banansmoothie skrev 2010-04-07 17:19:26 följande:
Zink är ju väldigt uttorkande och är nog inte det bästa för huden. Jag tror på att lufta lufta och lufta ännu mer. Byt blöja ofta, varje timme om det går, och lufta emellan. Jag använde och använder kokosolja på min son när han får röd rumpa, visserligen har det samma effekt på blöjan men om det smörjs på och sen får sugas in i huden under blöjfri tid (brukar inte ta mer än 10 minuter) så borde det gå bra med blöja sen. Jag har även smörjt med papayakräm, och det fungerar helt suveränt på lite värre eksem men det sugs inte in i huden på samma sätt som kokosolja så problemet kvarstår för blöjan. Sen, även om det känns trist när man har nya blöjor, kanske sonen är fleeceallergiker? Du kan ju i och för sig testa med silkesinlägg också, det kanske hjälper. I min erfarenhet har i alla fall massor av luftning och kokosolja/papayakräm gjort susen. När det gäller blöjor med syntetmaterial så har jag märkt att det just blir fuktigt på barnens hud. Mina andra blöjor (bambu och bomull) blir väldigt nerkissade ibland, men ändå känns inte huden blöt på samma sätt som med mina bumgenius som har fuskmocca. Så blöjor i naturmaterial kanske kan göra susen.
Tack för det utförliga svaret!
Jag har ett gäng vikblöjor i bambu och tycker inte de gör någon större skillnad för rödheten, men det kan stämma att huden hålls lite torrare. Kan prova en kombination av bambun och kokosolja iofs. Sen kan det vara så att jag måste köra på lite längre med cortimyken.
Luftar gör jag så gott det går, men det är inte det lättaste med alla bajs och kisskaskader (hur kan en så liten mäniska få plats med så mycket??).