Inlägg från: Ocean WoW |Visa alla inlägg
  • Ocean WoW

    Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

    Lunaluna - Se till att de gör en ODLING för GBS och inte bara kollar efter UVI. Se även till att din BM får reda på att du fick ett dåligt bemötande och att om du ska träffa en läkare igen så ska det vara en annan!

    Lôcka - Det har hänt och finns en här på FL, men vad jag förstår så är extremt, extremt , extremt  ovanligt (jag har aldrig hört om detta innan och efter, inte ens på de utländska siterna). Det är efter förlossnigen de blir dåliga, då har de blivit utsatta för GBS via förlossningskanalen när de föds. Om inte vattnet gått befinner sig barnet i en skyddad miljö.

  • Ocean WoW

    Nej allting är inte lugnt om du inte har det vid vecka 25. Men om du inte varit bärare tidigare är risken mycket mindre. De säger att en gång GBS alltid GBS. Om jag vore dig skulle jag inte oroa mig så mycket om denna odling visar på inget spår av GBS. Det är ju faktiskt inte alla som är bärare även om det är vanligt.

    OM du skulle ha GBS nu så behandlar de den visst! Om de inte gör det får du visa dem soc.styr. rekommendationer (finns i TS inlägg). Din BM behöver också skriva detta i din journal och då ska förlossningen behandla dig en gång till under förlossnigen. Du ska alltså inte ens behöva ta denna diskution med denna läkare! Han bestämmer väl knappast över förlossningens rutiner?

  • Ocean WoW

    Hej Birry,

    Jag fick Kåvepenin och åt detta i 10 dagar. Detta var 2007 och jag minns inte dosen, jag minns bara att min BM sa att det egentligen bara fanns en "sorts" penicillin som bet på GBS (på den tiden fanns det två märken, kåvepenin och en annan, men det borde du se i de gamla trådarna från den tiden - jag har länkat till dem tidigare i denna tråd eller så kan du googla). Det var en tjej det året som först hade fått en sort som inte hjälpte men sedan när hon fick Kåvepenin så gick det bättre.

    Jag vet inte om det är nya doseringar som gäller sedan den tiden, men jag skulle nog lyssna mer på dem som ätit senaste året än på mig som inte haft GBS sedan 2007 (vad jag vet iaf).

  • Ocean WoW

    Birry - Ett litet tillägg, jag förstår att du ville ha din penicillin så fort som möjligt på grund av vad som hände sist - men vore det inte bättre om du först kissat ett prov innan du började äta penicillin som du sen kunda ha lämnat in idag. OM (vilket det troligen var) du skulle ha GBS igen är det väl superbra att det står i din journal att du faktiskt haft det även denna graviditet?

    Om det händer igen försök att spara ett prov så du har ett färskt resultat. Då lär du inte ha några som helst problem att få extra provtagningar och ingen risk att du missar ev ab-dropp vid förlossningen.

  • Ocean WoW

    Det går att spara urin i kylskåp några timmar, men jag vet faktiskt inte hur länge. Detta borde BM kunna svara på.

    Det blir lite skum konsistens, men det är ingen fara. Däremot blir urinet dåligt efter några dagar vet jag (annat PH-värde mm) men frågan är ju hur länge streptokocker kan spåras och viktigast om det kommer vissa rätt värde! Kan ju visa på 0 när du egentligen har över 2000 tex?

    Någon som vet? Jag vill också veta nämligen och hittade inget när jag googlade.

  • Ocean WoW
    L E A skrev 2010-04-26 17:56:18 följande:
    Jag ska inte skälla på dig men vill gärna tipsa dig om stickor som finns att köpa på apoteket som man just kan testa uvi med. Dom finns o beställa via nätet men jag köpte mina på apoteket. Kosta runt 30:- för 5 st.
    Men då pratar du om "vanlig" UVI eller hur? För GBS måste ju odlas och kan inte ses på sticka. {#lang_emotions_smile} 
  • Ocean WoW

    Förresten har ni sett den här tråden, Utkastad från förlossningen:
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m52170633.html

    Kul att föda i Skövde? Men man undrar ju... de måste ju ha kollat om vattnet verkligen gått eller kan de vara så pantade i Skövde att de inte förstår riskerna med GBS? Vore intressant att höra denna historia direkt från den drabbade mamman och inte hennes "kompis"

  • Ocean WoW

    Det vore MYCKET intressant att se statistik på VAR i landet barn blir drabbade av GBS! Jag får en känsla (speciellt efter att ha läst om Skövde precis) att i de större städerna är rutinerna fastställda och man kan lita på att få den vård man behöver. Kan det vara en kostnadsfråga? Det är kostnader involverade i att sätta igång en kvinna för hon har GBS vid vecka 42 senast (när andra kan gå längre), kostnad att ge ab-dropp en eller fler gånger osv...

