• linelus04

Någon som kan dela med sig om prematur

Hej

Sitter hemma med hotad förtidsbörd pga sammandraningar . Har legat inne med värkar som de kunnat stoppa med dropp.
    Tänte höra om det var någon som kunde berätta om sin prematur födelse hur gick det? hur mycket vägde bebisen ? hur länge behövde ni va neo ? Finns det hemsjukvård på Danderyd någon ? någon som vart på danderyds neo får man eget rum där och bo med den lille har hört det ?
    Jag kommer nog få runt vecka 33 -34.

Hur är det med försäkringskassan får båda föräldrarna vara hemma ? Även när man är hemma med hemsjukvård ?

tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som kan dela med sig om prematur
  • Ida04Emma06Thea09

Alla mina barn är födda prematura..  Mellan dottern är född i vecka 32+5 vägde 1440g hon var tillväxthämmad pga min HF, hon hade cpap i 2-3dagar och då låg hon även i kuvös sen fick hon vanlig säng utan värmemadrass och sen började jag amma henne så hon åt några fulla mål och sen sonda jag resten så efter 3veckor så åkte vi hem på permis, hemma så röck hon bort sonden och jag bara ammade i 2dagar sen kom vi tillbaka och skulle väga då hade hon gått upp 60gram på 2dagarna hemma så dom skrev ut oss då.

Kan tillägga då min minsta som föddes i v27 nu i december att man inte får TFP om man inte har ett jobb för det är baserat på inkomsten dvs om man går miste om pengar, gör man inte det så får man ingen TFP iaf var det så för mej.

• jessicacarlsson

hej, jag födde min dotter i v 32 +4 hon vägde 2080 och va 42 cm lång hon andades helt själv och behövde aldrig hjälp med den biten, visseligen hade jag fått sprutor som gjorde att lungorna mogna fortare=) hon behövde bara ligga på i en värmesäng i 2 dygn, sondades i 1 vecka sen åt hon helt själv så vi stannade bara i 10 dagar sen fick vi åka hem utan hemhjälp.

Båda föräldrarna får vara hemma då läkarn skriver ett intyg, vi hade sån otur att min man jobbar i norge så han fick inte en krona ifrån varken sverige eller norge =( 
    Jag fick ju men jag har nyss pluggat och då nollas man tydligen i från försäkringskassan så de va maximal otur så jag fick de lägsta, idag är lilltjejen 1 månad och 1 dag och väger 3 kg =) äter 100 ml var 3dje timma.
    Du ska se att allt går tipptopp för er =) lycka till
  • Mama Li

På Danderyds finns två neonatalavdelningar. Båda är samvårdsavdelningar så ni får bo kvar

Jag födde i v 33+0 och vi blev mycket väl omhändertagna av personalen. Det är otroligt fint och genomtänkt på avdelningen - allt för att skapa trivsel och underlätta för oss föräldrar. T ex finns ett föräldrakök där man kan fixa mat, och även möjlighet att beställa upp från patienthotellet - vällagad, god mat. Det uppskattade vi mycket eftersom man verkligen behöver fylla på energi regelbundet när man är på neo.

Efter 3 veckor åkte vi hem med hemsjukvård - det var fantastiskt. En barnsjuksköterska kom 2 gånger per vecka, vägde och kollade att allt var bra.

Vår son var gravt tillväxthämmad när han föddes, vägde 1200 gram men var stark, pigg och hungrig redan från början

Lycka till.

• Mama Li

Glömde: Så länge barnet är inskrivet som patient (vilket det är även vid hemsjukvård) så får båda föräldrarna vabba. Kanske någon som redan nämnt...

• Emsan1988

Jag blev ur akut snittad den 12:e november 08 i vecka 29+4 dagar pga att moderkakan gick sönder så att jag började störtblöda. Vår lilla tjej vägde 1240 och var 37 cm lång, hade dessutom ett hjärtfel som kallas för fallots missbildning (står mer på min press) Hon fick ligga i kuvös i ca 3-4 veckor, sen värmesäng och sondmatades med min bröstmjölk då jag pumpade ur. Hon föddes på Sös, sen blev vi flyttade till neo på Huddinge när hon var 1 dag gammal då man hade upptäckt hennes hjärtfel på natten.

När hon var en månad precis blev vi skickade till lund eftersom Tindra behövde opereras för sitt hjärtfel tidigre än vad man trott. Va i Lund i ca 2 veckor, sen fick vi komma till Ks i Solna men stannade där bara en dag då våran lilla tjej fick hjärtattack och dog. Det var den 23:e december 08 kl. 23:25.

Läkarna har fortfarande inte kunnat svara på varför moderkakan gick sönder efter nästan 30 veckor, men de tror att det har och göra med att min kropp först då "förstod" att fostret jag bärde på hade en typ av missbildning.

Tindra har nu en lilla syster som är 4 månader och 9 dagar gammal och är pigg och glad utan hjärtfel. Har fått gå på spec.mvc under graviditeten och gjort extra många ultraljud. Hon föddes i vecka 37+5 dagar och jag låg inne med henne i vecka 26 pga hotande förtidsbörd och fick kortisonsprutor för skynda på mognaden av hennes lungor.

• Dalva

Vår dotter föddes i vecka 30+3, vägde 1420 gram och var 40 cm. Allt gick jättebra, hon hade inga problem (låg i kuvös i 3 dagar, sedan vattensäng, fick sond första tiden) och mår hur bra som helst idag (20 mån)!

