• uniMog

Sytråden spinner vidare - lila tråd

Kaja, vad konkret är du missnöjd med?

Forgive me, shiny special one, I beg of you to rip out my inadequate tongue
  • uniMog

Kaja - många ljuskällor (minst 3 håll och samma typ av ljus, helst LED), neutral bakgrund (den behöver inte vara enfärgad men den ska inte krocka med bilden. Bäst är en bakgrund med lite liv i men inte störande. Tex melerad. En sammetsbakgrund funkar väldigt bra förutsatt att den är SLÄT), hitta en inställning som du tycker funkar bra på datorn och ignorera hur det ser ut i sökaren, lågt ISO, kort skärpedjup om du vill ha en "blurrig" bakgrund (=gör att det blir lite djup i bilden), fota med stativ när du fotar inomhus.

(IKEAs små böjliga led-klämspotar funkar utmärkt om man har minst 3stycken och riktar dem bra)

• uniMog

Kaja - skulle även vilja säga att du inte behöver beskära bilderna så hårt. Jag skulle velat ha med foten på dockan och golvet. Det ger också en dimension till.

• uniMog

Kaja, jag gillade den bilden! Skärpan är utmärkt på klänningen, bakgrunden intressant men ändå inte störande och färgerna är bra. Toppen ju! Jag hade personligen velat ha med hela klänningen och gärna lite luft runt. Inte så att klänningen kommer i skumundan men en liten ram av "luft" runtom tycker jag ger ett mycket bättre resultat.

• uniMog

ett problem kan vara att det är så mycket vitt i bilden att det blir utfrätt. Ser du tex att det är som en "halo" runt klänningen? Det är nog, tror jag, för att det vita är så vitt. Det kan man försöka bli av med så känns ljuset mer naturligt. Vart har du ljuskällorna?

(eller: skapa ett konto på fotosidan och be om tips där. De är proffs, jag är bara amatör )

• uniMog

Kaja, har du möjlighet att ställa in kameran så att den fokuserar (och ställer in ljus etc)l på en fast punkt eller fokuserar den bara där den själv vill?

Visst var det en g10 du hade?

• uniMog
    Kaja skrev 2011-03-04 12:41:00 följande:
    Det är en G10 jag har och jag vet faktiskt inte. jag har inte sett någon, men som sagt jag har inte direkt läst manualen heller. Det brukar komma upp en liten matchningsruta då och då, så jag gissar att det är en som gör det.
    mm.. för jag tror att du ska kunna välja vilken punkt du vill använda som fokuspunkt. Ska fråga pojkvännen, tror han har en g11
  • uniMog

hm... hålla fast en knapp medan man syr fast den med symaskinen?

• uniMog

aaah! smart!

• uniMog

Liten uppdatering kring diskussionen om medlemsgrupper. Om vi skapar en LÅST grupp så är det ok med:
    -blogglänkning
    -byten/efterlysningar (om vi inte pratar pengar...)

Men inte
    -ren reklam
    -köp

Svar på tråden Sytråden spinner vidare - lila tråd