plura skrev 2010-04-12 23:11:21 följande:
Känner mig verkligen superpuckad ( ) men hur avslutar men en söm med overlocken? Om man syr runt (en filt ex) fortsätter man en bit in på början av sömmen och bara slutar -håller det då om jag bara klipper rent från trådar? Eller om jag syr ihop en ärm med mudd -rakt ner, men sen då? Ska man sy några stygn vertikalt över eller... -Gaah är nog för trött för att tänka. En till fråga -hur syr man runt? Typ ett rundat hörn eller en cirkel -lätta på pressarfotstrycket eller nåt annat enkelt. Ett mjukt rundat hörn går bra, men svänger det tvärare så veckar sig tyget och ligger dubbelt i sömmen. Man ska nog inte hålla på med sånt man inte kan när man är trött, men vad gör man -nu sover ju barnen.
Sy en bit omlott och sen sneddar du ut och klipper av trådarna, håller alldeles utmärkt. Hm, rakt ner, jag syr alltid ihop ärmen först, och mudden för sig. och sen syr jag mudden på ärmen. Eller så fållar jag, eller kantbandar. Oftast "låser" man in overlocksömmen på så vis. Jättetvära svängar är svåra, men går, det krävs träning bara, ibland syr jag en bit, lyfter pressarfoten, vrider tyget lite, syr lite till osv.