Inlägg från: Myran 08 |Visa alla inlägg
  • Myran 08

Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

Hej på er! 

Hittade denna tråd nu när jag sökte lite. Har fått att jag har GBS och har fasiken ingen aning om vad det innebär.

Jag tycker det känns lite jobbigt då förlossningen med sonen gick så otroligt fort och plus att jag ska byta landsting så här 23 dagar innan BF är. Dock är det några dagar kvar innan det är dags att flytta ca 3 veckor. Hade det inte varit för flytten hade jag inte varit så orolig.

Ni som fått barn redan som har GBS hur har det gått för er?  

• Myran 08
    Ocean WoW skrev 2010-07-07 16:47:37 följande:
    Jag hade positiv odling då jag var gravid med min första. Allt gick jättebra! Fick dropp under förlossningen och blev övervakad på BB i 3 dagar (var inne 5 dagar där). Detta var på SÖS i Sthlm 2007.

Så länge du och de vet om din odling (det står i din journal) behöver du inte oroa dig. De tråkiga fall jag läst om här på FL har alltid varit med fall där smittan inte har upptäckts inför förlossningen. Dessutom ju snabbare förlossning (om du inte har vattenavgång länge) desto mindre tid för smittan att överföras. Ring till den förlossning du har planerat att föda på och fråga om deras rutiner. Kolla även infon i länkarna som finns i TS så får du mer info om rekommendationer och riktlinjer.

Fråga på om det är något speciellt du undrar över, vi är några som hänger här till och från.
    Åh vad härligt att det gick bra. Det glädjer mig att läsa, det ger en positivt att tänka på att detta kommer gå bra också. Men är det inte bökigt att ha dropp under förlossningen? Oj, tre dagar? 

Det jag oroar mig för läser läkare/BM pappersjournaler nu för tiden? För jag får bara med mig pappers journal då jag byter landsting 23 dagar före BF. Är nog det som skrämmer mig att de inte läser. Visserligen ska jag skriva det på mitt brev där jag skriver min önskning inför förlossningen. 

Okej, då hoppas jag att förlossningen går lika smidigt som med sonen allt som allt tog det 7,5 timme och hade haft vattenavgång i max 1 timme har för mig att det var mindre.

Jag ska ta och läsa igen alla länkar som finns uppe i TS.

Vet du (ni) något om man har GBS om förkylningar är ännu segare? Tänker för när man är gravid är den ju extremt sega men jag tänker alltså ännu mer seg. Tänker om kroppen känner av att det finns bakterier i sig och gör det värre för en.  
  • Myran 08
    L E A skrev 2010-07-08 15:20:47 följande:
    Hej!
    Nu så blev jag snittad så det gjordes inget mer än lite övervakning på bebisen när han väl kom ut. Men så kommer du nog genom att bara läsa här upptäcka att rutinerna kring behandling av en gbsbärare skiljer sig otroligt mycket från landsting till landsting. Tycker du ska ta reda på hur rutinerna just på ditt landsting är. Det är en offentlig handling så du har rätt o se den.

Jag kände alltid min gbs (förhöjda halter) via uvi. Jag fick alltid uvi och när jag lämnat odling så visade det sig att det var höga halter gbs. Jag behandlades med antibiotika och det hela lugna sig. Flera gånger under graviditeten. Första gången fick det så långt så jag började kissa blod och det var då som mitt gbs upptäcktes. Det förklare i princip alla dom små blödningar, bruna flytningar och avslagliknande kalas som kom från v4-v11.

Jag fick uvi dagen efter förlossningen, dom blåste bort det som att det var kateten som gjorde det. Jag gav mig inte o fick dom att skicka odling. Vips så visade den skyhöga halter så det blev en omgång antibiotika direkt efter fölossningen.

Det du ska komma ihåg är att en gång gbs - alltid gbs. Det kan komma o gå lite som det vill och det är långt ifrån alla som får känningar.

Får du kraftida sd eller misstänker vattenavgång ska du åka in!
    Okej, men din bebis mådde bra? Ja jag ska ringa både förlossningen och BB för att höra vad man har för rutiner i det nya landstinget jag kommer föda i. Jag vet hur dem gör i detta landsting men inte i det nya. Ska ringa och fråga så man kan känna sig trygg. 

Hur känner du av din GBS? Är det så att du får uvi? Kan man alltså få antibiotika mot GBS? Usch och fy låter inte trevligt att kissa blod. Var det rent blod då lr? De har flera gånger via kissprov på mig hittat blodspår i urinet. 

Oj, kan man få uvi efter förlossningen? 

Okej, kan man göra något för GBS så man blir av med det? 

Jag som redan har (haft) kraftiga sammandragningar så att jag har fått bricanyl för bör jag kontakta min specialmvc läkare imorgon och rådfråga. 

