Inlägg från: Celiine |Visa alla inlägg
  • Celiine

Tygblöjetråden 24

Hej!

Jag hakar på här!

Tänkte höra, jag har stickat egna blöjbyxor av ull, har tvättat dem i maskin och behandlat dem med ullkur 3-4 gånger sedan jag började använda dem. Det jag undrar är, hur lång tid ska det egentligen ta innan de slutar läcka? Jag har hört att det kan ta några tvättar, men hur många?
    Eller är det jag som byter för sällan?
    De blir inte dyngsura direkt, men de och ibland även utanpåbyxorna kan bli fuktiga. Jag brukar byta ungefär var 2-3 timme, och jag har vikblöjor med microfiberinlägg.

Har jag för stora krav? Blir det någonsin en total fuktspärr av ull?

• Celiine

Hej!

Jag har två små frågor om att sy blöjbyxor!
    1. Kan man sy dem i bara sånt där tyg med plast (minns inte vad det kallas) eller behövs ett annat tyg mot rumpan?
    2. Vilken sorts tråd ska man använda, funkar det med bomull eller drar det åt sig?

Sen undrar jag också vad ni har för erfarenheter av diaperaps blöjbyxor. Jag köpte ett par för någon vecka sedan, men jag tycker att de drar åt sig så mycket kiss, de luktar illa vid första blöjbytet, efter kanske 2-3 timmar.

• Celiine
    yrväder skrev 2010-07-16 14:12:23 följande:
    Hej!
    Ja, du kan sy dem i enbart pul. Oftast täcker innerblöjan så pass mkt att plasten inte kommer mot huden. Du måste sy med polyestertråd, bomull kan leda ut fukten till kläderna.
    Tack så jättemycket! Då blir det till att sy några par då!
  • Celiine

Kom på en sak till, behöver pul-tyg sicksackas?

• Celiine
    yrväder skrev 2010-07-16 17:04:30 följande:
    nej det behöver det inte. däremot märkte jag på dom blöjor som har knappar att vanlig raksöm inte håller i området där knapparna sitter. det sliter väl för mkt på sömmen när man öppnar knapparna.
    Vilken tur! Jag har nämligen en urgammal symaskin som bara har raksöm!
Svar på tråden Tygblöjetråden 24