Inlägg från: adagumsan |Visa alla inlägg
  • adagumsan

Tygblöjetråden 24

Ekorrfamiljen skrev 2010-04-03 13:45:39 följande:
    Hurra! Jag vann 500:- att handla för hos Imse Vimse så nu blir det två ullbyxor och en fläcktvål till blöjorna när de öppnar igen efter påsken!!
    Åh grattis!

Jag har en fråga till er experter och som använder fler olika märken av blöjor. Jag har bara IV:s blöjor (vikisar av olika tyger, formsydda, och ett par AIO) och gillar vävda (kallas de så?) vikisar bäst och anledningen är att de blir minst och smidigast, men suger upp väldigt bra ändå.

Är ALLA formsydda och AIO lika breda i grenen? Måste de vara det? Tycker att det blir så himla klumpigt om gumpen med dem I teorin (min teori) så skulle man ju kunna ta bort ett par centimeter på bredden i grenen. Eller?
  • adagumsan

Hej och tack alla ni som svarade om storleken på blöjor och tack för länken. Ska kolla!

• adagumsan

Nu vet jag inte om jag får till bilden rätt. Vet inte hur man klistrar in bilder i inlägg...

Men dessa söta ullbyxor har min sticktokiga kära mamma stickat till mig och nu har jag lite frågor.

bild

Är de för glest stickade?
    Hur gör jag bäst för att få dem täta? Som jag läste nånstans kunde man torktmla dem på svag värme och sen ullkura dem ett par ggr.

Vad tror ni? Vill ju inte förstöra dem.

• adagumsan
    Kali B skrev 2010-04-19 18:45:43 följande:
    Jag är en rätt händig kvinna och tror att det klarnar när jag får hem blöjorna. Att sitta här och fundera blir ju minst sagt komplicerat... uppenbarligen. Men jag är skitglad att jag har er med erfarenhet som gör det betydligt klarare.
    Ja det är kanon att få ställa sina "dumma" frågor här

Jag är också relativt ny vad det gäller tygblöjor. Har en sexmånaders liten kille och änsålänge behövs ingen såndär snappis. Jag bara viker in flärparna i varandra och det funkar fint! Men om han börjar krångla mer än han gör nu så kanske Men det tar jag då.
  • adagumsan

Nån som vet hur många ggr man måste ullkura ett par hemstickade ullbyxor innan de slutar läcka? Jag har tovat dem en del och där det är tovat var det inte så fuktigt, men där det inte var det hade det gått igenom.

Har bara ullkurat dem en gång.

• adagumsan
    Ekorrfamiljen skrev 2010-04-27 22:09:35 följande:
    Jag har ett par hemstickade och de har inte läckt alls, trots att jag bara ullkurat dem en gång. Har du stickat själv eller köpt? Lite småfuktiga kan väl alla ullbyxor kännas utan att för den skull läcka, eller? *osäker*
    Tack för svar!
    De är hemstickade och ganska tätt stickade så jag tycker inte de borde "läcka". Men byxorna han hade utanpå blev fuktiga. Jag hade inget emellan ullbyxan och blöjan, ska man ha det? Hade bara en vikis under. Är lite novis på detta
  • adagumsan
    Moson skrev 2010-04-27 22:36:35 följande:
    Mina läckte som ett soll efter första kuren men efter en eller två kurer till och torktumlare på syntetprogram tillsammans med ett par jeans i en halvtimme blev de perfekta.
    Tack! Det ska jag testa
    Kör du ullkur nån gång i månaden bara, sen då de funkar?
  • adagumsan
    onoff skrev 2010-04-28 10:06:01 följande:
    Jag har ju redan storhandlat kläder i 50-56... Bodysarna kan man kanske glömma, men man kanske inte behöver knäppa dom heller, för oftast har man ju byxor över bodysarna (får ju en höstbebis) och då är det väl bara att stoppa in flärparna på bodysen i byxan... Men byxorna (50-56) lär dom väl kunna ha med tygisarna... *hoppas*
    Jag var också skeptisk i början till det bylsiga, men jag tycker att det funkat bra. Det är som sagt några bodysar som blir för små annars märks det knappt
  • adagumsan

En liten fråga: Min mamma har stickat ännu ett par fina ullbyxor till oss. Jättekul! Och jag har tovat dem och ullkurat dem en gång. De läckte lite så jag tror jag får göra om det ännu en gång. Just dessa två byxor jag har har ben (ca 3 cm långa) och jag undrar om det inte blir varmt för dem? Hade på dem idag och jag tyckte att han blev svettig i pannan

Jag hade ett par vanliga byxor utanpå. Idag är det varmt och kvavt ute, men inte mer än det kan vara en riktigt varm sommardag ju. Hur blir det då på sommaren? Ni som har erfarenhet. Tänkte att man kan ha bara dem med en vikis under men det kanske är varmt ändå? Jag vet ju att ull andas, men det värmer ju också...

• adagumsan
    Blå Flygare skrev 2010-05-13 20:48:41 följande:
    Vi tyckte ull varför varmt på sommaren. De man har till blöjs är ju kurade till skillnad mot ull i kläder och det tycker jag ökar på värmen regält. Visserligen hade jag en varm kille en varm sommer, men ändå. Ull funkar inte alltid.
    Ok, ja jag tror faktiskt att de blir ännu varmare då man kurar dem. Men man får väl prova sig fram. Att ha bara ullbyxorna utan byxor utanpå kan ju funka ett tag nu tills det blir högsommar. Så jag får använda dem lite
Svar på tråden Tygblöjetråden 24