Inlägg från: Emilia1983 |Visa alla inlägg
  • Emilia1983

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

Hej föräldrar!
    Jag och min sambo är i akut behov av råd. Vi fick en son i sep-10. Han föddes i vecka 25 och var kraftigt tillväxthämmad. Han vägde bara 442 gram. Han har fått diagnosen svår BPD.
    Vårt stora problem är maten. Han har varit lite upp och ner vad det gäller att äta själv från flaska, men för ca 2 mån sedan drog vi sonden eftersom vi fått rådet att göra det. Det sägs att man ska dra bort sonden så fort som möjligt för att de inte ska bli bekväma. Vi uppfattade också att han blev mer och mer bekväm och åt mindre och mindre på slutet när han hade sond.
    Det har gått hyfsat att få i honom även om det har varit väldigt mycket trugning. Han äter Infantrini med majsvälling. De senaste två gångerna vi vägt honom har han gått upp i vikt, men den senaste veckan har han näst intill totalvägrat att äta från flaskan. Vi trugar och trugar, men han suger knappt. Han bråkar, hostar och kväljs.
    Vi provar flera gånger dagligen med skedmatning av olika slag, men det går trögt och räcker inte på långa vägar som fullkost. Många gånger kräks han också eftersom han är så otroligt lättkräkt.
    Vi vet att om vi pratar med sjukhuset här kommer de bara ha sond som förslag till lösning, men vi ser inte det som en utväg eftersom han mår så dåligt av att ha det.
    Är det det vanligaste att barn som är mycket för tidigt födda och har BPD får knapp pga matningsproblem? Har ni fått bra stöd från vården? Om man har så här mycket problem med matningen som vi, borde inte sonen få genomgå någon form av undersökning då?

Både jag och min sambo är helt slutkörda och orkar snart inte mer... Vad ska vi göra?

• Emilia1983
    Rose Bay Willow skrev 2011-07-17 13:54:29 följande:
    Hej! Jag skulle precis länka hit, men då hade du redan hunnit hitta sidan själv. För min C´s del var det den långvariga syrgasbehnadlingen som ställde till det med ätandet. Nässonden fick honom att klökas och kräkas oavrutet. Sen fortsatte kaskad-kräkningarna i c;a 18 mnader till efter knappsättningen, men han gar alltid gått upp fint i vikt! Nu en liten 15 kg klimp 102 cm lång, så för oss verkar det värsta vara bakom oss. Han är korrigerat nu 3 år och 3 månader gammal. Sondar endast vatten sen ett par veckor tillbaka. Men har du frågor rörande BPD och knapp mm svarar jag gärna!! Tror att det bara är jag och någon er härinne som har samma bland-problematik. Och min son älskar nu mat, äter oliver, fetaost, sill, ostkaka, ja det mesta, utom vissa grejer som han fortfarande inte riktigt hanterar konsistensen på..men han äter inte alltid !
    För oss har det alltid känts främmande att sätta knapp på våran son eftersom han är så "duktig" för övrigt. Han utvecklas på alla andra fronter utom när det gäller ätande. Det känns som ett så stort ingrepp, men det kanske det inte är? Det är heller ingen på sjukhuset som har nämnt knapp. Det är jag själv som börjat snudda vid tanken efter att jag läst runt lite här på familjeliv. Har ni fått kämpa och tjata för att få knappoperationen gjord? Hur länge tänker man sig att han ska behöva ha knappen?
    Våran son har ju också syrgas. Varför påverkade syrgasen matsituationen? Eller menar du att han var så pass lungsjuk att han inte klarade av det?
    Tack så jättemycket för ditt svar!
  • Emilia1983
    Rose Bay Willow skrev 2011-07-17 20:55:16 följande:
    Vår kille var 8 månader när han fick sin knapp (4 1/2 korrigerat) och det hade diskuterats en hel del om detta i olika sammanhang. Men jag kan säga att när han fick sin knapp så blev dels hans syresättning bättre, dels var det som att få tillbaka sin unge! Att slippa åka in till NEO 3 ggr om dagen för att sätta om nässonden! Och bara kunna koncentrera oss på att försöka göra honom intresserad av mat igen. Jag delammade i 8 månader, hade jag haft mer mjölk hade han sluppit sond helt! Men tyvärr hade jag inte nog. Han fick nappflaska när han var nästan fullgången, och det gick bra i någon dag, sen kräktes han för första gången på natten på neo, när vi kom hem gick det en vecka sen vägrade han nappflaska, när han var 1 månad (korrigerat) började vi med gröt och fruktpuréer, det funkade en månad sen tvärstopp. Det dröjde nog två år minst innan vi fick mata honom med sked igen. Så det där med att tvinga, truga, pressa mm som det talas en del om på sjukhuset, det fick helt motsatt effekt på min son. Att lyssna på sitt barns signaler är svårt när man samtidigt har så stor oro för deras lungor, infektioner mm mm Läkarna tycker sig se att barn med mycket stort behov av syrgas lättare, men inte alltid, kan komma att behöva knapp. I vår killes fall fick han också själv mogna in i sitt matintresse, vi väntade ut honom och hade aldrig bråttom. Visst var man helfrustrerad men det försökte man att inte visa.
