• Cocco

Tygblöjetråden 24

www.kidsinthegarden.com har massor med fina tyger till tygblöjor. Hon är supertrevlig och man brukar få sina grejer inom en vecka ungefär.

Knapptång kan man köpa billigt på ebay dessutom så ingick det 400 set med knappar i valfri färg.

Här är det amerikanske forumet för oss dårar som envist måste sy tygblöjorna själv
    diaperdivas.proboards.com/index.cgi

Och till sist mitt favorit mönster som även om man inte gilla mönsret innehåller i princip allt man behöver veta för att sy tygblöjor så det ser ut som köpta.
    www.darlingdiapers.com/
    Värt varenda öre

• Cocco
    Pebblas skrev 2010-04-21 10:08:49 följande:
    Här kommer en till nyfiken! Jag har länge funderat på tygblöjor, jag vill tillverka själv, det måste vara mycket billigare än att köpa färdiga va? Min tjej är 4 månader gammal, men en fråga till "experterna" (som säkert är ställt många ggr. innan i denna tråd), vart ska jag inhandla materialet, vilket är bäst, tips och råd =)
    Den billigaste pocketen syr man av
    PUL från kidsinthegarden
    microfleece från IKEAs filt IRMA
    inlägg av handdukar och microfibertrasor
    Kardborrde finns lite överallt

Då kostar en pocket inte mer än max 50 kr att tillverka

Ännu billigare blir det om man använder vikisar eller formsydda med hemstickade ullbyxor.
    Formsydda kan man sy av gamla handdukar, lakan, tröjor osv,  helt enkelt sådant man har hemma.

Extra material:

Jag är inte så förtjust i karborre så jag köpte en knapptång med 400 knappar på ebay det fick på 300kr inklusive frakt. Jag som syr så många blöjor tyckte det var värt vart enda öre dessutom är tången väldigt lätt att jobba med.

Bra inlägg gör man av bambu eller hampa finns att köpa från bland annat mullymuksut eller genom cooper på yahoo.

Lyxinneramaterial kan man göra av bambuvelour som kan köpas på bland annat mullymuksut
  • Cocco
    Pillarbox skrev 2010-05-22 18:54:06 följande:
    hej=) helt sprillans ny i tråden undrar om det är någon som testat tygblöjor från ebay såna där snygga fräcka grejer med mönster. såg att de endast skulle tvättas i 30 grader och jag är lite skeptisk till detta blir de rena / luktar inget?
    Är det dem som är helt i bambu? Blå myran köpte väl en. De ska bli rena i bara 40 grader.
  • Cocco
    Svampp skrev 2010-05-23 16:44:47 följande:
    Zuzzan: Det lät hoppfullt. Är ju också bara tänkt som lite nödblöjor första dagarna så det får väl vara ok om det inte funkar perfekt. Har några små bambuinlägg som man kan vika in så suger det ju lite bättre utan att ta nästan nån plats alls. Då ska jag masakera handdukar =)
    Tänk bara på att fålla dem ordentligt de går sönder rätt snabbt annars. Jag har sytt rätt mycket i frotte.
  • Cocco

Använder man pocket med microfleece som torrskikt så blir det nästan torrare än en fulblöja.
    Fast jag brukar fuska och använda fulblöjor på nätterna.

Trots att jag  var galen nog att sy prematurblöjor så använde vi faktiskt fulblöjor hela tiden på neo. Becket är jobbigt nog att få bort från barnet ska man behöva tänka på blöjorna också så blir man väl tokig.

• Cocco
    MammaEmilie skrev 2011-03-14 19:26:14 följande:
    Det finns en bra lista på sjalbarn, flytande är bra men tvålhalten ska inte överstiga 5%
    Bi kör med vanligt tvättmedel nu och det fungerar faktiskt riktigt bra. Möjligen slits pulen något mer med zeoliter men än så länga har vi inte märkt något mer än att blöjorna luktar bättre. Och kläderna blir renare jag var så förbannat trött på att inga kläder blev rena av euroshopper tvättmedlet. Alltså mina kläder blir ju rena och blöjorna men alla bebiskläder med intorkade matrester fick ju massor av fläckar som inte försvann.
Svar på tråden Tygblöjetråden 24