• Fiffa5

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Nu har jag sytt två tröjor till flickorna. Sydde likadana som ngn (vem?) sydde när jag var på syträffen hos MjukaTyger.

• Fiffa5
    plura skrev 2011-02-27 09:55:07 följande:
    Haha ja han får väl gilla läget
    Funderar på om man ska våga slå till på den andra modellen (varför är man inte gjord av tid och pengar?) för jag vill ha en lägre modell. Syr man sen några stycken så kan man säkert modifiera om dem så att de blir som man vill ha dem.
    Är också sugen på att prova sy en bh -men det är ju ännu svårare med modell då *hmm*
    Ja, men testa den lägre modellen, det blir säkert bra!  Ja, storlek på BH känns lite klurigare att få rätt, men man kanske kan modifiera mönstret med lite jobb och få fram en perfekt modell. För mycket jobb (och för svårt!) för mig dock!
  • Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2011-02-27 09:52:39 följande:
    Nu har jag sytt två tröjor till flickorna. Sydde likadana som ngn (vem?) sydde när jag var på syträffen hos MjukaTyger.

Det var Strömming som sydde såna tröjor på syträffen! Jättefina!
  • Fiffa5
    Ogabinne skrev 2011-02-27 11:54:16 följande:

Frida, kanonfina fröjor!

Tack för peppningen hörrni, det känns bättre idag. Jag antar att jag blev så paff när jag läste mina mail för att jag aldrig någonsin känt minsta lilla antydan till att det skulle finnas en sådan attityd bland vårt bloggsällskap. Alla är alltid så fruktansvärt goa och trevliga, hjälpsamma och verkligen VILL hjälpa till och pusha varandra. Nej jag trodde inte det fanns en sådan attityd. Men jag hade fel.

Men jag tänker inte ödsla energi och känslor på otrevliga människor. Vill de inte vara med så skit i det då, jag blir inte ledsen. Och nu vet jag vilka de är som har attityden jag inte vill ha i mitt liv, så tack så mycket för att jag fick lära känna er bättre.

Det verkar som att ringarna är mest populära, och det gör mig glad, för de är riktigt läckra och jag tror de kan åstadkomma riktigt snygga plagg.

Det är rätt! Strunta i de dumma kommentarerna och kör på! Vi är många som är superglada för att du lägger ner tid och ork på detta!! Jag tror detta kommer blir toppen!!
    Jag röstade på det randiga tyget som jag gillar skarpt, men ringarna gillar jag med så det kommer jag absolut köpa av om det blir av!!  
  • Fiffa5

Nu har jag sytt ett par byxor (efter Tygterriers mönster, TACK!) och en kjol som ska matcha tröjorna jag sydde förut. Kanske blev byxorna för höga i midjan, måste prova och ev- justera det...

Hoppas nu bara att lillayster tycker det är OK att ha byxor (storasyster vägrar totalt så där är det bara kjol eller klänning som gäller).
  • Fiffa5

Nu har jag bytt nålar i min OL. Det satt 90/14 nålar i så jag bytte till det, men är inte det lite för tjocka nålar för att su i trikå (mest jersey/lycra, ibland interlock)  med?? Eller hur fungerar det med nåltjockleken??

• Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2011-03-02 09:58:51 följande:
    Nu har jag bytt nålar i min OL. Det satt 90/14 nålar i så jag bytte till det, men är inte det lite för tjocka nålar för att su i trikå (mest jersey/lycra, ibland interlock)  med?? Eller hur fungerar det med nåltjockleken??
    Puffar för min fråga!

Sen kan jag visa klänningen jag sydde igår, dottern valde tyget själv. Jag ser inga hål i tyget nu så jag hoppas det funkar med de nya nålarna i OL....

• Fiffa5
    Mimmi 71 skrev 2011-03-03 08:03:54 följande:
    Jo, kan kanske vara lite tjockt, orsaken till att de satt i är nog att de är lite mer stabila pga sin tjocklek. En OL syr ju väldigt snabbt och det är viktigt att tajmingen är rätt så det inte blir hoppstygn. Med tunnare nålar så blir de mer veka och kan kanske svaja vid sömnad. Olika maskiner är olika känsliga. Själv använder jag mig av 80 stretch. Testa dig fram mot tunnare nålar och gärna stretch för att vara på den säkra sidan. Som jag skrivit tidigare så kan EL som är lite längre göra att man slipper hoppstygn också.
    Tack! Då ska jag testa lite olika nålar.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd