Inlägg från: Ebba 27 juli |Visa alla inlägg
  • Ebba 27 juli

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Intresseant tråd. Har dock inte hunnit/orkat läsa hela. Men det verkar som det finns en hel del här med barn med amtproblem och som har knapp.

Min dotter är 1 år och väger 6 kg. Har ätit dåligt sedan dag ett, föddes tillväxhämmad i v 35 vägde då 2018 g. Hon har just lärt sig krypa och är glad och pigg nästa jämt. Det stora problemet är att hon äter så otroligt små mängder. Dricker max 1 dl näringsdryck per gång. Har kontakt med dietist och tillväxtläkare som nu vill att hon ska få sond och därefter knapp för att förhoppningsvis gå upp i vikt. Min magkänsla är att jag inte vill men orkar samtidigt inte kämpa med maten längre. Känns som om hon aldrig har några hungerkänslor.

Någon som känner igen sig? Jag vill absolut inte att hon ska få sond då hon haft det ett par gånger då hon varit sjuk och då dragit ut den flera gånger per dygn. Tror att det skulle skapa ett ständigt krig.

Nu hoppas jag läkarna har föstått det och troligtvis kommer hon att kunna få knapp utan att föst ha sond. har hon inte gått upp något i vikt till på månad så blir vi eventuellt inlagda nästa vecka.

Någon som har några tips? Hur har det funkat för er med ettåringar med knapp? Är rädd att hon ska sluta äta helt om hon inte behöver..

Även orolig för operationen.  Hur länge brukar dom ha ont efteråt?

• Ebba 27 juli

Tack för svaren. Nu har vi fått skjuta på operationen. Kanske slipper helt om hon går upp lite mer i vikt Har just passerat 6 kg vägde idag 6080 g  Blir 13 månader imorgon. Kanske nexiumet som börjar göra sitt. Man lever ju på hoppet. Fast vanlig mat går väldigt dåligt just nu, det blir mest näringsdrycker och frukt smoothi samt någon liten mini yoghurt ibland och en ärta eller två.
    Hon har all fokus på att krypa just nu. Så duktig och det ser så kul ut när en liten 6 kg mini tjej kryper omkring

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!