masias46116 skrev 2010-09-13 17:03:51 följande:
Hej!
Vad glad jag blev över att ha hittat denna trad. Imorse ringde det pa mobilen med beskedet att jag har gbs..sa klart blir man jätte orolig efter att ha läst hur gbs kan paverka barnet i magen och en stark antibiotika kur vid förslossning är väl heller inget man önskar sig. Tänkte höra i fall att det är nagon som har fatt besked om gbs inte via urinprov utan via "screening" slidprov? Vet nagon om behandling före och vid förlossning är densamma som om man hittar det i urinen?? Hur rädd ska man vara för att gbs paverkar barnet i magen? Star ju visserligen överallt att det är sällan som det leder till komplikationer under graviditeten men har läst om skräckhistorier där gbs bakterien vandrar upp till moderkakan och orsakar blodförgiftning hso barnet, usch vad rädd man blir. Bör man kräva antibiotika dropp vid förlossning eller bara vid de sk riskfaktorerna, lang vattenavgang, feber mm? Jätte tacksam för all information, erfarenheter mm!
Gbs ska odlas fram och då tar man urinodling eller odling från slidan. Har man det i urinen så har man det i slidan också. Gbs kan finnas i analen, näsan och på övriga kroppen också.
Det heter en gång gbs - alltid gbs. Det som är lurigt med gbs är att den kan komma o gå. Många har inga känningar alls många får mer besvär av det hela.
Själv fick jag väldigt mycket flytningar som var brun/rosa samt en hel del blödningar i början av graviditeten. Sen så upphörde allt detta men så fort halterna av gbsen steg så fick jag urinvägsinfektion. Det var då enkelt för mig att veta. En gravid kvinna ska alltid behandla uvi så på detta vis fick jag pencillin. Många i tråden får ju ingen hjälp om dom inte har besvär hur än höga halter dom har.
Personligen höll jag på o hamna på psykakuten då jag fick reda på vad som kan komma o ske när man är bärare. För att jag skulle bli lugnare fick jag min bm att gå med på att skicka odling var tredje vecka.
Denna gång skulle jag snittas och då får man ingen antibiotika. Annars har dom som rutin att alla gbs bärare får antibiotika innan förlossningen just för att inte riskera oavsätt om dom har besvär eller inte.
Tycker du ska ta reda på vad det är för rutiner som gäller på just detta sjukhus som du ska föda på. Man bör sen lyssna på kroppens signaler. Vi har tyvärr fall i tråden där bebisen dött i magen på grund av gbs. Sen har vi fall där bebisen dog kort efter förlossningen på grund av att missar har gjorts. Det jag kan lugna dig med är att din gbs är upptäckt! Det är just den oupptäckta gbsen som är farlig! För många av gbsbärarna vet inte ens om att dom har gbs.
Här märker dom journalen med röd tuschpenna och tejpar på en tejpremsa som det står GBS positiv på så dom på förlossningen ser det direkt.
Riskerna är som sagt väldigt små att barnet i magen ska smittas men man ska vara på sin vakt då gbsen luras. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite. Va uppmärksam på läckage, urinträngningar, tidiga samandragningar.
Och det viktigaste - glöm inte att njuta av din graviditet!