Vi bodde på Danderyd där man t.o.m fick ha barnet hos sig på rummet. Det fanns en övervakningsfunktion som gjorde att personalen kunde följa med i vad som skedde och om det tillstötte något (t.ex med saturationen) var de där på ett ögonblick. Vi fick jättebra vård på Danderyd. Personalen var fantastisk och man kände sig trygg.

Det finns hemsjukvård på Danderyd. Vi hade inte det, men det fanns andra som fick det. Båda föräldrarna kan få tillfällig föräldrapenning så länge ni är på sjukhuset eller får hemsjukvård.

Allt brukar gå bra i vecka 32-33. Stort lycka till!

• Emsan1988

kan tillägga att våran lilla Tindra skulle ha haft hjärtfelet även om jag hade gått tiden ut med henne. Personalen var helt fantastik på alla sjukus vi var på. Det kommer gå bra ska du se. Lycka till!

• linelus04

Tack för alla svar , så skönt att veta att allt går bra.
    Är i dag i vecka 32+3  så det ska nog gå bra . Fick kortison sprutorna för 2 veckor sen . Tror att i natten till söndag så gick slemproppen .
    Har aldrig hunnti dit med de andra barnen men de sägs ju att det är ett tecken . Väntar på att något mer ska hända .

kram på er alla och tack

• tinydancer

vill bara peppa dig och skriva att när jag var i det läge du är i idag ser man ett JÄTTEstort berg framför sig med neonatal, bakslag, och en maaaassa dagar/veckor/månader av trubbel. DEt är jobbigt men det går snabbt över!!!!! Skriv dagbok varje dag, få inte dåligt samvete om du tar "egen tid" efter ditt barn har kommit, tänk på att när barnet ligger på neonatal har du världens bästa barnvakter som tar hand om ditt barn.

Du kommer snart sitta hemma, på "andra sidan" och vara stolt för att du klarat det !

Kram och lycka till!!

• yodi

i vecka 30 blev jag inlagd pga havandeskaps förgiftning, i samband med det fick jag två kortison sprutor för att skynda på lungornas utvekling.

den 20 februari blev jag förlöst med kejsarsnitt i v 32+6.

lill skrut vägde då 1640g.

första dagen och natten hade hon cpap och låg i kuvös, hon blev även sond matad och hade glukos dropp då hon hade svårt att hålla blod sockret.

andra dagen klarade hon sig utan cpap och hamnade i värmesäng, tredje dagen klarade hon av att hålla blodsockret, hon tog även tag om bröstet och åt lite.

när hon var en vecka fick vi familje rum som vi bode på i fem dagar, när dom fem dagarna var slut så klarade hon sig utan värme sängen så vi fick åka hem med hemvård.

vi är nu ine på andra veckan med hemvård, hon har fortfarande kvar sonden då hon fortfarande får tilläg till amningen, men förmodligen slipper hon den på fredag.

• yenniie

Tänkte dela med mig av min historia också :)

Jag fick själv ett prematur barn för lite mer en 5 veckor sedan. hon kom helt utan förvarning i vecka 34+0.
    Jag vaknade på morgonen av att de bara ran, vattnet gick. Hade inga värkar ingenting de bara ran massa vatten. Kontaktade förlossningen och dom bad mig komma in, ja började packa å grejja här hemma, kom även på mitt i allt att ja måste raka benen. haha.
    1 timme senare var vi på väg in, hade brett några mackor som ja tänkte äta på vägen in. men bara vi satt oss i bilen å åkt en liten bit, satt värkarna igång. Det var hemskt.När vi kom in rann vattnet fortfarande, ja fick komma in på ett rum å 6 timmar senare var hon ute.
    Hon slapp kuvös, men hon ade gulsot så hon fick ligga i solsäng, sen vart hon sondmatat var tredje timme. Hon vägde 2350 när hon föddes å var 45 cm.
    vi låg inne på neo avdelning 2 veckor, fick sedan åka hem med hemsjukvård hur skönt som helst var det att få komma hem =) vi hade hemsjukvård 9 dagar sedan blev vi utskrivna.Nu väger lilltjejen 2860 g och är 49 cm och mår hur bra som helst.

Och båda föräldrarna får ta ut tillfällig föräldrapennig av fkassan, så det gjorde vi. Dock har sambon inte fått sina pengar än, men fkassan är ju som dom är. Det är papper hit och papper dit. Det är nog det som vart de jobbigaste av allt. Så tänki på att skicka in papper så fort som möjligt, och när du ansöker om tillfälligföräldrapeninng skriv att de gäller ett prematur barn.

Lycka till med allt! kramar

• flisloppan

Våran son föddes i vecka 32+6, vägde 1925 g och var 45 lång. Allt gick hur bra som helst, full pott på apgar och någon dag i kuvös. Sen fick vi ha han på vårat rum, stannade 12 dagar sammanlagt, sedan hemsjukvård ett par veckor tills sonden kunde tas bort. Blev aldrig några komplikationer av något slag.

Så ta det bara lugnt, det kommer säkert bli bra! Jag uppfattade det som att det oftast inte blir några problem när man får runt dom veckorna, bara att bebben är svag och måste fetta till sig lite och orka äta själv =)

Nu är lillen 9 månader, hett temprament och är aldrig stilla!

Svar på tråden Någon som kan dela med sig om prematur