Mumin75 skrev 2010-03-10 08:30:02 följande:
Ser nu när jag läser dom andra svaren att jag kanske har fel med detta att bara ena föräldern får tillfällig fp... verkar vara många som fått ta det samtidigt så då är det nog så.
Vid prematurfödsel har bägge föräldrar rätt till tillfällig fp. Däremot så vet jag inte hur det ligger till om man är arbetslös eller studerande då tillfällig fp är baserat på inkomsten och ersättningen är därefter . Det fungerar precis som när man "vabbar" vård av sjukt barn.Skillnaden är dock att en förälder kan ta ut tillfällig fp för 7 dagar i veckan (oftast mamman då det är hon som räknas vara mammaledig) och en förälder tar ut mån till fre för förlorad inkomst.
Finns även något som heter vård av allvarligt sjukt barn som kräver speciellt läkarintyg, då det är ett begränsat antal tillfällig fp man får ta ut på ett år så kan det att föredra om barnet föds mycket tidigt och ligger i respirator.
Jag kan inte sluta betona hur viktigt det är att ta kontakt med kuratorn på sjukhuset som _skall_ kunna stötta med blanketter och information om försäkringskassan.
Hemsjukvården räknas också som vab så det är fram tills dagen ni står och knackar på BVC dörren och inte längre har hemsjukvård som ni får tillfällig fp.
Hur Danderyd arbetar kan jag tyvärr inte svara på av egen erfarenhet, men jag har hört mycket gott om dem så dom kommer säkert ta hand om er alldeles utmärkt.
Det skall även finnas en aktiv prematurförening i Stockholmsområdena, tveka inte över att kontakta dem för det är föräldrar som varit och är i din sits. Dom har säkert också mer att berätta om Danderyd.
Lycka till och ta hand om dig och er!