Ocean WoW skrev 2010-07-09 07:35:40 följande:
Myran,
Jag har aldrig hört att man skulle bli sjukare när man är förkyld då man har GBS. Men jag är en av de som i princip inte har några symptom alls utan bara UVI då min GBS aktiveras.
GBS är en naturlig och ofarlig bakterie som endast blir "dålig" då man är gravid eller för spädbarnet. Det finns en del av befolkningen som inte är bärare men de flesta har GBS och den sitter då naturligt i tarmen. Så det finns inget sätt att bli av med den.
Om jag vore dig skulle jag verkligen kolla upp med din MVC då du har krafitga sammandragningar. Du bör ju defenitivt få en omgång penicillin. Vilken vecka är du i? Har du redan fått en kur penicillin efter att de upptäckte GBSen? Har du odlat ett urinprov igen sedan första provet?
Du bör även kontakta din förlossning och fråga om de läser pappersjournaler. Din nya BM bör ju även föra över den viktigaste infon till systemet (som att du har GBS). (byter du BM i samband med flytten?)
Okej, tusen tack. Jag gick till läkaren igår och det visade sig att jag har bihållsinflammation, så det blev kåvepenin för det.
Okej, trodde det var något farligt förutom när man är gravid lr för bebisen. Men då kan jag andas ut på den biten.
Jo, jag har varit i kontakt med både förlossning/specialMVC/MVC om mina sammandragningar. Fick bricanylen utskriven av förlossningen för att kunna ha det som en trygghet. Jag har inte fått någon penicillin efter jag fick reda på min GBS. Jag är i v. 33+4. Min sommarbarnmorska skickade en odling på ett nytt prov samma dag vi fick reda på GBS.
Jag ringde den nya staden där jag troligen kommer att föda. Så fort jag kommit in i aktivt förlossningsarbete så sätter de dropp och det bästa vore om jag hann med två svängar penicillin. Sedan blev det minst ett dygn på BB. Men hinns inte två omgångar med så kan det bli två dagar på BB. Känns lite tråkigt vi som hade tänkt om 6 timmar på förlossningen och sedan fick vi åka hem. Men det är bara att ställa in sig på annat.
Hon bad mig ringa och få en till hos barnmorskan i nya staden vilket redan är gjort. Då bad hon mig nämna GBS och att det skall föras in i deras datasystem, samt att det ska göras en ny blodkupering (stavas) på mig då den som jag gjorde här inte gäller. Jo, jag byter BM vid flytten. Kommer få samma barnmorska som jag hade när jag väntade min son. Så henne har jag redan pratat med och fört fram min oro.
Så jag känner mig relativt lugn nu efter jag pratade med förlossningen i nya staden. Pratade med en jätte gullig barnmorska som svarade på alla mina frågor och försäkrade om att allt kommer gå bra. Men hon sa att så fort jag känner något så skulle jag ringa in och rådfråga och nämna att jag har GBS.