• Fleece

Hur många ägg per dag?

Jag undrar hur många ägg per dag som ett barn i tvåårsåldern "får lov" att äta? Vår dotter älskar ägg och skulle lätt kunna sätta i sig fem stycken (hon får bara två, och inte varje dag) men jag har hört att man kan få hög kolesterolhalt om man äter fler än ett per dag. Eller gäller det bara vuxna?

• Svar på tråden Hur många ägg per dag?
  • AlexandraH

Jag tror inte mer än ett ägg, då menar jag rent ägg. Har hört att det inte är bra att äta mer än ett ägg om dagen och då menar man vuxna. Det är väll inte så att man dör precis men man kan nog få ont i magen

• Friterad

Ägg är bland det bästa som finns att äta, för såväl vuxna som barn. Fullproppat med vitaminer och näringsämnen. Om barnet inte reagerar med tex magont skulle jag med glädje servera flera ägg varje dag, tex till frukost.

• Fleece

Ok tack för svar men är det ingen risk för hög kolesterolhalt?

• Friterad

Det finns så vitt jag vet ingenting som tyder på att ägg skulle bidra till farligt hög kolesterolhalt, varken hon vuxna eller barn. Nyare forskning visar att det inte finns något samband mellan högt kolesterol och hög äggkonsumtion, det finns snarare indikationer på att ägg är bra för hjärtat.

• Fleece

Hmm ja forskningen säger ju det ena först och sedan tvärtom.. sukanske sunda förnuftet får råda? :)

• jensljungkvist

Jag tror inte ett barn i två-årsåldern kan ha hög kolesterolhalt.

Jag menar, de både växer så det knakar och de rör sig otroligt mycket. Tänk om vi vuxna levt på samma sätt?

Ät ägg. De är bra. Se bara till att hönorna som lagt dom har haft det bra också.

• Annelie 76

Barn behöver kolesterol. Hjärnan består till största delen av kolesterol och mättat fett, bl.a. därför behöver barn mycket sånt.
    Till och med Livsmedelsverket har fattat att ägg inte är farligt för hälsan, gå in på deras sida och läs. Lår henne äta ägg så mycket hon vill, bättre mat finns inte. Äggulan innehåller allt vi behöver förutom c-vitamin.

Svar på tråden Hur många ägg per dag?