Inlägg från: DenNamnbitne |Visa alla inlägg
  • DenNamnbitne

Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?

Koloraturell skrev 2010-03-15 14:27:44 följande:
    Hur svårt som helst att välja mellan Norna och Jarla - tycker båda är så fina! Norna har visserligen rn-judet (som i Arne) och det gillar jag inte, men Norne är ett fint namn så varför inte Norna...   Jarla är lite mesigare men fortfarande har det fina ljud!
    Kul att du tyckte att Norna och Jarla är fina namn!
  • DenNamnbitne
    mammaflickan skrev 2010-03-15 14:32:41 följande:
    Röstade Gillian, för en vacker irländsk tjej jag träffade för många år sen hette det, o därför tyckte jag mest om det namnet av dessa. Sen kommer Norna, o skulle jag varit helt neutral kanske jag hade valt det före Gillian, men nu kan jag inte det, pga vackra Gillian! Svårt detta med namn, tycker jag, att tycka nåt enbart om namnets klang, namn är ju ofta bundna till en person.
    Ja, namn ökar ju i vackerhet om en vacker/fin/snäll/klok människa hetat det{#lang_emotions_tomte}
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-03-15 14:54:56 följande:
    Fast hellre som Rosamunde då.
    Ja, det är ju också en variant{#lang_emotions_dreamer}
  • DenNamnbitne
    siamusen skrev 2010-03-15 14:57:36 följande:
    Griselda är fint ocksa men inte i Sverige.
    Nej, det kanske tenderar att låta som: Elda med grisar{#lang_emotions_wink}
  • DenNamnbitne
    Colisa skrev 2010-03-15 18:06:35 följande:
    Ottiliana, men den kortare varianten Ottilia är ännu finare (Och det var förresten Ottilia som var Selma Lagerlöfs andranamn). Arla är ett väldigt vackert ord, men jag har svårt att tänka mig det som ett personnamn.
    Ottiliana var Selmas andranamn om man frå tro Nordisk familjebok från början av 1900-talet så det har jag källa på{#lang_emotions_wink} Men jag har även sett Ottilia som hennes andranamn och jag håller med dig om att det är finare{#lang_emotions_sunny} Jag tror nog att mejeriets grepp om namnet är lite för hårt kanske
    Inget namn är för ringa för att uppmärksammas
  • DenNamnbitne
    trasselsudd skrev 2010-03-15 17:35:08 följande:
    Jarla röstade jag på, men Arla, Duva och Norna lät också rätt bra.
    Kul att du tyckte om några av namnen
  • DenNamnbitne
    Scarlet skrev 2010-03-15 17:37:30 följande:
    Ingeborg ar jattefint!
    Vad roligt att du tycker det!
  • DenNamnbitne
    nelli08 skrev 2010-03-15 17:54:47 följande:
    Ingen utav dem egetligen, men det får bli Ingeborg då :)
    Vi får se om jag lyckas skapa en lista du tycker om någon gång....{#lang_emotions_wink}
Svar på tråden Vilket av dessa fina udda/speciella/ovanliga flicknamn är finast tycker du?