Inlägg från: johannah86 |Visa alla inlägg
  • johannah86

Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*

Hej tjejer!

Jag hoppar på här - långt om länge hittade jag trådens senaste inlägg hehe . Är nu gravid i vecka 13+4 och har GBS både i urinen och i slidan. Fick ett sent missfall för två år sen (i vecka 18) som förmodligen orsakats av GBS - testades positiv för det då. Hade blödningar då som med hjälp av GBS ledde till infektioner och inflammation på moderkakan pga att jag öppnat mig. Behandlandes även för dold UVI efter FL.

Nu väntar jag på provsvar från senaste odlingen vilket jag får på måndag. Med all sannolikhet så kommer jag att behandlas med ab. Har läst lite i tråden här och jag säger bara en sak - stå på er! Jag bad om en odling på spec.mvc från den dagen att jag skulle skriva in mig hos en vanlig barnmorska. Odlingen visade ju GBS och ab sattes in. Tål inte Kåvepenin så jag fick Dalacin istället som jag tyvärr också visade mig vara överkänslig mot, så nu ska jag då sättas på tredje sorten. Nu har de dessutom sagt att jag ska ta odling 1 ggn i månaden för att kontrollera att det inte finns några bakterier efter behandling och jag har dessutom krävt att få ett extra UL i vecka 25. Ska ha mitt "första" (tredje vid detta laget) UL om 1 mån exakt från idag.

Jag har dock mina tillfällen då man slits mellan hopp och förtvivlan men i en sån här situation hjälper det lite att vara kontrollfreak - att känna att man har mer kontroll på vad som händer i kroppen. Det känns lugnare efter en behandling eller ett besök hos BM där de säger att allt ser bra ut igen.
  • johannah86

Grattis Thia! Skönt att ni mår bra!

Svar på tråden Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*