blir fuktigt på barnens hud. Mina andra blöjor (bambu och bomull) blir väldigt nerkissade ibland, men ändå känns inte huden blöt på samma sätt som med mina bumgenius som har fuskmocca. Så blöjor i naturmaterial kanske kan göra susen.
    Tack för det utförliga svaret!
    Jag har ett gäng vikblöjor i bambu och tycker inte de gör någon större skillnad för rödheten, men det kan stämma att huden hålls lite torrare. Kan prova en kombination av bambun och kokosolja iofs. Sen kan det vara så att jag måste köra på lite längre med cortimyken.
    Luftar gör jag så gott det går, men det är inte det lättaste med alla bajs och kisskaskader (hur kan en så liten mäniska få plats med så mycket??).
  • Urtica
    Urtica skrev 2010-04-07 22:11:15 följande:
    Förresten... var får man tag i papayakräm? :)
    hur tusan gick det där till?
    Plutteli skrev 2010-04-07 20:52:53 följande:
    Fast om det är så att ditt barn lätt blir röd i baken så kan det ju vara bättre ändå med blöjor med naturmaterial mot rumpan just för att du då kan smörja med det som behövs utan att blöjan täpps till även om det i övrigt inte är nån större skillnad :)
    Ojdå! Jag trodde allt täpptes till! Vilken tur, då kan jag köra på med en massa salvor ändå. Jag som kämpat som en galning med en massa rispapper till ingen nytta då :)
  • Urtica

Lillan har nyligen gått från konstant småbajsande till några enstaka storbajs om dagen (värst var efter 3 dagars uppehåll - hjälp vad mycket!!!). Hur gör ni för att undvika läckage? Det kryper långt upp i ryggen. Värst är det så klart de gånger jag har engångs på henne, men även tygisarna kan läcka ibland. Jag kör enbart pockets med ett extra inägg av antingen en grov bambufrotté eller en tunn bambujersey beroende på vad som är rent för tillfället. Det enda jag kan tänka skulle kunna göra någon skillnad är att fixa lite större inlägg av frottén, för de jag har nu är bara små lappar.

Om någon minns min kamp mot sårig rumpa så kan jag meddela att bambuinläggen + ny salva gjorde susen :) Är själaglad över den här tråden!

• Urtica

Går det inte att beställa bumgenious alls annat än från sverige? Blev lite sugen på den nya modellen med kardborreknäppning, men den verkar inte finnas här. Sjuk skillnad i pris utomlands också.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24