    Kan man få fram sådan info någonstans?

    Lunaluna om jag vore dig skulle jag även kontakta förlossningen! {#lang_emotions_undecided}

  • Ocean WoW
    Anna65 skrev 2010-04-27 20:20:48 följande:
    Hej, tittar in ibland hos er, är inte så aktiv på FL just nu, förutom på Skövde tråden;O)Statistik har jag försökt att få tag på det senaste året, men tyvärr verkar det som att GBS är inte anmälningsskyldigt enligt Smittskyddsinstitutets hemsida "GBS-infektion är inte anmälningspliktig enligt smittskyddslagen". Trots det har jag sökt och sökt på flera olika ställen på nätet men utan resultat.Jag har också samma känsla som du att det är olika beroende på var man bor.Jag vet hur det är i mitt landsting och där är dem urdåliga. Jag försöker nu påverka vården där jag bor att få klara svar på frågor som t ex "vilka är symptomen för GBS som BM ska uppmärksamma", jag hittar ingenstans på svenska vilka symptom BM ska uppmärksamma. "Varför följer man inte Soc rekommendationer att man "BÖR" behandla en gravid kvinna med halter över 100 000 i urinen, svaret på den frågan har varit att det står endast BÖR och inte SKA, helt sjukt eller hur.Jag tror att jag inom snar framtid kommer att kontakta sonens neonantal läkare och fråga om ifall de anmäler någonstans att ett barn är infekterat pga GBS.Sköt om er alla fina.
    Man skulle ju kunna tro att data borde finnas i journaler och dessa kan man säkert samköra för forskning. Men de är ju konfidentiella och då ingår även ort som konfidentiell info (tror jag).

    Bra att du skrivit så mycket i Skövde-tråden, synd att folk inte läser inläggen och inte verkar vilja förstå - däremot är det ju något som inte riktigt, riktigt stämmer med TS historia... Jag tror hon har missförstått något. Men förutom det är det skrämmande hur folk som saknar kunskap har så läskiga åsikter och är snabba på att avfärda GBS.

    Tack för att du orkar dela med dig! Sköt om dig! {#lang_emotions_sunny}
    L E A skrev 2010-04-27 21:41:53 följande:
    Ja precis, vanlig uvi. höga halter av gbs yttrade sig alltid på mig i uvi. Brukade börja med att jag fick gå o kissa oftare än vanlig o direkt när jag märkte av det så testade jag med stickan.Sen så fick jag lämna odling på morgonurin för att få selexid utskrivet.
    L E A skrev 2010-04-27 21:45:44 följande:
    glömde ju skriva att uvi på gravida alltid ska behandlas oavsätt gbs eller inte!
    Det jag tänkte på när det gällde vanlig UVI är att; när min GBS upptäcktes 2007 så kände jag av en UVI men min husläkare testade endast för vanlig UVI, jag fick därför inget resultat för behandling. Han hade ALDRIG hört talas om GBS och det var min BM som fick mig att lämna en odling, annars hade de aldrig upptäckt den. (Sådan enorm tur att jag gnällde lite när jag var där på besök).

    Så man kan alltså ha GBS utan att det också ger utslag som vanlig UVI. Stickan i mitt fall skulle ha varit missledande då det inte skulle visa på något. {#lang_emotions_undecided}

    Hoppas jag inte missförstod dig nu? {#lang_emotions_tongue_out}
  • Ocean WoW

    Jag såg precis denna artikel på aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article7186957.ab#abArticleComments

    "Studierna visar att personer som får antibiotika mot luftvägs- eller urinvägsinfektion riskerar utveckla resistenta bakterier som lärt sig tåla den antibiotika de utsatts för. Motståndskraften var störst första månaden efter penicillinkuren, men viss resistens fanns kvar i upp till ett år. Forskarna såg också att ju fler och längre kurerna var desto större var risken för resistens."