    Okej, men då bestämdes det ganska snabbt ändå? Hur resonerade läkarna i er sons fall ang knappen? Förstod de bara att det skulle ta tid innan han skulle vilja äta eller var det något speciellt skäl till att det bestämdes snabbt?
    Till oss har de bara sagt att det kan ta tid innan man kan ta bort sonden. Aldrig något om en knapp. Nu får vi bara höra att vi ska fortsätta truga och prova olika saker med sked. Men skedmatningen blir ju långt ifrån tillräcklig! Det känns inte som att de tar oss på allvar och förstår hur jobbigt det är!
    Hur gjorde ni för att väcka hans intresse för mat igen? Och hur gjorde ni i början efter att han fått knapp? Fick han äta på flaska först och sedan resten i knappen eller hur gjorde ni?
    I vilken vecka föddes er son och hur mycket vägde han?
  • Emilia1983
    Rose Bay Willow skrev 2011-07-17 22:25:31 följande:
    Han svalt ju. Till slut gick det inte att sätta sond längre, han skrek tills han blev lila och gick ner till 73 i sat! 4 dagar fick hn vara sondfri och giv´ck nästan ner ett halvt kilo.Nässond är vidrigt förmånga barn, vi kände oss till slut som barnmisshandlare! Knappen blev en logisk följd för hans skull. När vi trugade så slutade han äta helt och dt tog ett år innan han började våga försöka igen! Han har aldrig, sen 2v korrigerat tagit flaskan. Vi har haft täta måltidssituationer från början, lekt med olika saker som han fick gegga med i maten, Allt från sondsprutor till badankor, pennor, sugrör och bordsknivar. Han har alltid fått leka/smaka/äta först och sen sondats i knappen, ibland samtidigt. Han är född i v.26 och vägde 940 gram, mådde finfint i magen, det var jag som blev sjuk.
    Ja, det var samma för oss med sonden! Vi fick sätta om den många gånger per dag och han tyckte att det var helt fruktansvärt! 
    I tisdags var vi upp med vår son till barnmott. och berättade om hur illa vi har det. I onsdags blev det ett möte med en neoläkare, som förstod oss men som ändå tyckte att vi skulle avvakta lite eftersom den näst intill totala matvägran pågått så pass kort tid (vid mötet ca 10 dagar). Till saken hör dock att min och min sambos uppfattning om vad som går bra när det gäller matning är en helt annan än för en förälder med ett friskt barn. Vi jämför ju hela tiden med vår son och hur det är/har varit för honom. Han är ju vårt första barn, så vi har ingenting annat att jämföra med. Om två veckor blir det dock ett nytt möte, då tillsammans med vår sons ord läkare, dietist och logoped. Vi får se vad vi kommer fram till då. Känns skönt att det är något på gång iaf!
    Vi provade att sätta sond på vår son som en "akutåtgärd" medan vi väntar på mötet, men vi fick ner den först på femte försöket eftersom han kämpade emot så mycket och morgonen därpå kräktes han upp den så det är inget alternativ!
    Har ni fått mycket hjälp (stöd och tips) när det gäller matträning? Jag tycker det känns svårt att veta hur man ska träna! Vi har inte haft hjälp från någon med vår sons matsituation.
    Det är ju det vi har insett också att har man en knapp så finns ju alltid den där utan att störa barnet. Då får man så mycket mer tid till att matträna i stället för att stta och truga med flaskan i flera timmar per dag! Även  mycket lättare att ersätta kräkningar då:)
  • Emilia1983
    Adni skrev 2011-07-18 11:32:26 följande:
    Vår tjej fick knapp när hon var 1 år okorrigerat och jag kan känna att hon fick ha sin nässond för länge. Hade varit bättre att få knappen tidigare när vi ändå märkte att det där med maten inte kommer att ordna till sig inom närmaste framtiden. E fyller 4 år i oktober och äter i stort sett ingenting alls själv. Blir någon sked yoghurt ibland och pyttetuggor smörgås eller dyl. Inga mängder. Vi fick henne aldrig att äta ordentligt själv någon gång, ammade lite till en början (kanske 40 ml) men sedan blev det mindre och mindre hon tog själv och till sist slutade hon helt. Hon har haft BPD men inte alls så allvarlig som för er. Hon kräks fortfarande en hel del. Men bortsett från matbiten så går det ju bra för henne, hon går på förskolan som vanligt men har en resursperson som sköter hennes mat.
