• Coche

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

God Jul allesammans! Hur går det för er? Någon med lite framsteg att skryta om? Vi har haft olika magsjukor till och från i 4 veckor, så framstegen känns långt borta just nu. Innan tyckte jag att G började visa lite lite attitydförändring, men just nu kan jag verkligen förstå om han inte tycker mat är så kul. Knappen är iallafall fantastisk i det här läget eftersom vi kan ge honom vätskeersättning hela nätterna. Hoppas att ni alla har det bra i julfirandet. Kram

• Coche
    Carcassonne skrev 2010-12-29 17:35:15 följande:
    Hej på er!
    Nu har jag makens alias igen, men är alltså fortfarande Queen.
    Har läst lite bakåt, och spännande läsa om framgångar även om man förstås känner mycket starkt inför motgångar!

C har nu börjat äta mycket själv. Varje lunch äter han i princip ett hel (litet) mål själv. Så numera sondar vi bara morgon och sen kväll, då ofta i sömnen. Han är nu en riktig knubbis, väger 15.5 kg till sina 98 cm.
    Den 15:e januari fyller han 3, men vi räknar fortfarande korrigerat.
    Han fick ju sin knapp när han var ganska exakt 8 månader (5,5 korrigerat).
    Höste på allergidagiset har varit tuff, han har haft flera öroninflammationer och halsfluss. Det är precis som om han tar igen alla infektioner vi skyddade honom mot de första två isolerade vintrarna.

Hur äter era andra nu? Jag är som vanligt nyfiken, men mest för att jag vill jämföra och inte med några baktankar.

Andra framsteg? Sjukdomar under hösten? Vaccinationer? 
    Det går ju jättebra för er!

Kan du inte berätte lite om hur ni har tagit er dit ni är idag med ätandet. Dvs, hur började hans ätande igen, vad har han gillat bäst, hur hände det att han började äta hela mål osv. Det är så skönt att få lite inspirerande läsning.
  • Coche

Vi har Mini-One. Och än har den inte gått sönder. Jag har däremot lyckats dra ur den när slangen fastnade mellan spjälsängens kant och mig. Tjoff sa det, och sen började G gallskrika. Ballongen höll, och vi satte in den igen. Nu är jag livrädd varje gång han ska ner i sängen och slangen sitter kvar. Hoppas att det fungerar lika bra för er Skumboll.

Har inte riktigt orkat ta in svininfluensan i mitt liv än. Vi bor i Stockholm och här har den inte slagit så hårt än. Det är iofs ingen garant. Jag försöker vara så försiktiga som möjligt med kontakter men helt isolerade är vi inte.

Jag är så otroligt less på det här med ätoviljan. Så otroligt less. Vill bara lägga ner. Men nej, det går ju inte. Jävla skit det här är.

• Coche

Vilket framsteg för C! Konstigt det där med svinis och hur olika sjukhus hanterar information. Efter att du skrev in det första gången så ringde jag neo för att fråga om råd. Det var inga problem här i storstan, och lilla G var ju vaccinerad så inte skulle vi oroa oss. För mig så skulle det kännas bättre om de faktiskt sa att vi skulle vara vaksamma, då blir det liksom legitimt att vara så försiktiga som vi är och jag skulle slippa känna mig som världens hönsmamma hela tiden. Adni: har ni provat fingertandborste? Nu är min G mycket yngre än E, men när vi höll på mycket med den så accepterade han den i munnen. Funderar faktiskt på att börja igen och borsta eftersom han inte gillar tandborsten tillräckligt för att få röra alla tänder.

• Coche

Ps. Ursäkta utebliven styckeindelning. Min Iphone vill inte. ds

• Coche
    mammamumin skrev 2011-01-10 17:29:06 följande:
    Hej har en fråga till er alla. Ante är så trött på att sitta och gegga med maten här hemma (han stoppar ABSOLUT inget i munnen) så skulle vilja ha lite råd hur ni har gått till väga.
    Känner igen det där med ointresse pga tristess. G brukar tex få en nytändning av nya matplatser och när vi flikar in lite mat vid oanade tillfällen. Sen brukar jag leta efter nya "fasta" smaker att prova och plocka med. Senaste fyndet var torkad mango. Den sitter han och suger på och det fungerar nästan alltid om han vägrar allt annat. Sen kör vi mycket med ostbågar, smaksatta kex och pepparkakor. Det blir ofta kräkning om han biter av småbitar, men om han bestämt sig för att smaka verkar det inte bekomma honom så mycket. Det är nog mest vi som tycker det är jobbigt.

Hur går det med Antes drickande? G dricker lite ibland, små volymer, men han sväljer. G gillar variation och vi har därför flera olika små glas att servera honom ur. Använder: medicinkoppar, äggkoppar, snapsglas, olika färger på glas, pipmuggar, drickpip från mam mm. Ibland får han dricka direkt ur infatriniflaskan, eller direkt ur medelaflaskan. Är han i ett flow så tar man fram ett nytt glas när han ratat det gamla. Nu är han inte i ett flow sådär jätteofta, men generellt så brukar han vara mer intresserad av ett helt nytt glas än något han sett tidigare. Och om jag sen sjunger samtidigt som han dricker, då går det ännu bättre.