    Tycker att det är jättebra att Sverige överlag är så restriktiva med penicilin, men utvecklingen av resistenta bakterier är lite skrämmande. Kan ni tänka er om GBS skulle bli resistent? Dödligheten skulle öka markant. Skulle man vara tvungen till snitt då för säkerhetskull? Nu speckulerar jag hej-vilt här, men man kan ju inte låta bli att fundera på hur framtiden kommer se ut.

    Nu tror jag iofs inte att det är i Sverige vi skulle få dessa resistenta bakterier först utan i de länder där de gärna skriver ut penicilin utan att informera patienten hur viktigt det är att äta kuren på korrekt sätt och att dessutom ta hela kuren. Men vi får ju hit bakterierna till slut.

    Förresten: Grattis Kickans mamma! {#lang_emotions_nalle}

  • Ocean WoW
    Jessika82 skrev 2010-06-01 19:23:18 följande:
    Jag fick ett brev idag.... Jag gjorde ett cellprov vid inskrivningen och det visade att jag ar lättare cellförändringar
    Oj, detta undrar jag över, varför tog de prov på inskrivningen? Jag har haft cellförändringar i omgångar sedan 20 år tillbaka. Som tur är har alla visat sig vara ok-ish och jag har endast en gång behövt "bränna" tappen för att bli av med dem (det är där de suttit).

    När jag skrev in mig denna gång så frågade BM om när jag senast gjorde ett cellprov, det var 2 år sedan så jag var precis på gränsen till att det har gått för lång tid. Men hon säger till mig att vi bör vänta med fler cellprov tills efter förlossningen då man kan få cellförändringar för att man har så mycket hormoner och för att miljön i slidan förändras under en graviditet. (kan även visa förändringar av mens eller infektioner)

    Så jag undrar lite varför de gjorde ett cellprov på dig? Har du haft blödningar från tappen? Ont?

    Om du inte varit med om detta förut så kan jag kanske lugna dig lite. De är jäkligt duktiga på att "hitta" farliga förändringar snabbt (om man tar regelbundna prov). Troligen kommer du få ta ett till prov och om det också visar på förändringar så tar de och "knipsar" en liiiiiiiiten bit av tappen för en ordentlig kontroll. Om det andra provet inte visar på en cellförändring så behöver du inte testa dig igen förrens om ett år eller två. Så ta det lugnt, det kommer troligen gå bort av sig själv.

    GBS och cellförändringar har ingen koppling. Alltså du kan inte få cancer av GBS (bakterier). Däremot finns det en mycket stark koppling mellan virus och cellförändringar (Kondylom tex).

    Tycker det är skitfånigt att de skickar ett brev istället för att ringa, speciellt om det är första gången du tagit ett cellprov. Jag skulle bara rycka på axlarna, men jag har varit med om detta varannat år sedan jag var 18. Ring din MVC och be om mer info.

    Hoppas jag kunde lugna dig lite.
  • Ocean WoW
    anouk86 skrev 2010-06-21 18:43:04 följande:
    Hejsan.

    Sökte på GBS och hittade som tur var fram till denna tråd. Har inte läst så mkt, men ska göra det nu...

    MIn Bm berättade iförbifarten för mig på mitt senaste besök att jag hade GBS. Eller hon använde inte den termen, men efter mycket funderingar från min sida så frågade jag en annan BM idag då jag var in o lämnade urinprov... Och mycket riktigt så var det streptokocker.

    Jag frågade både min bm och denna jag pratade med idag om vad detta var för något och om det var farligt osv osv. Av båda fick jag bara till svars att man vid för lång vattenavgång kan sätta in antibiotika. ?!? Det var de enda de sa?

    Efter en kortare googling och infosökande har jag nu förstått att faktiskt 5% av de små inte klarar en förlossning? Detta känns ju fruktansvärt... Jag känner mig förvirrad och förbisedd.
    Men UCH!

    Kan du berätta lite mer? VAR bor du och var går du på MVC med dessa ignoranta BM? Varför har de gjort en odling (har du haft UVI, sammandragningar mm)?

    Det finns rekommendationer på socialstyrelsenshemsida som du borde skriva ut och ta med till din BM. (länk finns i trådstarten)

    Nu kanske du hunnit läsa lite i denna tråd. De flesta har fått åtminstonne en penicillinkur innan förlossningen för att försöka få bort GBSen (kåvepenin eller liknande är det som "tar" på GBSen). Det borde du kunna be om.

