Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
Hej,
när jag födde min dotter -96 hade jag troligen GBS (man tog inga prover på den tiden) och hon var nära att dö i blodförgiftning, vilket upptäcktes efter födelsen. Tre olika sorters penicillin sattes in, hon fick ligga i kuvös och efter tre dygn vände det. Vi fick åka hem efter en vecka och sedan dess har hon varit frisk
När jag födde min son 1,5 år senare var jag orolig, men de tog prover på förlossningen på livmodertappen och då hade jag ingen GBS.
För 10 månader sedan födde jag en son igen, då hade jag GBS. Ingen behandling skedde under graviditeten, utan jag uppmanades att åka in i god tid till förlossningen för att hinna för penicillin minst 6 timmar innan förlossningen. Jag blev igångsatt pga högt blodtryck och hann få tre doser var sjätte timme innan han föddes, frisk och kry
Nu är jag gravid igen med BF 25 december, och har haft problem med tidiga sammandragningar. Ingen GBS i början av graviditeten, men den senaste odlingen nu i vecka 24 visade på GBS så nu ska jag ta en kur penicillin.
Är lite bekymrad den här gången, faktiskt, även om jag fått många kontroller och bebisen verkar må fint därinne och livmodertappen är inte påverkad.