Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
Hej, får man hoppa in här med några frågor?
Jag är gravid för andra gången i v 12 nu, i min förra graviditet fick jag vattenavgång i 28+6 och fick min son i 29+6. "Orsaken" till vattenavgången var, som jag fått det förklarat, GBS (som jag hade på tappen, rektalt och i urinen visade det sig).
Jag har, som så många andra, inte vetat något om GBS innan detta hände oss och som någon form av "flykt" har jag inte vågat/velat läsa på om GBS.
Men nu är jag som sagt gravid igen och idag hade jag en (förlåt för detaljerna!) flyning som såg ut som gulgrönt snor + ont nere i magen, vilket är samma symptom som jag minns att jag hade innan vattenavgången (även om jag inte reagerade på dem då, tyvärr). När jag talade med sjukvårdsupplysningen så sa de att jag ska lämna in urinprov i morgon bitti. Jag kan inte hitta någon vettig info om vad urinprovet ska betyda eller varför man inte tar ett prov på cervix/inne i slidan - det är ju där bakterinerna gjort skada en gång tidigare?
Är det vanligt med vattenavgång pga GBS eller ska jag inte oroa mig för just det?
Är det någon här inne som vet och har lust att förklara för mig varför man "bara" tar urinprov? Eller ska jag kräva ytterligare provtagning? Behandling? (Jag har förskrivningsrätt själv och i panik är jag beredd att skriva ut antibiotika till mig själv om det skulle kunna hjälpa?)
Jag vore så tacksam för tips och råd om någon orkar?
Tack på förhand /Birry