    Dessutom BÖR de sätta in dropp under din förlossning oavsett vattenavgång (även om det är viktigt vid långvarig vattenavgång).
  • Ocean WoW

    Om de på förlossningen var så duktiga att de tog en odling för detta så kommer de mycket troligen även ge dropp utan att du ska behöva säga något. Vad jag har förstått så är det rutin nu för tiden. Du bör kanske nämna i ditt förlossingsbrev att du HAR GBS och påminn om detta när du kommer in. Tror faktiskt inte du behöver oroa dig. Glad

    Lite trist bara att din BM på MVC bara rycker på axlarna och inte pratar lite mer med dig om detta. Det behövs ju inte så mycket mer information förutom att hon berättar om hur rutinerna kring detta fungerar hos dig. Det är som du skriver mer synd om de som aldrig får veta och där bebisarna alltså har en större faktiskt risk att bli smittade med olycklig utgång. Skulle ditt barn bli smittat kommer de direkt att ge rätt vård och det är ju jättepositivt.

    Det du bör kolla med din BM (eller kanske om du direkt ringer din förlossning och kollar med dem om deras rutiner) är saker som:
    - Är svaret positivt efter kuren?
    - Kommer de ta en till odling vid v 40 (eller strax innan)
    - Vad har förlossningen för rutiner när det gäller AB dropp under förlossningen?
    - Hur många timmar får du gå med vattenavgång innan dropp sätts in (brukar vara 18 timmar max)
    - Hur kommer de övervaka din bebis på BB, hur många dygn kommer du vara tvungen att stanna (verkar vara vanligast med 3 dygn).

  • Ocean WoW
    Myran 08 skrev 2010-07-07 14:54:18 följande:
    Hej på er! 

    Hittade denna tråd nu när jag sökte lite. Har fått att jag har GBS och har fasiken ingen aning om vad det innebär.

    Jag tycker det känns lite jobbigt då förlossningen med sonen gick så otroligt fort och plus att jag ska byta landsting så här 23 dagar innan BF är. Dock är det några dagar kvar innan det är dags att flytta ca 3 veckor. Hade det inte varit för flytten hade jag inte varit så orolig.

    Ni som fått barn redan som har GBS hur har det gått för er?  
    Jag hade positiv odling då jag var gravid med min första. Allt gick jättebra! Fick dropp under förlossningen och blev övervakad på BB i 3 dagar (var inne 5 dagar där). Detta var på SÖS i Sthlm 2007.

    Så länge du och de vet om din odling (det står i din journal) behöver du inte oroa dig. De tråkiga fall jag läst om här på FL har alltid varit med fall där smittan inte har upptäckts inför förlossningen. Dessutom ju snabbare förlossning (om du inte har vattenavgång länge) desto mindre tid för smittan att överföras. Ring till den förlossning du har planerat att föda på och fråga om deras rutiner. Kolla även infon i länkarna som finns i TS så får du mer info om rekommendationer och riktlinjer.

    Fråga på om det är något speciellt du undrar över, vi är några som hänger här till och från.
  • Ocean WoW

    Myran,

    Jag har aldrig hört att man skulle bli sjukare när man är förkyld då man har GBS. Men jag är en av de som i princip inte har några symptom alls utan bara UVI då min GBS aktiveras.

    GBS är en naturlig och ofarlig bakterie som endast blir "dålig" då man är gravid eller för spädbarnet. Det finns en del av befolkningen som inte är bärare men de flesta har GBS och den sitter då naturligt i tarmen. Så det finns inget sätt att bli av med den.

    Om jag vore dig skulle jag verkligen kolla upp med din MVC då du har krafitga sammandragningar. Du bör ju defenitivt få en omgång penicillin. Vilken vecka är du i? Har du redan fått en kur penicillin efter att de upptäckte GBSen? Har du odlat ett urinprov igen sedan första provet?

    Du bör även kontakta din förlossning och fråga om de läser pappersjournaler. Din nya BM bör ju även föra över den viktigaste infon till systemet (som att du har GBS). (byter du BM i samband med flytten?)

  • Ocean WoW

    Myran, det låter mycket konstigt att de inte gav dig penicillin då de upptäckte GBSen. Man brukar få åtminstone en omgång och sedan en ny odling direkt efter för att se om det tagit. Har det itne tagit är det inte säkert att du får mer penicillin men du SKA få AB dropp vid förlossningen.


