• Leiben

HJÄLP! riklig blödning och smärta som avtar efter någon timme. sedan inget på 2 dygn. Kan det börja igen?

Här sitter jag helt panikslagen. Jag är så himla rädd just nu. Vår historia är kantad av sorger och åar av barnlöshet och fertilitetsbehandlingar. Nu har jag för andra gången lyckats bli gravid (förra gången fick jag MA i v.10).

I lördags 5+4 fick jag riktiga mensvärkar och började blöda rött och mycket på en gång. Åkte in akut och bev undersökt. Där fanns en hinnesäck på rätt plats och man kunde skymta något i den också. Brevid hinnesäcken fanns ett störra område som läkaren inte kunde säga vad det var. Blod som hon inet visste vart det kom ifrån eller bara en förtjockad slemhinna. Ev ska det blodet (om det nu är blod) också ut utan att det behöver vara missfall dessutom.

Eftersom det är så tidigt i graviditeten kan man inte säga något om fostrets status. Att det fanns en hinnesäck och att den fanns på rätt plats är så klart det bästa under omständigheterna.

JAg har inet blödit något sedan jag kom hem i lördags utan endast lite brunblandat ljust som jag antar då är kvar från i lördags. Har inet heller ont och allt känns som vanligt igen med vanliga gravsymptom som lite molvärk och illamående.

Ska tillbaka i morgon igen och se. Min tanke var då att de vill se som hinnesäcken är på rätt plats fortfarande och att det då skulle vara lugnare. Att om det var början till ett missfall så borde det ha åkt lite mot utgången.

Nu idag pratade jag med KS (eftersom det är ÄD och jag har gjort den där) och då lät den bm mindre hoppfull och menade att ja det här kan man inet säga något om och att fostret kan vara dött redan och att kroppen har börja stöta ut det men det går trögt. Dessutom är det då för tidigt att imorgon kunna se hjärtljud och säga att så är inet falle! JAg pallar inte den här skiten mer!!!

NU är min undran hur vanligt det är med ett sånt här fullständigt stopp i blödningen för att det sedan ska fortsätta? Speciellt med tanke på att det slutat blöda efter att vi sett att säcken är på plats?

DEN andra saken jag undrar om är just hcg:et. Hur fungerar den nivån vid missfall? OM nu embryot är dött, kroppen har fattat det och försöker stöta bort det nu, borde inet hcg sjunka i samband med det? Elller kan det också ta 100 år?

Snälla hjälp mig med det här vidriga hemska som jag inet vet hur jag ska hantera.

Jag beklagar också att ni som besitter kunskap kring det här ämnet, har varit tvungen att få den erfaranheten...

kram/ Leiben

• Svar på tråden HJÄLP! riklig blödning och smärta som avtar efter någon timme. sedan inget på 2 dygn. Kan det börja igen?
  • Pimpinellan

Jag hoppas innerligt att ert efterlängtade barn lever! Om det dött sjunker HCG sakta till det kommer ut så det kanske inte går lita på om du testar imorron. Hjärtat kan också vara för tidigt att se om det slår,men de kan ju i alla fall se hur det utvecklats sen sist. Att du slutat blöda är ett bra tecken dock! Om ett missfall verkligen startat går det inte stanna det utan man blöder mer och mer och sen kommer ju allt annat ut också. Håller alla tummar! Skriv hur det gick om du orkar. Kram från en som verkligen fattar din ångest!

• repa

hej har varit i er situation många gånger (8 graviditeter,2 tjejer har lyckats hela vägen)

under min 6 graviditet som resulterade i vårt första barn så fick jag i v 9 en störtblödning under en låååång kväll(kändes det som) det tog liksom aldrig slut jag visste redan då att nu va det dax igen någon slog bort benen på oss ännu en gång,detta va på lördagen och under söndagen så va det brunt "torrt" blod som kom jag ringde in på måndag morgon och fick komma med en gång...när de kollar så är det ett litet hjärat som pickar...vilken lycka....

så jag hade mycket blod å menssmärta men det kom ifrån mina slemhinnor som är känsliga under graviditet,håller mina tummar för er att detta ska gå bra denna gången!!!!!

lycka till!!!

• Leiben

tack för era svar. det känns skönt (men samtidigt hemskt) att inte vara ensam.

idag på återkollen var vår lilla grodd exakt i rätt storlek med dagen och hade vuxit sedan sist. dessutom kunde hjärtaktivitet anas så just den här faran är avblåst.

oerhört lättade!

• Pimpinellan
    Leiben skrev 2010-03-16 13:26:09 följande:
    tack för era svar. det känns skönt (men samtidigt hemskt) att inte vara ensam.idag på återkollen var vår lilla grodd exakt i rätt storlek med dagen och hade vuxit sedan sist. dessutom kunde hjärtaktivitet anas så just den här faran är avblåst. oerhört lättade!
    Lättad även jag! Den första tråden jag kollade idag. Sa de inget om vad blödningen berodde på? Slemhinnor eller annat? Några restriktioner? Ta det lugnt nu och försök njuta så gott det går av att vara gravid!
  • Leiben

pimpinellan: vad gullig du är! kram på dig! nä, han tror att det kan ha att göra med hormonbalansen och att moderkakan inet hänger med eller nåt. just att kroppen inte har hängt med från början vid ÄD utan ska medicineras till samma "sak". men han visste inte alls utan det var en gissning just det här med varför fler blöder vid ÄD.

hur är det med dig?

• Pimpinellan
    Leiben skrev 2010-03-16 13:50:27 följande:
    pimpinellan: vad gullig du är! kram på dig! nä, han tror att det kan ha att göra med hormonbalansen och att moderkakan inet hänger med eller nåt. just att kroppen inte har hängt med från början vid ÄD utan ska medicineras till samma "sak". men han visste inte alls utan det var en gissning just det här med varför fler blöder vid ÄD.hur är det med dig?
    Även vid IVF kan man ju drabbas av lite fler komplikationer som t.e.x blödningar,men orolig blir man ju ändå! Nu hoppas vi på en lugn graviditet en sisådär 7 månader till! {#lang_emotions_smile}

För egen del... Just avslutat 7:e IVF:en. Blev inte ens insemination denna gång eftersom jag spontanägglossade av Fostimonet. IVF 8 inplanerad. Alla andra hade väl gett upp redan,men jag lyckades så bra två ggr och blir spontangravid mellan varven så jag ger inte upp riktigt än och inte läkaren heller.
Svar på tråden HJÄLP! riklig blödning och smärta som avtar efter någon timme. sedan inget på 2 dygn. Kan det börja igen?