L E A skrev 2010-04-15 12:43:27 följande:
Hej!Vad fick du för besvär om jag får fråga?! Sen att din bm säger att det inte är fara för att bebisen ska skadas kan jag inte hålla med om. Förvisso så är risken liten när den ligger i magen att den ska smittas men går vattnet så är det fritt fram för bakterien att komma upp till barnet. Får man dessutom inte antibiotika i god tid före förlossningen löper man där också en risk att utsätta barnet för smitta. Tyvärr så tas hela gbs grejen inte på allvar av väldigt många bm. Det är så enkelt att säga att det inte är farligt. I dom flesta fall är det ju inte farligt men vi har bara i tråden en hel del som tyvärr smakat på gbesens värsta sida. Jag vill inte skrämma dig men jag tror att du genom att läsa i tråden och att läsa dom länkar som finns här kommer att lära dig en hel del. Det stämmer dock att man för alltid är gbs-bärare om man en gång får det. Gbsen finns inte bara i vaginan, den kan finnas i näsan, på huden i analtarmarna och är inte farlig för oss vuxna. Fråga gärna för många här i tråden kan mycket.
ok tack för ditt svar
kan det göra någon skillnad om man har mycket sparsam tillväxt av GBS-bakterierna , alltså att det e mindre farligt eller nåt. För tydligen så var min tillväxt mycket sparsam.
Jag började få väldigt konstiga flytningar. Gröngråa och jag kan inte ens förklara konsistensen på dem.. som trådiga tjocka klumpar typ, men trådiga i tjocka remsor.. ja usch ursäkta, vet det låter äåckligt och det var det också!! Pluss att vid sidan av dessa klumparna var det som rinnande vatten som var väldigt rikligt, därav trodde jag att det va vattenavgpång men det var det som tur var EJ.
Nu efter antibiotikakuren känns allt väldigt bra och normalt igen, som det ska och alltid varit. Jag hade också liten tillväxt svamp, det känner jag nu med att jag har pga antibiotikan också, så ska ta en svampkur nu när antibiotikan gjort sitt...
Jag e bara glad just nu att jag fick antibiotika så det e borta till förlossningen. Då kan väl inte barnet ta någon skada??
Min bm skrev in i min journal så förlossningspersonalen vet om att jag e gs-bärare så ska man diskutera om jag ska få pencillin i dropp under förlossningen. Vad har ni för tankar om det? Någon med erfarenhet, vad bör man göra?
jag har läst litegrann om detta men inte mycket. såg något barn som blivit smittat och höll på att dö osv, men är det fortfarande risk för att det förs över till barnet om man fått antibiotika? jag tänker på att det ligger latent i kroppen, men smittas des bara när det är en "aktiv infektion" eller vad man kallar det. När infektionen är aktiv? Eller är det ALLTID risk att barnet smittas även om man inte har besvär av det just under förlossningen?
Ser att det är en del som är på G att föda här, vad roligt, stort lycka till! Snart e manju själv där... har 2 veckor kvar dock.
kram