Inlägg från: Carcassonne |Visa alla inlägg
  • Carcassonne

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Coche skrev 2011-02-04 21:52:09 följande:
    Carcassonne: Det är alltid lika hoppingivande att höra era rapporter. Känns bara så otroligt långt borta.... Men idag fick jag för första gången på över ett halvår ge G D-vitamin i munnen med en spruta. Det gjorde mig glad.
    Grattis till det! Vet hur stort det känns även med sånt som andra kanske ser som en vardagsgrej! Allt annat än vardag för oss här!
    Man ska inte förlora hoppet!
    När jag startade den här tråden var vi där många är nu. Aldrig någonsin trodde jag att min kille som inte ens ville dricka vatten i flaska eller suga på en majskrok, skulle börja äta själv. Nu fixar han olika konsistenser, varmt , kallt vätska OCH mat mm mm
    Vissa grejer kan han tugga på länge fortfarande te.x nötter, blåbär eller kiwifrukt. Varför har jag ingen aning om!
    Men det spelar mindre roll, för han äter. Vissa dagar mycket lite, vissa, som idag, massor. Knappen lär nog sitta över sommaren, men vi ser ett slut nu. Trodde aldrig vi skulle få uppleva detta. Sen kan han ju bli sjuk och då kommer ju ett bakslag, men peppar, peppar, än så länge är det bara positivt.

• Carcassonne
    Adni skrev 2011-02-06 19:43:22 följande:
    mammamumin:
    E tog inte heller någon mat i munnen när hon var ett år hon började smaka och spotta ut vid kanske 1½-2 år någon gång (och det var knappt att det kom in i munnen till en början). Nu stoppar hon ofta i munnen men spottar fortfarande ut på en gång. På förskolan går det lite bättre än hemma, där sitter hon alltid vid bordet och smakar ofta men hemma hoppar hon ibland över vanliga måltider.

mina12:
    E har en egen resurs på förskolan som tar hand om hennes knappmatning mm. Det fungerar jättebra!

Queen:
    Vad fort det ändå har gått för C att börja äta så pass bra! Jättekul!

För E så går det som sagt bäst på förskolan. En dag hade hon nästan ätit en halv dl yoghurt till frukost, men det är mycket upp och ner. Vissa dagar vill hon inte ha något alls och vissa dagar slinker det ner någon sked. Kräkningarna vill inte försvinna. Minst ett knappmål kommer upp varje dag och varje morgon kräks hon slem när hon vaknar. Senaste dagarna har bara 1-2 knappmål fått stanna kvar, och då kan det kännas bra hopplöst.

Är det bara vi nu som ger mat på nätterna med matpump? Jag börjar känna att det verkligen är dags för E att få ligga i eget rum i en "riktig" säng nu, hon är trots allt över 3 år (när jag tänker efter så blir hon 3 korrigerat imorgon!). Spjälsängen börjar se liten ut... Vet inte riktigt hur vi ska lösa det.
    Ja, tack, det lossnar mer och mer! I dag har han ätit 2 hela äpplen i klyftor samt 1/3 wienerschnitzel som pappa gjort.
    Känner igen det där med kvälls/nattmatning. Men vi har nu slutat ge nattmål, han får sitt sista (av 2) sondmål vid 20-21. Han sover ju i vår säng fortfarande och jag börjar tycka att han skall sova i sin egen, men han vägrar. Det är en IKEA Mammut spjälsäng, och den kan de ju ha att växa i, men han vill inte alls. Eget rum vet jag inte om han får före han är 15! Känns som om han inne i mitt huvud alltid kommer att vara en liten prematur på 900 gram!
    Och så har man ju kvar det där med hostningar och kräkningar från innan. Tänk om han skulle kräkas i sömnen... 
  • Carcassonne
    Lillao skrev 2011-02-09 14:33:31 följande:
    En liten fråga?

Hur lång tid tar det för er att ge en måltid?

Vår lilla tjej har haft sin knapp nu i 2 månader äter 50 ml var 4:e timma + matpump 8 timmar nattetid.
    Det tar oss allt mellan 40 -75 minuter att få i henne 50 ml beroende på hur snabbt hon blir illamående och kräks.
    I samband med operationen sa de att det ska gå att mata på 20-30 minuter.
    Detta är en omöjlighet, har det efter hand gått snabbare att mata för er andra?