Ska jag vara ärlig så känner jag mig riktigt rädd nu. Om jag inte hade haft en tuff början/mitten och så kommer detta nu. Jag som ville ha en lugnt och behagligt slut på en knölig graviditet. 
  • Myran 08
    Ocean WoW skrev 2010-07-09 07:35:40 följande:

Myran,

Jag har aldrig hört att man skulle bli sjukare när man är förkyld då man har GBS. Men jag är en av de som i princip inte har några symptom alls utan bara UVI då min GBS aktiveras.

GBS är en naturlig och ofarlig bakterie som endast blir "dålig" då man är gravid eller för spädbarnet. Det finns en del av befolkningen som inte är bärare men de flesta har GBS och den sitter då naturligt i tarmen. Så det finns inget sätt att bli av med den.

Om jag vore dig skulle jag verkligen kolla upp med din MVC då du har krafitga sammandragningar. Du bör ju defenitivt få en omgång penicillin. Vilken vecka är du i? Har du redan fått en kur penicillin efter att de upptäckte GBSen? Har du odlat ett urinprov igen sedan första provet?

Du bör även kontakta din förlossning och fråga om de läser pappersjournaler. Din nya BM bör ju även föra över den viktigaste infon till systemet (som att du har GBS). (byter du BM i samband med flytten?)

Okej, tusen tack. Jag gick till läkaren igår och det visade sig att jag har bihållsinflammation, så det blev kåvepenin för det. 

Okej, trodde det var något farligt förutom när man är gravid lr för bebisen. Men då kan jag andas ut på den biten. 

Jo, jag har varit i kontakt med både förlossning/specialMVC/MVC om mina sammandragningar. Fick bricanylen utskriven av förlossningen för att kunna ha det som en trygghet. Jag har inte fått någon penicillin efter jag fick reda på min GBS. Jag är i v. 33+4. Min sommarbarnmorska skickade en odling på ett nytt prov samma dag vi fick reda på GBS. 

Jag ringde den nya staden där jag troligen kommer att föda. Så fort jag kommit in i aktivt förlossningsarbete så sätter de dropp och det bästa vore om jag hann med två svängar penicillin. Sedan blev det minst ett dygn på BB. Men hinns inte två omgångar med så kan det bli två dagar på BB. Känns lite tråkigt vi som hade tänkt om 6 timmar på förlossningen och sedan fick vi åka hem. Men det är bara att ställa in sig på annat. 

Hon bad mig ringa och få en till hos barnmorskan i nya staden vilket redan är gjort. Då bad hon mig nämna GBS och att det skall föras in i deras datasystem, samt att det ska göras en ny blodkupering (stavas) på mig då den som jag gjorde här inte gäller. Jo, jag byter BM vid flytten. Kommer få samma barnmorska som jag hade när jag väntade min son. Så henne har jag redan pratat med och fört fram min oro. 

Så jag känner mig relativt lugn nu efter jag pratade med förlossningen i nya staden. Pratade med en jätte gullig barnmorska som svarade på alla mina frågor och försäkrade om att allt kommer gå bra. Men hon sa att så fort jag känner något så skulle jag ringa in och rådfråga och nämna att jag har GBS. 
  • Myran 08
    Ocean WoW skrev 2010-07-09 10:11:41 följande:

Myran, det låter mycket konstigt att de inte gav dig penicillin då de upptäckte GBSen. Man brukar få åtminstone en omgång och sedan en ny odling direkt efter för att se om det tagit. Har det itne tagit är det inte säkert att du får mer penicillin men du SKA få AB dropp vid förlossningen.

Såg att du nu äter Kåvepenin för din bihålsinflamation, det är en av få sorter som även tar på GBS så om du har tur nu så får du bort det (åtminstonne tillfälligt). Du kanske kommer märka av att dina känningar avtar lite. Glad Glöm inte att berätta att du ätit penicillin nyligen innan du ska ta en ny odling.

Ett litet extra tips som jag snubblat över på några Amerikanska forum är att äta typ bifilus och sånna "snälla bakterier" produkter (finns fler, minns inte vad de heter) precis när du ätit klart din kur. Dessa bakterier minimerar risken för att du ska få svamp i underlivet efter penicillinkuren och dessutom att GBSen kommer tillbaka och i ett förvärrat tillstånd då allt bakterieliv är utslaget efter kuren (dvs det kan bli värre efter penicillin för balansen är förstörd).

Låter som att du kan andas ut nu och koncentrera dig på att njuta av din sista tid som gravid istället. Det kommer gå jättebra! Solig

Nepp, fick inge penicillin. Var hos min barnmorska när jag fick svaret. Jag ska ringa och fråga specialMVC om det är så att penicillin skall sättas in. Varje gång jag har fått penicillin så har det blivit bra med sammandragningar och såna saker. Ja, barnmorskan jag pratade med på förlossningen sa att jag kommer få penicillin bara det inte går för fort alltså så att inget hinns med. Då förra förlossningen med tog 7,5 timme från första värk tills sonen var ute. 

Men vad härligt, hoppas detta biter på GBS:et. Bör göra det då jag äter 4 g varje dag. Fått en dunderkur känner jag. Tack för påminnelsen ska försöka få tag på min barnmorska så att jag får reda på odlingssvaret från i måndags. 

