• Emmy K

Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!

trim: Vad härligt att höra att det finns något hopp om att det kan ske mycket på kort tid. Nelia är ju på den nivån som ni var för ett år sedan, kanske någon matsked om dagen. Det känns ibland som om detta kan hålla på i tio år till. Ett år känns då som en kort och helt överkomlig tid :)

Adni: Det händer så mycket positivt med alla barn här, känns som om vi bara står och stampar. Hur gammal är E?

Queen: Det där låter helt klart som hela mål! Vad säger dietisten?

Skumboll: Grattis får väl jag också säga, jag vet ju att det är efterlängtat. För mig kändes det dock helt tvärtom då Nelia skulle få PEG för nästan två år sedan. Jag hade inte tappat hoppet och hade inte tröttnat på nässonden helt, men när jag jämför med er väntan så var ju tajmingen väldigt bra för oss. Jag kan tänka mig att en nässond blir väldigt jobbig när barnen blir lite större.

• Emmy K

Jag tänkte förresten fråga er som tror att era barn inte äter på grund av en en taktil överkänslighet, alltså inte att barnet verkar ha en fysisk svårighet att äta utan en ovilja att äta pga känslighet i munnen. Är det så att era barn är taktilt överkänsliga även på övriga kroppen?

Jag har nyss varit på en "CP-kurs" för föräldrar. Där fick vi höra en hel del om alla sorters CP-skador och de svårigheter som man kan ställas inför. Just den här överkänsligheten för beröring och smärta togs upp.

Jag fick något av en aha-upplevelse då jag tänker på hur känslig Nelia är. Hon är extremt kittlig när man jämför med mina andra barn. Hon är ju dessutom väldigt känslig för smärta och klagar ljudligt för minsta lilla törn. Får hon väldigt ont så händer det ju ofta att hon kräks om jag inte kan avleda henne. Hon är ibland också lite avig mot närhet och kan verka besvärad av det samtidigt som hon kan gosa länge ibland. Just att sova med oss i sängen kan vara som att ha en orm i sängen om hon inte råkar vara väldigt trött.

Det jag tänker är att den här taktila överkänsligheten inte bara finns i munnen utan på hela kroppen för Nelia. Jag vet inte hur jag skall hjälpa henne med detta. Är det något övergående eller något som hon måste leva med? Kan hon lära sig att hantera det? Jag önskar att det fanns någon som har eller har haft det här problemet men som kan förklara för mig hur det är. Någon vuxen som kan hjälpa mig att förstå.

Tänkte bara höra om vi är ensamma om detta på den här tråden. Nu skall jag googla om CP-skador och taktil känslighet.

Svar på tråden Småttingar med Knapp -Välkommen alla föräldrar, gamla som nya!