    Ja, ett år med nässond låter väldigt länge!
    Det var lite så vi tänkte också att det är bra om man sätter knapp nu eftersom man ändå näst intill med säkerhet kan säga att det kommer att ta år innan vår son kommer att kunna äta en hel burk med mat vid ett och samma mål.
    Hur har ni gjort för att matträna med er dotter? Har de haft någon teori om varför hon är så ointresserad av mat? Kan hon, nu när hon är lite större, berätta varför hon inte vill äta?
  • Emilia1983
    Adni skrev 2011-07-22 20:59:04 följande:
    Idag var det en otroligt stolt tjej här hemma (och stolta föräldrar!)! E klämde i sig 6 stycken cheese balls!!! Fösta tog hon försiktigt med och tog små små bitar i taget men de på slutet stoppade hon in hela i munnen och tuggade!
    Vad härligt!!!! Stort grattis till er:)
  • Emilia1983
    tummeliten skrev 2011-10-16 22:51:04 följande:
    min dotter har ingen knapp,men jag hade varit super glad om jag skulle kunna få veta lite mer om just knapp.
    min dotter föddes i v 24 och vägde 488g och var 28cm lång.sen hon föddes har maten varit en ständig kamp,hon är 13mån okorr och 9 mån korr.hon har reflux och klarar inte av att ens smaka på någon mat utan att börja kvälja även om hon inte sväljer den så kaskad kräks hon.och får fullständigt panik.det  hon lever på idag är pepticate med ena go mjölkfri gröt(för att göra den tjockare)och samma gröt med blåbärs pure och en klick smör i (en halv portion gånger 2)samt majsbågar.men sen funkar inget annat utan panik plus kaskad kräka.
    jag är jätte orolig och varken läkarna eller dietisten verkar veta vad dom ska göra.isabell väger endast 6,5kg och är 64cm lång.liten och smal.. har någon ett tips till en förtvivlad mamma?
    Hej!
    Jag tycker att det låter som att hon är på god väg! Om hon klarar gröt och majskrokar är hon ju riktigt duktig. Vad har du provat för olika sorters puréer? Det finns ju väldigt många olika märken och många olika konsistenser.
    Jag har en son som föddes i vecka 25, vägde 442g och var 26 cm lång. Han blir 13 mån om några dagar och är alltså ca 9,5 mån korrigerat (alltså ganska likt din dotter). Han väger nu 7,3 kg och är 65,5 cm lång, så han är också liten!
    Han har under lång tid haft stora problem med maten. Han var duktig att äta från början, men några envisa förkylningar gjorde att han näst intill slutade att äta. Vi mattränar minst två ggr per dag med pureer av olika slag och gröt. Han är precis som din dotter väldigt känslig i munnen och kräks för minsta lilla obehag. Resten av energiintaget kommer från MiniMax som vi ger honom via flaska. Han suger dock inte så mycket, men sväljer om vi låter det rinna ner i munnen på honom. Mycket bråk blir det och det känns som att man plågar honom många gånger.
    Vi står nu i kö till att få en knapp. Vi har tänkt att knappen kan bli som ett komplement. Vi ska fortsätta matträna mycket (ännu mer än vi gör nu). Fördelen blir att man kan ge det vi nu ger från flaska via knappen i stället.
    Knappen går in genom huden till magsäcken och sitter fast med en ballong som fylls med sterilt vatten (tror jag) inne i magsäcken. Finns många här som säkert kan förklara bättre hur en  knapp fungerar:)
  • Emilia1983
    tummeliten skrev 2011-10-17 12:14:52 följande:
    jag har provat alla purer jag kunnat hitta,från 4mån och uppåt men hon kvälver och spyr rakt ut.har även provat att göra eget men det blir samma effekt.hon har precis axepterat gröten men det hon vell får i sig är lite.
    dietisten har fått sett hur isabell reagerar när hon får maten i munnen och hon sa precis som jag att hon får döds ångest.det är så fruktansvärt att se sitt älskade barn reagera så:( hon går upp väldigt dåligt i vikt.känner mej så förvivlad över hennes låga matintag.det räcker med att hon petar in fingret i munnen och hon kräks..ursäkta att jag låter negativ men jag är såå orolig..
    Jag känner igen mig mycket i det du skriver om! Vår son är ungefär likadan. Han kräks otroligt mycket och kräks också, som du skriver att din dotter gör, av att han själv stoppar in fingrarna i munnen.
    Har de läkare du träffat kommit med förslaget att operera in en knapp på din dotter?
    Vilket sjukhus tillhör ni? Känns lite konstigt att de inte har några förslag alls. Hur mycket får hon i sig per dygn ungefär? Är hon mjölkallergiker eftersom hon dricker mjölkfri välling?
    Hade hon sond länge?
Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!