Okej, då ska jag äta det. Allt är värt att testa. Dock har jag redan fått lättare svamp som jag nu behandlar. Hur märker man om den förvärras, är det med sammandragningar då lr? Usch det känns läskigt ändå med detta men det kommer gå fint. Man får tänka positivt. 

Ja jag ska verkligen försöka njuta. Känns som att det behövs efter en knölig start. Tack för att du hoppas det, det värmer. 
  • Myran 08

Helene: Låter som att du har GBS. Jag var jätte orolig men jag fick jätte bra och fina svar i denna tråd. Förstår var du menar att du ska få den här skiten också, lite så känner jag också. Jag frågade min barnmorska om jag behövde oroa mig, svaret jag fick var nej. Allt står i din journal och du ska nämna när du ringer in till förlossningen att du har GBS. Jag har skrivit det stort och tydligt på mitt papper där jag har sammanfattat graviditeten och vad jag önskar under förlossningen. 

Min barnmorska berättade att man får penicillin under förlossningen och så blir man kvar på förlossningen 1-2 dygn. Hinns det inte med penicillin så håller de extra uppsikt på barnen för att se så h*n inte visar infektionstecken. De håller självklart koll på bebisen fast pencillin hinns med. Min barnmorska sa att det blir ingen förlossning som är föda barn och sex timmar senare går man hem, något sånt blir det inte tal om. Om du vill känna dig mer lugn så rekommenderar jag varmt att du ringer förlossningen där du kommer föda och prata med dem om hur dem gör. Det gjorde jag och jag känner mig så lugn efter det. 

Läs även från inlägg 305 som jag började med i denna tråd och läs vad dessa snälla tjejer (kvinnor) har skrivit till mig, jag blev lugnare. Det som jag har förstått är att man meddelar förlossningen när man ringer in om GBS så kommer allt gå bra. 

• Myran 08

Kan berätta att jag har fött en lite gosse för snart en månad sedan.

Klotlisa: För mig har det gått jätte bra. Jag hann få en påse dropp under förlossningen (hade en snabb förlossning) och jag blev kvar en natt på BB. De tog CRP prover på sonen i var sjätte timme, tills vi gick hem. Men proverna var fina så vi fick gå hem efter ca 1,5 dygn på BB. Men annars har det gått jätte bra. 

De övriga frågorna kan nog tjejerna i tråden svara på bättre. Dem är så mkt mer insatta än vad jag är.

Vill bara önska dig lycka till! Det kommer gå kanon fint.  

• Myran 08
    Helene OSV skrev 2010-09-20 18:48:38 följande:
    Holger är här!

Vi åkte in i onsdags för UL (pga minskat sf-mått, allt såg bra ut)
    Stannade kvar och fick sovdos för att jag var helt slut.
    På torsdagen (v. 41+0) sattes en propess vid 10:30.
    15:00 undersöktes jag och INGENTING hade hänt, tappen var fortfarande bara öppen 2 cm och bakåtriktad.
    Tillbaka på rummet på bb (vi hade ett familjerum längst bort i korridoren för att få lugn och ro).
    15:30 började jag ha värkar med tio minuters mellanrum.
    16:30 var det fem minuter mellan värkarna.
    17:30 började det vara riktigt riktigt jobbigt och mellanrummen mellan värkarna blev mindre och mindre.
    18:30 var det olidligt och jag ville ha något som gav mig en paus så min man rullade in mig till förlossningen.
    Hade INGA mellanrum mellan värkarna!
    Bm undersöker mig och vattnet går.
    Suger i mig lustgas för att få "försvinna" lite, orkar inte vara med och fattar inte att det verkligen är DAGS NU!!
    18:40 börjar jag få krystvärkar och får PANIK.
    18:51 säger bm till min man "ska du ta bäbisen`" och min man tar tag och drar upp vår son på mitt bröst.

20 minuter var jag inne på förlossningsrummet så de hann kbappt sätta nålen, än mindre något dropp.

Holger vägde 4735 g och var 52 cm lång.

Vi fick stanna i tre dygn, fick 3 timmars "dispens" och gick hem när han var 69 timmar istället för 72 som de har som policy, han var så stor och fin och stark så doktorn tyckte att det var helt ok.

Världens finaste lilla gos ligger nu på mitt bröst och sover som en liten gris!
    Stort grattis! Njut för fullt! 
  • Myran 08

Hej på er! 

Hur är det? Har inte hunnit läsa igenom allt som skrivits.

Tänkte höra med er som har lite mer kött på bena om detta med GBS, vet ni om det kan leda att man kan får njursten lättare? Åkte troligen igår på ett njurstensanfall så jag ska röntga njurarna imorgon. Får komma in idag akut om jag får lika ont igen, då jag tyvärr ligger i magsjuka också.

Jag kollar varje sak just nu och försöker komma på VARFÖR allt skit händer här.

Hoppas allt är bra.  

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*