Inlägg från: DenNamnbitne |Visa alla inlägg
  • DenNamnbitne

Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?

Är det någon som har någon tanke om det popularitetsras som drabbat namnet Gustava. År 1890 hette ju nära 33 000 svenska kvinnor Gustava(men då stavade över 2/3-delar Gustafva). År 1973 hette nästan 5 000 Gustava och 2009 var antalet nere i cirka 760 bärare, och det var bara 6 av de som bar namnet som tilltalsnamn. Blir vissa namn så omoderna att de aldrig kommer igen? Jag tycker själv att namnet är ganske fint. Smeknamnet var oftast Stava.

Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • DenNamnbitne
    Krake skrev 2010-03-15 19:59:50 följande:
    Är inte kvinnoformer av klassiska mansnamn generellt väldigt impopulära idag?

För mina öron klingar de oftast, men inte alltid, lite styltiga. Jag ser och hör Gustav+a, inte ett eget namn.
    Så är det nog absolut. Jag tycker dock att det är lite tråkigt för det är ett fint namn, och inte så svårt. Vissa kvinnoformer av mansnamn är ju rätt vanliga som Erika, Fredrika, Martina, med flera. Jag tycker dock att Gustava i sig är ett mycket fint namn{#lang_emotions_tomte} Jag ser det inte allenast som femininform av Gustav.
  • DenNamnbitne
    Krake skrev 2010-03-15 19:57:50 följande:
    Jarla. Jag tänker på Jarl Alfredius då, han var så härlig och snygg :-O
    Ja, det är fint! Ja, må Jarl Alfredius vila i frid{#lang_emotions_smile}
  • DenNamnbitne
    Grizelda skrev 2010-03-15 20:31:43 följande:
    Jag röstar absolut på Griselda!
    Nämen{#lang_emotions_tomte}
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-03-15 20:31:54 följande:
    Gustava kânns lite svårt att säga tycker jag. Gustavia däremot flyter mycket bâttre
    Ja, det är ju ett helt annat uttal. Gustavia låter ju mer högtravande. Jag gillar dock Gustava mer{#lang_emotions_smile}
  • DenNamnbitne
    Mallory skrev 2010-03-15 21:07:04 följande:
    Jag ville att min dotter skulle heta Duva, och det hade jag bestämt redan innan bebis kom. Men oh fick så mycket mothugg att jag inte orkade kämpa för det mer... :-/ Men det är vackert!
    Vad tråkigt{#lang_emotions_frown}
  • DenNamnbitne
    Stinky skrev 2010-03-15 21:26:51 följande:
    Jag tyckte inte om någon av namnen, så det blev lite som pest eller kolera att välja. Jag valde till slut "Ingeborg", då den kändes tryggast!
    Ja, vissa namn var ju som sagt mycket ålderdomliga. Kul att du lyckades välja tillslut i alla fall{#lang_emotions_tomte}
  • DenNamnbitne
    Superbia skrev 2010-03-15 21:31:02 följande:
    Griselda.. hahaHAHA! Stackars barn   Jag röstade på Norna jag.
    Jaa, i Sverige är det inte så lyckat kanske{#lang_emotions_tomte}
  • DenNamnbitne
    Grangerous skrev 2010-03-15 21:43:00 följande:
    Jag röstade på Ingeborg. Det är ett fint namn, men även Jarla, Norna och Arla var ju fina namn. Arla låter kanske lite för mycket som ett mejeri, men är annars jättefint. Duva är inte tillräckligt mycket namn, mer ett fågelnamn tycker jag. Dessutom finns ju uttrycket "min duva" så namnet låter som namnet på någon nyförälskad.
    Kul att du gillade några av namnen{#lang_emotions_tomte} Ja, Duva är väldigt mycket fågel, men å andra sidan är ju namn med tydliga betydelser poppis nu
  • DenNamnbitne
    lugna gatan skrev 2010-03-15 22:03:51 följande:
    Ottiliana röstade jag! :) Kände en gammal dam som hette det, hon kallades för theli (även i skrift) och det tycker jag är jättegulligt. Annars var Duva och Ingeborg även mina favoriter.
    Vad spännande att du kände en Ottiliana! Kul att du tyckte några av namnen var fina{#lang_emotions_tomte}
Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?