// T
    I början när knappen var ganska ny, tog det nog en halvtimme, efter ett par månader kanske 20 minuter. Men med alla om-matningar kunde varje mål ta en timme. Pump funkade aldrig för oss, så den lämnade vi tillbaka. Vi har alltid sondat vid matbordet i måltidsmiljö (utom på natten) och låtit honom sitta med när vi ätit. Så ibland tar det numera kanske 10 minuter. Min lille har haft knapp i snart 2 1/2 år.
  • Carcassonne

Kan berätta att min C inte har fått något morgonmål i knappen på tre dagar men har ätit en macka och en skål flingor med mjölk varje morgon!!!

Dock äter han inte så mycket till lunch eller kvällsmålet som man skule kunna anta att han borde. Det märks att han är hungrig och han blir supergnällig och busig på eftermiddagen men verkar inte själv koppla det till hunger. Kvällsmålet sondar vi som vanligt. Han är ju en liten knubbis så att han ev. går ner lite i vikt känns som ett mindre dilemma.
    Men frukosten känns otroligt skoj! Tänk om han kan bli kanppfri till sommaren?!

Hur går det med ätande, kräkande och trotsålder för er andra? 

• Carcassonne
    mina12 skrev 2011-02-22 23:35:20 följande:

Hur har det varit för era barn - har de fått knapp för att slippa sonden eller har de (som vår dotter) ätit men ätit för lite eller rent av slutat äta helt? Har det gjorts några prover/utredningar och i så fall av vad innan det beslutades om operation?

Till slut, när vår kille var 8 månader, kunde de ite längre sätta nässond på honom, han skrek tills han blev lila och tappade andan. Jag delammade ju honom i 8 månader, men han fick aldrig tillräckligt, då jag hade ganska lite mjölk. Så knappen sattes då sonden inte var praktisk längre, han kräkte ut den genom munnen minst två gånger om dagen de sista veckorna.
  • Carcassonne

Jag slutade amma någon vecka efter att han fått den, eftersom jag pumpade som en dåre också, jag var helt enkelt tröttkörd! Och hans intresse hade också minskat. Men jag tror att den närheten och antikropparna i 8 månader gjorde en enorm skillnad för oss. Han har alltid sovit väldigt bra te.x!
    Och hade under sina första 2 år, mycket få infektioner.

mina12 skrev 2011-02-23 19:42:19 följande:
    Fortsatte du delamma även efter att han fick knappen? Ammade han isåfall mindre då eller påerkades inte det av vad han fick i knappen?

Anledningen till att jag undrar är att vi trots allt har "turen" att ha en dotter som äter lite grann och ibland helt ok. Skulle vara så trist om hon slutade helt om hon får knapp.

Nu har remissen tydligen kommit fram och vi fick brev om att vi kommer bli kallade inom en månad. Vet inte om jag ska vara glad eller ledsen...
    Vi har även varit väldigt noga med matstimulering sen knappen kom och nu äter han ju alla utom ett mål själv. Det är som ett mirakel faktiskt! Han blir 3 år korrigerat i slutet av april. Jag kan rekommenera knapp, som ett bra stöd-komplement. Finns nog inget som säger att ett barn skulle sluta äta bara för att knappen tillkommer, snarare tror jag att en unge som redan är intresserad av att äta kan få mer lustfyllda upplevelser med en mättnadskänsla i magen. Men har inga bevis,bara egna erfarenheter.

• Carcassonne
    mina12 skrev 2011-02-23 22:58:49 följande:
    Era erfarenheter här i tråden är jätteviktiga, tack för svar!
    Verkligen mitt nöje Mina12! Det är ju därför jag startade tråden en gång i tiden. Man var helt ställd själv och hade inga erfarenheter. De som talar knapp annars i forumet är tonåringar med andra typer av handikapp eller föräldrar till barn med annan problematik.
    Det fanns liksom ingen som hade små barn med knapp kändes det som. Här var vi ju några stycken vars barn fick knapp ungefär samtidigt. Flera av barnen var dessutom prematurer.

Jag vet inte om jag berättat, men vår C har bara sondats kvällstid i en vecka nu. Han äter såpass bra varje måltid att han blivit en liten knubbis. 98 cm lång och 15 kg, med tjocka små lår och mage! Det trodde man aldrig man skulle få uppleva! Han har även börjat tala mycket mer, har svrt med många ljud och ord, men med lite tålamod så förstår man vad han vill och säger.
    Om allt går som vi hoppas börjar han dagis igen om en vecka.
    Önskar er alla en skön fortsättning av veckan. I Skåne har vi sportlov och strålande sol, ovanligt kallt, men än är det långt till våren, minst en månad!

