• sherry

Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

hej fick reda på igår att jag hade gbs..

skrev en egen tråd men tänkte att jag kan hoppa in här.

här är lite som skett:

var på vanlig bm-kontroll igår och tyckte jag kunde lämna ett urinprov (men min bm tyckte det var onödigt då jag inte haft symtom på uvi) iallafall... testet visade att jag hade ngt så hon skickade det på odling.
    idag ringde hon och sa att jag hade uvi och att antibiotika skulle skrivas ut..sen bröts samtalet och hon ringde aldrig upp..

när jag hämtat ut antibiotikan insåg jag att jag fått kåvepenin, och det ges normalt inte vid urinvägsinfektion..så jag ringde förlossningen för att få tag i läkaren som skrivit ut det och till sist fick jag svaret att jag fick det pga att jag har uvi OCH grupp B streptokocker!

så jävla tur att jag på egen begäran lämnade in urinprov igår annars kunde det har dröjt ännu längre innan detta upptäcktes..har aldrig haft uvi förut (inte vad jag minns iaf) och gbs visste jag inte ens vad det var för ngt.
    Nu är jag så orolig angående detta med GBS!
    har planerat kejsarsnitt (detta blir mitt tredje snitt)
    men är dett ff risk för barnet att smittas under graviditeten? 
  • sherry

kan tillägga att jag är i vecka 24+3

• sherry

kåvepeninet som jag fick utskrivet är 1 tablett på morgonen, 1 lunch och 1kväll i 10 dagar men det är bara 1g.. låter som väldigt lite tycker jag.

• sherry

lite funderingar från mig, om ngn vet =)

1.om vattnet skulle gå, då ska man åka in direkt va?

2.men om slemproppen skulle lossna helt eller delvis, ska man åka in då med?

3.hur är det med uvi och sex?glömde fråga min bm det.. 

• sherry

Har lämnat in urinodling tio dagar efter avslutad penicillin kur och nu visar det att jag har bakterier igen så nu blir det penicillinkur igen:(

• sherry

denna gång fick jag bara 1g kåvepenin utskrivet och en tablett morgon och kväll.
    förra kuren så var det tre tabletter per dag, alltså vad f*n håller läkarna på med?? 

• sherry

och dessa räcker bara i 7dagar och inte i 10 dagar

• sherry

när jag har haft bakterier emellan kurerna så har jag upptäckt att jag drabbas av MKT sammandragningar. så på så sätt har jag vetat..

• sherry

jag har ätit 3kurer och nu har det gått en vecka sen jag avslutade senaste penicillinkuren och sammandragningarna har redan börjat igen:( ska lämna urinprov nu på torsdag och har 3veckor kvar till snittet..
    är lite nervös att ngt ska hända bebisen..

www.allaminahjartan.blogg.se 

• sherry
    MeOnFire skrev 2011-05-20 07:47:06 följande:
    JAG får kåvepenin.
    jag har också fått kåvepenin.

igår var jag på spec.mödravården(mkt sammandragningar och ryggvärk i v.35), men läkaren ville inte skriva ut penicillin utan jag fick adalat som jag ska testa i helgen.. 
  • sherry

vilket biter bäst på gbs:en, kåvepenin eller furadantin, ngn som vet?

har tagit 3kåvepeninkurer men nu fick jag furadantin som jag ska äta fram till kejsarsnittet.. 

• sherry
    bonzo skrev 2011-05-23 19:19:34 följande:
    Jag har läst i nån gammal tråd här på familjeliv att Furadantin inte funkar på alla med GBS.
    Vissa verkade få tillbaka gbs trots att de långtidsbehandlades med furadantin. Hur lång tid har du kvar till kejsarsnittet?
    på fredag är det 2veckor kvar..
    kåvepenin verkar ju inte ha fungerat på mig med tanke på att bakterierna hela tiden växer till sig..

vad händer efteråt när barnet är ute..får man tillbaka gbs en tid efter förlossningen?hur märker man det då?

www.allaminahjartan.blogg.se 
  • sherry

Nu har den inte funkat på mig heller.min bm sa idag att jag har höga halter gbs så nu blir det kåvepenin igen.furadantin suger!;)

• sherry

Det gick jättebra,fick antibiotika under snittet, bra att de kom ihåg det:)

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*