• Igelkotten

Smeknamn: Mélanie

Några av er kanske har sett min tråd för franska flicknamn?
    Vi har nu valt namn men det känns inte helt rätt...

Som typisk svensk så vill jag att namnet ska vara tvåstavigt.
    Mélanie är tre...

(Carl => Kalle, Ludvig=> Ludde)

Så vad är ett bra smeknamn?
    Melly är väl det mest logiska
    men tanken dras mot "smelly" villket jag inte gillar.

Vad tycker du?

Mélanie är en knubbig liten ängel sover länge och iaktar tyst.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-20 23:17
    Har nu några veckor försent kommit på namnet "Elina" är det bättre än Mélanie?

Så pass att det skulle vara värt att byta?

(Jag gillar Elina bättre men maken gillar Mélanie)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Smeknamn: Mélanie
  • La Lola

Dum fråga kanske men...måste barnet ha ett smeknamn överhuvudtaget?

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Igelkotten
    La Lola skrev 2010-03-10 10:19:12 följande:
    Dum fråga kanske men...måste barnet ha ett smeknamn överhuvudtaget?
    Tja, som jag skrev i TS så vill jag egentligen ha ett tvåstavigt namn,
    så, ja, det var dumt att lägga in "Mel" som ett alternativ men...

Mélanie är så långt att ropa.
    Marsch skrev 2010-03-10 10:20:31 följande:
    Har ni verkligen valt namn om det inte känns rätt?
    Barnet är fött och papper är skrivna... Dessutom känner jag inte att jag gillar andra namn bättre. (Ja, utom namn min man vägrar så som Miriam)

Mélanies storassyster heter Aline (utalas Alinn) och det namnet är vi 100% nöjda med.
    Men hennes namn sabbade alla våra favoriter så som Celine tex.
    Så för mig är Mélanie en nödlösning, något måste hon ju heta...
  • Sencha

Det ligger i ett smeknamns natur att det inte är något man väljer utan något som blir det det blir. (Eller ja, det finns ju visserligen gott om exempel (inte minst bland hästar och hundar?) där man har märkliga konstruktioner där det är uppenbart att det riktiga namnet aldrig varit avsett att användas och även det så kallade smeknamnet är VALT. Typ att hästen heter Pride of Catalonia men kallas Putte, eller hunden heter Högbergsgårdens Karo men kallas Bullen.) Så att sitta och säga vilket smeknamn som låter bäst känns märkligt. Inledningsvis kallar man barnet vid sitt riktiga namn - med tiden kanske det blir att ett smeknamn bildas, och då blir det det det blir, liksom...

Sannolikast blir det väl dock Melly. Allt det andra låter rätt konstruerat.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Igelkotten
    Marsch skrev 2010-03-10 10:26:54 följande:
    Grattis till tösen! Antar att namn som t ex Celie är uteslutna?
    Jo, tyvär är det ju så.
  • Igelkotten

Sencha skrev 2010-03-10 10:26:53 följande:
    Det ligger i ett smeknamns natur att det inte är något man väljer utan något som blir det det blir. (Eller ja, det finns ju visserligen gott om exempel (inte minst bland hästar och hundar?) där man har märkliga konstruktioner där det är uppenbart att det riktiga namnet aldrig varit avsett att användas och även det så kallade smeknamnet är VALT. Typ att hästen heter Pride of Catalonia men kallas Putte, eller hunden heter Högbergsgårdens Karo men kallas Bullen.) Så att sitta och säga vilket smeknamn som låter bäst känns märkligt. Inledningsvis kallar man barnet vid sitt riktiga namn - med tiden kanske det blir att ett smeknamn bildas, och då blir det det det blir, liksom...Sannolikast blir det väl dock Melly. Allt det andra låter rätt konstruerat.
    Mja, det är ju den som använder smeknamnet som "väljer" vad de vill kalla henne för!

Som Susanne tex.
    En del väljer att säga "Sussi" och andra gillar "Sanna" bättre.
    Om barnet gillar sitt smeknamn så kommer hon ju presentera sig med det snarare än sitt riktiga namn. Pappan kommer använda hennes riktiga men när jag inte gillar det riktigt tar det emot. Därför känner jag att jag vill kalla henne något kortare.
  • Igelkotten
    Marsch skrev 2010-03-10 10:29:20 följande:
    För mig blir det i alla fall Melly. Det sitter fast sedan jag såg Nord och Syd.
    Finns det en Mélanie i Nord och Syd?

Känns inte Ella logiskt?

"M Ella nie"
Svar på tråden Smeknamn: Mélanie