Inlägg från: Mimmi 71 |Visa alla inlägg
  • Mimmi 71

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Ogabinne skrev 2010-10-26 18:27:34 följande:
    Nu har jag varit och hämtat ut SoS paketet! Härligt! Vi blir antagligen hemma hela veckan med lillebror, så nu har jag lite att sysselsätta mig med! Han sover mest. Muddbyxor till mig själv med applikation, några velourisar till gudsonen och hans lillebror samt flera härliga tossor står på schemat. Ska väl hålla mig sysselsatt iaf ett tag.
    Spännande!

Själv hopppas jag på att få deltaga på marknad i Göteborg, första reserv är jag. Håll tummarna för att jag får vara med. Visserligen så krockar det med Syfestivalen men det är nog bättre att sälja än att köpa
  • Mimmi 71
    Kaja skrev 2010-10-26 18:57:27 följande:
    Var skulle den marknaden vara Mimmi??

Jag ska ju vara på Gunnebo slott, men det är ju SNORDYRT. Kollade på priser för Tjolöholms slott, men då måste man ju stå i flera dagar och jag har nog inte material till det. Det går ju för sjutton busslaster dit! Man kanske kunde göra något co-op som "göteborgsbloggande sömmerskor" till ett annat år??
    Tjoho, jag fick plats! Det är  Höstmarknad a´la London på Pusterviksbaren som jag skall vara med på. Tycker det kan vara trevligt att testa att vara med på marknad i Göteborg. Det blir en lillsemester med besök hos bror för mig och lilleman samtidigt.
  • Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-10-27 17:55:56 följande:
    varför skjuter jag alltid allt till sista sekund? 50 utklippta mössor och lika många vantar som måste sys ihop innan lördag, och ändå har jag sytt heeeela dagen igår och idag!!
    Du är inte ensam om att köra den stilen Själv jobbar jag bäst under press, men man behöver ju inte överdriva vilket jag ofta gör
  • Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-10-28 06:55:32 följande:
    någonsom vet vad en sån där pistol som man skjuter plasttrådar genom ett plagg heter? trött på att pillra m sytråd och säkerhetsnål när jag ska fästa mina tags - tar ju en halv evighet!!
    Tror Babythings har sådan.( har iallafall sett en sådan på en nyligen besökt webbutik )
    GOBLIgobli skrev 2010-10-27 22:36:15 följande:
    Way to go!! Lycka till med försäljningen.
     Tack! Det skall bli så spännande och nu är det mer än supersömnad som gäller här hemma Vill ju ha med lite av mina nya idéer och de är ju inte sydda ännu
  • Mimmi 71
    Pumpalicious skrev 2010-10-28 09:50:47 följande:
    funderar på hur jag ska lägga upp mössorna i ståndet. Brukar lägga dom storleksvis men funderar på att sortera upp dom efter färg den här gången. Tror det ser finare ut och inte lika rörigt. Vad tror ni?

Då kan man ju liksom lägga alla röda tillsammans, alla gröna tillsammans osv. Oftast är ju kunderna ute efter en specifik färg att matcha med overallen/jackan.. Tänker jag knasigt??
    Håller med om att dte nog är bäst att lägga efter färg. Det är mycket färg i barnkläder så på detta vis så blir det inte så rörigt. Själv har jag dock alla mössor och dregglisar i en stor korg, annars får jag oftast inte plats på bordet.

Nästa helg blir det till att tänka till ordentligt då jag har ett mindre bord än vanligt. Men det är ett kärt bekymmer för skyltning är ju så skoj!
  • Mimmi 71
    Leiben skrev 2010-10-28 11:33:30 följande:
    hejsan!

kan man få experthjälp här lite fräckt? har gjort en typpåse och nålat en kanal högs upp för ett snöre att dra åt men jag behöver ju klippa hål i kanalen på "utsidan" av påsen i kanalen för att få ut snörena så det går att dra åt. Hur gör jag hål och syr kansterna i hålet snyggt?

repstumpen är ca 1 ck i diameter.