Och hur är det med Klara och lilla E? 
  • Carcassonne
    mina12 skrev 2011-02-24 20:53:02 följande:
    Carcassonne: Vad härligt att kanske vara knappfri till sommaren och en liten knubbis till på köpet!

Hur gör man med knappmatningen? Är det som med sonden, att man "fyller på" efter man sett om hon äter något av sig självt. Ibland äter hon ju faktiskt en del mat till middag. Matar man även under natten? Det kanske iof är väldigt olika för olika barn.
    Tack, ja vi har lite hopp åtminstone!! ; )

Apropå matning, det är nog väldigt individuellt. I början, läs ett år, fick han något att kladda med och smaka på samtidigt som vi sondade, numera känner vi av lite. Två dagar i red har han inte velat äta frukost, så då har ci sondat två halv,ål sen har han varit hungrig och ätit själv, hyfsat, till lunch. Men det har varit en lån och mödosam väg hit.
    Skumboll skrev 2011-03-01 17:32:24 följande:
    Självklart ska du kontakta kommunen! De är skyldiga att göra en utredning om ni skickar in en ansökan. Och om ni inte går under LSS kan ni få avlastning vis SoL istället. 
     Vi bor i sveriges snålaste kommun. De har gett oss 1 1/2 timmes avlastning i samband med hämntning varje dag, det är allt. Jag är ju handikappad och kan inte lyfta C själv, men de har ingen förståelse för detta, utan hänvisar till att "sånt skall man klara inom familjen". Vi har ju tvätt 2 ggr i veckan (blir c,a 4 maskiner) samt städ 1 g i veckan. Detta tycker de skall räcka. Min man går en påbyggnadsutbildning på LTH och är vissa dagar borta från 8 till 18. C är på dagis till 12, eftersom lungläkarna inte tycker han skall vila där den här årstiden. Ergo, jag hämtar vid 12 och är sen ensam tills maken kommer hem. Jag törs inte tänka på vad som skulle kunna hända. Hans dåliga grovmotorik gör ju att han måste passas hela tiden. Idag föll han bokstavligen över mina fötter när jag satt i soffan, slog sig hårt i ett litet sidobord och fick ett skrapsår på käken. Otroligt frustrerande. Som tur är kom hans pappa hem i samma veva och sen somnade C på storebrors säng.
    Han börjar på dagis igen nästa veck, efter att ha varit hemma i nästan 11 veckor pga svininfluensa och influensa B risk!  

Jag behövde bara gnälla av mig lite, men vi har alltså fått AVSLAG på mer hjärlp trost intyg från 4 läkare, sjukgymnast, dietist , logoped och  knappsköterska!
  • Carcassonne
    Amelie av Paris skrev 2011-03-01 19:29:04 följande:
    Min flicka har haft knapp ett par månader nu, men jag tycker att det ser lite fult ut under själva knappen vid öppningen. Läs inte om ni är känsliga nu. Det är som att underhudsfettet ligger runt och utanför  själva hålet/öppningen, så jag får tvätta under flikarna och över när jag gör rent. Det såg ut ungefär likadant när kirurgen satte knappen förra månaden och hon tyckte att det såg fint ut. Vad tänker ni om detta?
    Ja, det måste ju vara granulom. Har ni inte fått någon information kring detta? De brukar pensla med lapis och oftast går det då tillbaka. Jag skulle kontaktat knappsköterskan redan imorgon.
    Det brukar inte göra ont och dessutom är det inget farligt, men det kan bli värre. Boten sen brukar vara att försöka hålla det torrt kringg och inder knappen, vi har alltid en tunn nonwoven kompress.
  • Carcassonne
    Skumboll skrev 2011-03-01 18:12:55 följande:
    Vad är det för typ av hjälp du sökt till C? Avlösarservice via LSS? Vet du om kommunen erbjuder privata utförare? Om så är fallet skulle jag kontakta ett assistansbolag, de har jurister som ordnar ansökningar och överklaganden åt en gratis. Ibland hjälper inte läkarintygen, då måste man ha en duktig jurist som hjälper en!
    Har sökt från kommunens handläggare för både vlastning och LSS, de samkör här, ytterligare ett bevis för deras snålhet, gissar jag.
    Vi fick avslag på allt, utom då det vi blev tilldelade. Och man orkar ju in´te överklaga in absurdum. Vi har ju vår svårt hjärtsjuke tonåring också, men honom får vi inte ens ett 1/4 vårdbidrag för från Försäkringskassan. Och det får ju to.m föräldrar med högfungerande tonåringar med ADHD: Mycket orättvist. Men C blir ju sakta bättre, så kanske är behovet mindre till hösten.
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!