Samlingstråd för oss med GBS (streptokocker B) *NY*
Hej allihop!
Har inte skrivit på länge pga. att det har varit mycket vändor på sjukhuset pga. blödningar och prematura SD. Läkarna har vakat över mig som hökar.
Den 19/3 föddes mitt 3:e barn, i v. 33, 7 veckr för tidigt! Han ska heta Ludwig och han vägde 1890, var 43 lång och hade ett hattmått på 30.
Moderkakan orkade inte längre och när den kom ut fick vi svaret. Mer än halva var täckt av gamla rupturer och blödningar och personalen var häpna att jag kommit såhär långt. Jag hade alltså en ofantlig tur, både han och jag hade kunnat avlida om den hade släppt helt.
Tack och lov hade jag fått 2 kortisondoser 1 vecka innan, så Luddes lungor var fullt utvecklade och han har inte behövt någon andningshjälp eller syrgas alls.
Förlossningen gick smidigt och fort den här gången med, det började med en ny blödning och starka sammandragningar, som efter ett dygn övergick i värkar.
När vi kom in till förlossningen var jag öppen 4 cm och de gav mig antibiotika iv. mot GBS. Jag var vid gott mod och var uppe och gick, åt godis och diggade hårdrock med sambon.
Sen tog tröttheten över och jag lade mig och sov. Då klingade värkarna av så de väckte mig och det var bara att komma upp på benen igen.
Värkarna kom igång och jag bad om lustgas och värmedyna. Vi diskuterade förlossningsställning och jag kom fram till att jag ville stå på knä i sängen.
Då blev värkarna riktigt intensiva så jag fick epidural. Underbart! Kort därefter fick jag krystvärkar och efter endast 2 krystningar var han ute! Inga sprickor eller bristningar.
Ludwig skrek omedelbart. Jag fick hålla honom en kort stund och minnas hans doft innan dom förde honom till intensiven. Jag födde ut moderkakan och sedan klev jag upp till allas häpnad för att gå och vaka över min lilla pojke.
Han har nu blivit flyttad från intensiven till lättvårdsavdelningen och han har inte haft några problem alls. Han har inte heller visat några symtom på GBS-infektion.
Han får mat via en sond var 3:e timme, och han försöker amma, men orkar inte suga starkt mer än några sekunder, så han får bara ut ngn droppe.
Jag fick komma hem efter 3 dygn och pumpar hemma med en elektronisk bröstpunp och pendlar till sjukhuset varje dag.
Förhoppningsvis får han hemsjukvård om en dryg vecka, dvs. han får komma hem men är fortfarande inskriven på sjukhuset, och så kommer det hit en sköterska 3 ggr/vecka.
Med mins stora barn är det bara bra, Neo fyller 1 år den 14 April. De är stolta storebröder, men Benjamin tycker det är jobbigt att inte ha fått träffa sin lillebror.
Har inte läst ikapp något, men ska försöka göra det någon dag. Ha det så bra allihop och massor av kramar till er alla!
Ludwig 3 dygn gammal. Han har sond i nästan, elektroder på överkroppen som mäter puls och andning och den röda lampan på foten mäter syreupptagningen.