tack på förhand!
    Antingen slår du i öljett innan du syr ihop eller också så blir det bäst att få till hålen i sidosömmarna på påsen (sy sidosömmen till hålet, gör uppehåll och sedan sy från hålets överkant och ut. Sedan viker du ned och syr kanalen).
  • Mimmi 71
    Lind1981 skrev 2010-10-28 13:52:38 följande:
    alla här inne är så kreativa och effektiva!!! ni är jätte bäst!
    Jag får ingen tid över vid maskinen på dagarna o när "pappa" kommer hem vill man ju umgås lite så nätterna har tidigare varit min bästa tid att sy på men nu har jag ju börjat jobba lite igen och då är det på nätterna jag jobbar så då skiter det sig med.
    Hur hinner ni allt.
    Så känner jag också! Heltidsjobb, en sambo som bygger garage på vardagskvällarna, jag sköter all markservice gör att man är helt död vid åttatiden när lilleman har lagt sig. När sambon kommer in vid niotiden så blir det en kort stund med umgänge och sedan stupar jag i säng. Sömnaden får ske på helger och då samtidigt som jag tar hand om lilleman (garagebygge igen ).

Då jag har 2 julmarknader, en designmarknad och Galleri Hemsytt att vara med på innan jul så har jag faktiskt funderingar på att ta semester någon/några dagar för att få lite sytt.
  • Mimmi 71
    tinni78 skrev 2010-10-28 21:32:58 följande:

Det där med sytid är inte det lättaste, jag tycker att jag ägnar ganska mycket tid åt syendet eftersom jag är hemma. Men jag kan inte förstå hur alla hinner sy massor av marknadssömnad, jag hinner bara sy lite till mina egna barn och några beställningar. Så när jag börjar jobba efter årsskiftet lär det inte bli mycket sytt här.

När man syr till marknader så massproducerar man ju på ett helt annat sätt. Man slipper byta trådar och klippa och tänka emellan varven Igår kväll fick jag faktiskt 7 muddbyxor klara 8. Själva byxorna var redan tillklippta. Ett par hamnade dock under OL-kniven och fick ett litet hål strax ovanför benmudden så dessa skall sys om från stlk 98/104 till 86/92 så får lilleman ha dem istället

Under tiden jag sydde dessa byxor så fick brodermaskinen jobba med att brodera 5 apor på lika många tröjor.
  • Mimmi 71
    GOBLIgobli skrev 2010-10-29 08:58:09 följande:
    Jag som skulle stå på mässa i Uppsala i helgen får ställa in köret. Har såklart blivit sjuk.
    Så trist! Krya på dig! Tror att en lindriga influensa svepte över hos oss igår, sambon på kurs i örebro och jag jobbande hemma, vi kände oss båda lite "mosiga" med snuva, kittel i halsen och snorande.
    plura skrev 2010-10-29 09:12:40 följande:
    Det ska vara en kvinna till att vara så effektiv

Herregud vad det byggs garage i tråden, min man bygger också fast just nu har han en paus.
    Det ska isoleras också, men det får bli nåt annat år
    Vi har golvvärme i garaget som står med vatten efter provtryckning så vi fick lite panik med att isolera när kylan kom. Enligt tidiga planer så skulle nog bygget vara helt klart vid den här tiden. Det går sällan som man tänkt.
    plura skrev 2010-10-29 09:10:36 följande:

Hur gör ni andra syr ni mycket och ger bort -alltså inte bara spontant sådär utan till jul, födelsedagar och andra högtider?
    Tycker ni då att det räcker med det ni gjort, eller känner ni att ni måste köpa nåt också? -i detta materialistiska konsumtionssamhället vi lever i idag.
    Jag gör nog som Knastroll, ger något mindre kostsamt också, bara för att.....
  • Mimmi 71

Har köpt fodertyg till 5 klänningar som skall sys i helgen. Hade önskat mönstrat rött bomullstyg, men i min lilla stad fanns det ju naturligtvis inte. Det blir mörkrött foder till en svart hängsleklänning med röda knappar och broderi. I min tanke så blir det fint iallafall Sedan skall 5 härliga tröjor/bodies med en broderad apa på bröstet sys ihop.

Denna helg skall gå i sömnadens tecken

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd