Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
Hej tjejer!
Har som många andra fått besked om att jag bär på GBS. Min barmorska lugnade mig och sa att det viktiga var att jag inte väntade med att åka in om jag misstänkte vattenavgång samt att jag kommer få antibiotika vid förlossningen. FÖ inget att oroa sig för. När jag läser på trådarna här på FL så blir jag däremot orolig. Det verkar som man ska ta det på betydligt större allvar , eller?
Min förra graviditet slutade lite kaosartad då jag läckte fostervatten i 4 dygn utan att kolla upp det (trodde jag läckte lite kiss..) sen fick jag jätte hög feber och åkte in till förlossnigen. Sonens hjärtljud var påverkade, jag fick antiviotika och de satte igång mig snabbt. Efter några intensiva timmar föddes sonen men vi fick ligga kvar en vecka på bb/neonatal pga både han och jag hade en ordentlig infektion. Så här iefterhand tänker jag att det måste ju vara så att det berode på GBS, eller? Både vattenavgången och påföljande infektionen?
Funderar oxå på detta som jag läst om att halten av bakterier spelar roll. Min GBS upptäcktes i urinen. Enligt min barmorska screenar de alla gravida i Lund med urin-odling. Är det "farligare" om GBS upptäckts i urinen?
Många frågor - nån som orkar svara...