Läste i EPT-forumet att ni inte får Synagis till Ante. Så jättejobbigt det måste kännas. Kan inte riktigt förstå hur försäkringsbolaget ni har resonerar eftersom det borde bli dyrare om han läggs in än att ge Synagis.
  • Coche

Oj, har hon haft det så hela tiden? Är det pga prematuriteten? Så frustrerande det måste ha varit både för er och för henne när kommunikationen inte fungerat som den ska, och ingen vetat varför. Det är aldrig kul att upptäcka ett "fel" (visste inte benämningen, kan man kalla det skada?) men skönt ändå att kunna göra något som kan förbättra det.

• Coche

Mammamumin: Way to go Ante! Man blir så himla glad när det händer och det är jätteviktigt man ska fortsätta orka.

Luna01: Ja, barnen blir uttråkade. Fortsätt med variation, det gillar min lilla kille också. Förstår att du oroar dig lite för att hon ska sätta i halsen, men alternativet är inte så bra det heller. Se bara till att du är i närheten. Vi testar släta puréer, gröt och yogurt med sked som G tar till munnen själv när han vill och så får han pepparkakor, ostbågar, chips, smaksatta kex, gott bröd (surdeg) med smör, ärtor (började igår), torkad mango, torkade aprikoser. Vi har också blivit tipsade om snabbmakaroner och pommes. Det blir oftast kräks för att han inte klarar av att svälja. Men så är det bara. Sen tränar vi att dricka från glas och pipmugg. Allt det varierar vi från gång till gång. Ibland vill han inte smaka på något utom ev. mango. Ibland smakar han lite bättre.
    Förresten, räkna inte alltför mycket med att hon ska sluta kräkas direkt efter operationen. Ofta tar det lite tid, men sakta brukar det bli bättre.

Carcassone: Härligt med dina fina bilder. De där öronen vill jag nog själv ha ibland.

• Coche

Hej Mina12.

Välkommen hit till oss.
    Jag har en kille född 29+3 dec 09. Vi fick knapp när han var 6 mån (3 okorrig) eftersom han aldrig lärde sig äta ett helt nappflaskmål själv. Trolig orsak är hans svårt skadade lungor. Han kräktes mycket före, och efter operationen. Nu har vi ibland bättre perioder utan kräks, men det pendlar. För oss är det superskönt att ha knapp. Vi blev aldrig av med sonden, så bara att slippa den var fantastiskt, men den har ni nog inte haft på länge antar jag. Skönast av allt är att alltid veta att vi kan få i honom näring. Trots det så har han nu stått still i vikt i 5 månader. När han är sjuk så kan vi mata långsamt kvälls och nattetid vid behov. Vi har en pump som är väldigt praktisk. Vid magvirus har vi sluppit lägga in honom utan har gett vätskeersättning hemma. Det är väldigt skönt att få ha den kontrollen själv.

Jag kan bara rekommendera knapp. Men den ska inte vara en ersättning för en ordentlig undersökning och eventuellt behandling med tillväxthormon. Om jag inte minns fel så skrev väl du om det någon gång i EPT-tråden? Det är trist att hon inte kan försörja sig själv, men jag tror ni kommer uppleva det som en lättnad när den väl är på plats.

Från andra föräldrar har jag hört att barn ibland kan börja kräkas en period efter att de opererat in knapp eftersom det drar lite i magsäcken och på så vis öppnar magmunnen. Vår son kräktes även före så för oss gjorde det ingen skillnad.

Hoppas ni får en kort väntetid, när man väl tagit beslutet är det så skönt att bara få det gjort. Slippa oroa sig för operation och allt annat som är okänt.

• Coche

Luna01: Skönt att operation gått bra och att ni nu är igång. Hur gammal var din tjej? Får ni träffa logoped regelbundet? När G har varit totalt ointresserad har vi backat så  mycket som möjligt, men jag tycker verkligen att det är jobbigt. Med backa menar jag att inte erbjuda honom lika aktivt, bara lägga något framför honom på tallriken. Kör med morot ett tag och annat som liknar morot i konsistens. Kex gillar vår kille mest. Kanske för att han kan hålla i dem själv. Vilken typ av kex bjuder du på? Salta? Söta?  Vilken konsistens får de när hon biter i dem? Det finns massor av olika sorter.

Mina12: Vi badade inte G på minst 4 veckor. Mitt i sommaren och varmt var det, trist med andra ord. Går
    Vi är fortfarande hemma, andra här i tråden kan säkert berätta mer om hur det är på dagis/dagmamma. Många har resurs vet jag.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!