plura skrev 2010-07-26 21:57:01 följande:
Nu blev det en blandning av Ottobres undre del och Gunnars övre. Den sistnämda har farfarsknäppning och krage och det var det jag var ute efter (fast jag tänkte skippa kragen och ta mudd istället) Förstod bara inte hur man skulle förändra hennes mönster. Men det gick ju bra ändå
Ottobrebodyn har kuvertlinning (visst säger man så -jag gör det) Vet egentligen inte om jag gillar den, tycker att den snabbt blir så vid och öppen. Ok på sommaren när det är varmt. De övriga årstiderna vill jag nog gärna ha knapp och lite tajtare runt halsen.
Visserligen så blir de 2 jag sytt själv, inte alls lika stora i halsen som de jag köpt. Antagligen så kantar man dem inte med tillräckligt mycket stretch och sträck. Det finns väl inte utrymme för det, när det kommer till massproduktion till minimikostnad.
Kommer säkert göra nån till, då de blev helt ok -men kuvertlinningfrälst det är jag inte än
Jag gillar faktiskt kuvertöppning på hemmasydda. Som du säger är det för dålig kvalitet på köpes oftast. Oftast kantar dom interlock med interlock, och drar minimalt, vilket gör att halsen rätt fort är nere vid naveln
På mina kantar jag med mudd med lycra, eller jersey med lycra, och dom har hållt bra. På nån har jag bara gjort kuvertöppning på ena axeln och sytt ihop som vanligt på andra sidan. Då är risken ännu mindre, men man ändå rätt stor öppning att spela med.