• Fiffa5

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Jag har fått önskemål om att sy filtar i trikåtyg och flanell. Tror ni det blir bra?

Ser att S&S har flanell för 39 kr/m, ngn som testat den?
    Eller kan ni tipsa om ngt annat ställe som har bra flanell??

• Fiffa5

Jag ska sy filtar med velour på ena sidan och trikå på andra - är det bäst med interlock då eller går det lika bra med jersey??  

Tror att jag bara ska overlocka runt kanterna...eller blir det snyggare att vändsy filten? Kantbanda orkar jag inte!

• Fiffa5
    Skumboll skrev 2010-12-01 17:54:07 följande:
    Det går lika bra med jersey!

Och storleken är väl en smaksak, men jag gör mina filtar i 70x80cm 
    Tack!!
  • Fiffa5
    Ogabinne skrev 2010-12-01 18:14:40 följande:
    Jag hade nog kört på interlock eftersom det är tjockare och lite stadigare, men det är såklart en smaksak. Liksom vändsydda eller overlockade. Det sköna med vändsydda är ju att det inte blir en hård kant av sömmen runt om, gosigare att snutta med kanske?
    Tack, jag har nu gått igenom tygskåpet och jag har faktiskt hittat interlock  jag kan använda. Så det får det bli.

Är lite orolig för att vändsy för jag tänker att det kanske bubblar sig och blir fult? Men det kanske inte är så svårt... (?) 
  • Fiffa5

En sista fråga om att vändsy filtar: 

Kan jag overlocka runt hela filten innan jag vänder den rätt eller blir det för knöligt och bubbligt?? Använder man bara vanliga raksöm eller VAD???? 

• Fiffa5
    Skumboll skrev 2010-12-02 09:16:03 följande:
    Du kanske redan har provat men ja, det går toppenbra att overlocka runt. 

Om jag vändsyr så pressar jag alla kanter väldigt väldigt noga och syr sedan någon typ av dekorsöm ett par centimeter in från kanten. 
    Tack, jag håller på och skär ut bitarna nu. Hoppas hinna sy idag eller i morgon. Det går inte så fort här!
  • Fiffa5
    Ullerull skrev 2010-09-30 13:39:24 följande:
    skulle behöva sy lite utklädningskläder till jobbet, har en hel hög med konstiga tyger jag tagit hem. Har ni tips på något bra som barn brukar gilla? Det ska vara enkelt och går fort att sy något avancerat har jag inte tid med. Enkelt att ta på/av ska det vara med.
    Kjolar, västar, kepsar, väskor, mantlar.
  • Fiffa5
    Fiffa5 skrev 2010-12-10 15:41:52 följande:
    Kjolar, västar, kepsar, väskor, mantlar.
    Nej, nu blev det fel. Jag svarade ju på ett URgammalt inlägg. Sorry!!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd