Sytråden spinner vidare - lila tråd
Hej tjejer! Long time no see!
Jag skulle behöva lite råd här. Jag är i akut behov av att byta ut hushållsmaskinen. Den har haft massa problem en lång tid, tex funkar inte förstärkt raksöm längre, den syr bara vanlig raksöm i stället. Tvillingnålar måste alltid "köras in" varje gång jag byter nål eller tråd innan jag kan sy på det aktuella plagget. Med köras in menas träs, ställas in på MAX trådspänning, och så fram med en provbit och på den måste jag köra plattan i mattan för att stygnen ska rätta till sig, SEN kan jag sy på plagget. Den har dånat ett bra tag och den måste vara lite sned då den slår av tvillingnål efter tvillingnål så fort jag blir minsta lilla oförsiktig.
Nu har den börjat sega sig som in i norden. När jag trycker ner pedalen står den och morrar en stund, sen rasslar den till och börjar sy. Även när jag snurrar friarmen är den supertrög. Känns som att en smörjning kanske skulle lösa det problemet men med alla andra problem känns det inte värt att ens göra det.
SÅ. Akut ny maskin är mitt svar, helst idag och därmed inte shop online. Singer 4210 finns på Jysk till ett bra pris, men frågan är - har någon någon erfarenhet utav denna? Jag har FÖR mig att jag klämt på den någon gång och tyckt den kändes plastig men jag minns inte säkert.
Lite tips tack?!