    Såg att du nu äter Kåvepenin för din bihålsinflamation, det är en av få sorter som även tar på GBS så om du har tur nu så får du bort det (åtminstonne tillfälligt). Du kanske kommer märka av att dina känningar avtar lite. Glad Glöm inte att berätta att du ätit penicillin nyligen innan du ska ta en ny odling.

    Ett litet extra tips som jag snubblat över på några Amerikanska forum är att äta typ bifilus och sånna "snälla bakterier" produkter (finns fler, minns inte vad de heter) precis när du ätit klart din kur. Dessa bakterier minimerar risken för att du ska få svamp i underlivet efter penicillinkuren och dessutom att GBSen kommer tillbaka och i ett förvärrat tillstånd då allt bakterieliv är utslaget efter kuren (dvs det kan bli värre efter penicillin för balansen är förstörd).

    Låter som att du kan andas ut nu och koncentrera dig på att njuta av din sista tid som gravid istället. Det kommer gå jättebra! Solig

  • Ocean WoW

    Grattis Myran 08!


     


    Klotlisa skrev 2010-09-07 23:17:19 följande:
    Puffar lite!

    Har just fåt veta att jag har GBS via urinprovsvar och kollar runt på nätet efter info. Är i vecka 32. Jättebra tråd!

    Undrar om mitt testsvar innebär att jag har uvi eftersom de hittade gbs i urinen?

    Börjat med anitbiotikakuren nu - om gbs:en går tillbaka och inte återkommer inför förlossning - är det ändå smittorisk för barnet då jag har det latent i kroppen? Ska självklart kräva dropp vid förlossningen!

    Hur har det gått för er i tråden med allt?

    Om GBS:en går tillbaka är det inte någon smittorisk. Ytterst minimal skulle jag tippa, den måste liksom aktiveras och vara "där ute" för att få kontakt och överföras till ditt barn inte ligga och sova i kroppen som "latent" i princip betyder. Dessutom får du dropp vid förlossningen även om den inte är aktiv.  Tror inte du behöver "kräva" utan det ska vara rutin och allmän policy att följa socialstyrelsen och smittskyddsinstitutets rekommendationer. För eget sinnes ro se till att fråga din förlossningsavdelning vad de har för riktlinjer när det kommer till GBS. Be din BM på den MVC du går till att notera i din journal, den borde de läsa även om de inte läser ditt privata förlossningsbrev.

    Alltså kom ihåg att fråga läkarna/BMs, de är trots allt experterna och de som kommer sköta om dig. Det har ju visat sig att folk i dessa trådar har upplevt ganska så stora skillnader i bemötande och hantering från proffsen.

    Själv har jag inte fått spår på en enda GBS-odling denna graviditet (men jag har precis haft en extremt kraftig UVI orsakad av lite snällare streptokocker). Så jag hyser lite hopp om att de inte sätter kanyl på mig under kommande förlossning och att jag kommer få åka hem från BB innan de 3 dagarna har gått. Har BF 17:e sept.

    Efter förlossningen kommer jag nog försvinna från dessa trådar för att leva i en bebisbubbla några månader. Kanske kommer skriva en rad om hur det gått om jag är vaken en natt och rastlös. Tills dess önskar jag alla lycka till! Tiderna är MYCKET bättre nu än de var 2007 när jag hade GBS och skulle föda min dotter. Det kommer gå skitbra för er alla och var glada att NI VET OM ATT NI ÄR SMITTOBÄRARE!

    *kram* Solig

  • Ocean WoW

    Jag har fått Kåvepenin mot GBS det är ett av få som tar. Mot min kraftiga "vanliga" UVI fick jag denna gång Furadantin eller något liknande (det är en antibiotika men inte "riktig" penicillin).

    Så OM du har GBS är det rätt. Tabletterna måste tas korrekt och minst en vecka.
    Lycka till!

  • Ocean WoW
    Tjohalia skrev 2010-09-30 15:47:56 följande:

    ...


    Minns dig! Vi var aktiva samtidigt i GBS trådarna 2007.

    Jag tycker att överlag har det blivit bättre med kontroller, behandling och speciellt att de nu tar GBS mer seriöst överallt. Det skiljer lite på rutinerna från ställe till ställe men det som gäller är att det journalförs, 18-timmarsvattenavgång max, dropp vid förlossning, 3 dygns övervakning på BB. Kände mig mycket tryggare nu 2010 än 2007.
Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*