-
härligt!Ogabinne skrev 2010-12-20 14:00:02 följande:Klänningen är färdig, den sitter som en smäck, och jag älskar den! Tänk att man kan få ett så bra resultat genom att klippa på fri hand med bara ett linne som mall för ärmhålorna. Ibland lyckas man! Jag är så nöjd!
-
tack!klara07 skrev 2010-12-20 15:01:43 följande:www.sleepingbaby.net/jan/Baby/chairseat.html
-
hur är du skapt människa???? Hur lyckas du virka medan du ammar??? *imponerad*Du och Jag ver2 skrev 2010-12-20 20:00:46 följande:amningspaus i "tomteverkstaden" Har 9 mössor nu som ska vändas å sys igen, 2 vetekuddar är så gott som klara - överdragen är broderade men innerkuddarna ska fyllas (visst kunde man ha fodervete???? köpte iaf en 25kg säck i helgen....)
5 av 7 handdukar är broderade (å nu har tråden börjat gå av igen - blir galen!!!) å 4 förkläden är tillklippta och väntar på att få broderi på fickan å sys ihop.
Känns ganska så ok än så länge...just ja - 2 par tossor ska sys också - å så håller jag på å virkar Pippi mössor medans jag ammar! (2½ av 5 klara!!! Fast de två sista räcker om de är klara tills den 26e!)
Sen ska det göras lite godis och bakas Vörtlimpa också! Vaddå - är det inte flera veckor kvar tills jul?!åh, vilken fiiiiin. sån vill jag ju också ha! Måste verkligen lära mig hur man gör egna mönster nu. Ideerna och planerna växer för varje dag nu och jag som inte har tid att sätta mig förrän frammåt slutet av jan. (Vi flyttar)Ogabinne skrev 2010-12-20 19:48:13 följande:
Bild! Halshuggen och fin! -
oooiiiii!
Jag har precis fått hem mina pärmar med mönsterkonstruktion för dam *2 och barn. Det minskade ju inte direkt på sy sugenheten direkt -
surfar runt på sidan nu. hittar bara 100% bomull och flanell... Är inte bomullstyget av sån typ som man syr gardiner av?Kaja skrev 2010-12-28 20:20:57 följande:Japp. En favvis. Mycket nöjd. Beställ inte för stora kvantiteter bara, för allt över 300 kronor riskerar du att tulla in... Jag brukar fylla ett kuvert med 6-8 yard, frakten blir då 12-13 dollar (har för mig att de tillämpar flatrate) och då har jag oftast klarat mig, trots att det är lite över 300.
Vad gör man med flanell? Kan bara komma på pyamas. Hittade ju ett uggle tyg som var underbart sött. Men nackdelen med flanell är ju att det är så stumt. -
ja, det är klart. Men om man inte använder tygblöjor då?Humleblomstern skrev 2010-12-28 22:50:04 följande:Man kan göra finfina tygblöjor av flanell!
-
Gott nytt år alla! Är djupt tacksam för all expertis som finns i den här tråden.
-
skulle ni dra igång en mönsterkonstruktions träff så skulle jag nog kunna åka från örebro.
Men annars är det lite långt för mig. -
Frida S: Jag köpte några pärmar från Proteko läromedel i borås som jag hittade på nätet. Det är ett material för kurser. Men jag har ännu inte hunnit kolla i dem mer ingående eftersom det har varit jul och nyår och vi flyttar mitt i allt dethär.
-
det lilla jag har kollat så verkar det som att själva "utblidningen " är i pärmen för damkläder, i barnpärmen är det mer bara det som är skillnad från vuxenkläder. Jag är också mest ute efter att sdy barnkläder själv men eftersom jag har en 14 åring också så tänkte jag att jag behöver dam med. Dottern är ju där emellan och svävar nu. Så om du inte kan nånting så måste du nog ha dam pä'rmen med. Men det är nästan gratis i jämförelse med att betala flera tusen för en kurs. JAg hoppas bara att jag kommer fatta nått när jag väl sätter mig sen.Fiffa5 skrev 2011-01-03 21:33:42 följande:Åh, de verkar ha "Mönsterkonstruktion för barn" för bara 190 kr! Verkar helt klart intressant! Är det den du har??
Du får gärna återkomma när du hunnit kika igenom ditt material och säga vad du tycker om det! -
Jag behöver lite hjälp med mönsterkonstruktionen. Har mätt mina barn nu, som är lämpliga offer för mina expriment. . Det visar sig att de inte alls är normala på en fläck.
Amanda 14 år är 153 cm lång, men har bröstvidd och midjevidd som 164 cl. medan ryggbredden är strl. 146 cl. Vilken storlek ska jag då utgå ifrån? Livlängd bak är strl. 152 cl. Det känns logiskt att utgå från längden på ett liv. Men jag blir osäker... Eller ska jag ta där flest mått passar bäst?
På byxor känns det lättare då innerben och byxlängd ligger på 164, men stussen på 158 cl. Då minskar jag väl bara in stussmåttet?
William är ännu klurigare... 12 år
Han är 142 cm lång. bröstvidd i strl 158, midjevidd i strl 170, ryggbredd strl 158, livlängd bak strl 146. Vad sjutton ska jag utgå ifrån då???? Han är alltså bred för sin längd...
På byxor håller han sig på strl 146 på innerben längd och byxlängd men 158 på stussen. Det borde bli likadans som för syrran fast tvärtom. Att jag utgår från längden men breddar mönstret istället. -
ingen som har något råd till mig??TiLo skrev 2011-01-04 15:59:42 följande:Jag behöver lite hjälp med mönsterkonstruktionen. Har mätt mina barn nu, som är lämpliga offer för mina expriment. . Det visar sig att de inte alls är normala på en fläck.
Amanda 14 år är 153 cm lång, men har bröstvidd och midjevidd som 164 cl. medan ryggbredden är strl. 146 cl. Vilken storlek ska jag då utgå ifrån? Livlängd bak är strl. 152 cl. Det känns logiskt att utgå från längden på ett liv. Men jag blir osäker... Eller ska jag ta där flest mått passar bäst?
På byxor känns det lättare då innerben och byxlängd ligger på 164, men stussen på 158 cl. Då minskar jag väl bara in stussmåttet?
William är ännu klurigare... 12 år
Han är 142 cm lång. bröstvidd i strl 158, midjevidd i strl 170, ryggbredd strl 158, livlängd bak strl 146. Vad sjutton ska jag utgå ifrån då???? Han är alltså bred för sin längd...
På byxor håller han sig på strl 146 på innerben längd och byxlängd men 158 på stussen. Det borde bli likadans som för syrran fast tvärtom. Att jag utgår från längden men breddar mönstret istället. -
jag blev också glad över ett mönster till min långa smala tjej på 14 år. Ska nog göra om det jeans mönstret till leggings tror jag.ak74 skrev 2011-01-13 16:46:11 följande:Jag däremot hittade flera fina plagg som skulle passa min smala dotter på 9 år. Tex jeansen på sista sidan och skepparjackan... och flera kjolar
-
äntligen har min förlamning släppt och jag har sytt på min nya symaskin i mitt alldeles egna hörn av vardagsrummet där jag har syhörna.
Det blev en sack n' seat som jag fnulat på en stund. Har dock inte provat den på modellen än för hon sover, men jag tror den blev bra. Ett sånt där projekt där jag tog det jag har (vilket just nu inte är särskillt mycket) och gjorde en bra grej. Är nöjd med min prestation. -
ja alltså, jag har kollat på internet hur de ser ut och sen har jag sytt nått eget av det sen. så jag vet inte om jag gjort nått eget eller inte.Elias Emil skrev 2011-01-15 08:51:20 följande:Har du gjort eget mönster?
Jag har iaf inte haft något mönster som jag ritat av. -
varför ritar man mönster på byggplast?diggling skrev 2011-01-16 11:56:48 följande:Ni som ritar era mönster i byggplast, hur förvarar ni dom? Dom är ju inte riktigt lika följsamma som mönster på mönsterpapper eller smörgas/bakplåtspapper.
Viker ni dom ordentligt, eller är det dumt att göra veck i dom? -
jag ritade av mönstret för de smala jeansen från senaste ottobree i går. Gudars skymning vad svårt det var att se var linjerna går... Nån som har nått tips??
-
bubblan79 skrev 2011-01-31 15:50:57 följande:jaha hur syr man då? jag sydde en annan gång nåt litet prov och när jag vände det ut och in så glipade det i sömmen.. inte alls snyggt
det finns ju tygliknande vaxduk nu för tiden. Det kanske fungerar bättre? -
Pumpalicious skrev 2011-02-03 07:55:42 följande:Jävla karlar!!För några månader sen frågade jag min man om det var okej att beställa overlock. Visst, han såg väl inte överlycklig ut med svarade; du gör som du vill.Sagt och gjort. Nu är han sur för att jag köpt en. Dumt att bara säga nej då. Morr!!
i min familj betyder det nej. Mannen säger också så när han tycker nej men inte riktigt kan förklara sitt nej. Om han tex tycker att det är en onödig sak men han precis fått ja på en onödig sak till honom. Jag gör också som jag vill då. För det är ju det svaret jag fått. Sen får han vara hur sur han vill.