• Miss Daisy

    Kan min 14 åriga dotter förlova sig? :S

    Ärligt talat så visade jag klänningen för min fjortonåriga son och till och med han blev lite chockad. Visst, det är ju inte mitt barn men jag skulle aldrig låta mina barn gå klädda så. Vet inte vad man vill uppnå med det? Att de får mkt uppmärksamhet? Flickorna är ju så himla vackra så det kommer de få ändå, och risken är att de får fel sorts uppmärksamhet från fel sorts personer om de klär sig som små lolitor.

    Bara för att ungdomar vill klä sig på et sättet så betyder inte det att man ska stödja det. Vi föräldrar är till för sätta gränser och bestämma vad som är bäst för våra barn.

  • Miss Daisy

    Sen måste jag till Xtinaa's försvar säga att det är lätt att uttala sig hur man ska göra som tonårsföräldrar innan man har en tonåring själv. Jag hade också det väldigt klart för mig när min son fortfarande var relativt liten.

    Min son är fjorton år och han har en flickvän som är femton. De har varit tillsammans i snart ett år, och jag tar för givet att de har sex med varandra. OK, det är ingetting jag själv kanske skulle ha valt om jag fick välja... Men å andra sidan de är aldrig ute på kvällarna. De är antingen här och kollar på film eller hemma hos henne. De dricker inte alkohol och de röker inte. På vardagarna träffas de och sitter vid varsin ände av bordet och gör sina läxor. När jag jämför med många andra tonårsföräldrar, som kämpar för att hålla ordning på sina tonåringar, så inser jag att jag har tur. De är liksom inte lika lätta att styra i den här åldern som när de var små, och har man inte haft en tonåring själv så kan man inte sätta sig in i det riktigt.

    Jag är i varje fall glad att min son och hans flickväns sexuella debut skedde med någon de verkligen har känslor och respekt för. Min son behandlar henne som en prinsessa. När hon har varit här på vardagarna så åker han bussen med in till stan och lämnar henne vid dörren så att hon kommer hem säkert. Och när hon sover här så får hon frukost på sängen varje gång. Jag tror faktiskt att deras förhållande kommer att vara ganska länge, åtminstående ett år till. De är båda väldigt allvarliga och seriösa. Två ensamvargar som har funnit varandra.

  • Miss Daisy

    Alfonsina! "Du har väl pratat med honom om preventivmedel och ansvar hoppas jag?!"
    Det är väl helt klart att jag har gjort det!!!! Fattar inte vart du vill komma med en sån kommentar överhuvudtaget. Jag är en vuxen människa och mina barn är mitt ansvar, vilket jag tar på fullaste allvar. Diskutera ämnet, eller mitt sätt att uppfostra, om du vill, men dryga kommentarer tycker jag diskussionen kan klara sig utan.

    Xtinaa! Nej, det är nog svårt att få fjortonåringar som sitter hemma och lekar med barbiedockor, men däremot så tycker jag att man ska ha extra koll på vad ens barn gör så fort de blir tonåringar. Jag skulle inte acceptera att min son spenderade helgerna dragandes runt på stan t ex (säger inte att din tonåring gör det) för det är alldeles för lätt att de råkar illa ut. Och om de går på fest så tycker jag som förälder att man ska komma dit och hämta dem, inte minst för att markera att man håller koll på om alkohol osv är inblandat. De få ggr sonen går på fest så har vi hämtat honom klockan elva. Han har ännu inte kommit på tanken att detta inte skulle vara normalt.

  • Miss Daisy

    Ja, jag förstår att det är svårt om man inte har körkort, bil eller har sambo som har det. Jag har sjsälv inget körkort men min sambo hämtar min son när det är fest. Sen får han inte vara ute längre än klockan elva och vi brukar aldrig bli trötta innan dess i varje fall. Nuförtiden känns det ju inte säkert att låta dem åka hem i taxi heller för det har ju hänt en del saker i samband med taxiresor också.

    Skönt att min son inte har fått för sig att han ska gå ut på helgerna än. Är glad att han och flickvännen spenderar helgerna hemma hos varandra istället.

  • Miss Daisy

    När min son var yngre så sa jag att han inte skulle få ha sex förrän han var 18 år eller han hade flyttat hemifrån. Grejen är att sen när man har en tonåring så inser man att de kan göra saker trots vad mamma säger. Jag tycker det är bättre att han har sex med en tjej som han har en kärleksfull relation till nu än att första gången t ex sker på fyllan. De har varit tillsammans i snart ett år och de är verkligen kära. Innan de skulle sova över första gången så satt jag och flickans mamma och pratade i timmar, och vi kom fram till att de har sex ändå men att på det här sättet så kan vi ha lite koll på det så att vi vet att de har kondomer osv. Jag tycker det är viktigare vem de har sex med och vilka känslor som är inblandade snarare än när det sker.

    Anonym! om man inte ens behöver svara på ditt inlägg, vad är du ute efter att kasta galla eller diskutera. Om du nu känner så starkt för detta så varför vågar du inte ens stå för dina åsikter?
    Varför ens skriva???

  • Miss Daisy

    Jag kan säga så här att min mamma var jätte hård på det här med killar som sov över. Och vad ledde det till? Jo, jag hade sex på dagisgårdar inne på nån lekplats mitt i vintern, hemma hos killen i smyg, eller full på nån fest. Jag vill inte att min son ska ha det så, utan jag vill att ha ska uppleva sex som nått fint med den man är kär i. Hur vet du att din dotter inte gjorde så istället? Det är knappast nått man senare berättar för sina mamma ens som vuxen.

    Om en månad så blir man son 15 år, och då är han "byxmyndig". Jag är glad för hur han artar sig, bland annat så har ahan engagerat sig i en rörelse som är kämpar mot att tjejer kallas "hora" oh likande dagligen i svensk skola. Jag hör många killar sitta och prata förnedrande om tjejer på tunnelbanan om tjejer de ska försöka kn*lla på och det gör mig äcklad. Min son säger sig älska sin flickvän och han behandlar henne med största respekt. Jag är glad för att hans första erfarenheter av kärlek och sex kommer att bli fina minnen en dag.

    Ärligt talat så sk*ter jag faktiskt i vad du tycker. Jag var tveksam om vad som var rätt i början men jag märker att deras förhållande kommer att bli långt (redan nästan ett år) och att de har djupa känslor för varandra.
    Det är mitt barn, jag känner honom och jag gör vad jag känner är bäst.

  • Miss Daisy

    Men det viktigaste är väl vad en förlovning betyder för en själv och inte vad det betyder/ har betytt för någon annan. Jag tycker ärlit talat att det finns värre saker att bry sig om än att tonåringar förlovar sig. Hellre att de är kära och förälskade än att de byter sexpartners eller har sex fast de inte vill på fyllan. Jag var förlovad som 16-åring men jag tycker det är annorlunda att vara förlovad som vuxen, men jag ångrar mig inte. Det var fint att ha samhörighet med en annan person i en ganska jobbig ålder.

  • Miss Daisy

    Fast giftemål innebär ju vissa juridiska aspekter som inte förlovning gör. Tycker det är stor skillnad.

    Sex mellan två fjortonåringar är inte olagligt.

  • Miss Daisy

    Nej, jag tror inte det eftersom pojken själv är minderårig samt att det sker ju under samtycke.

  • Miss Daisy

    Man är inte myndig förrän man fyller 18 år. Den här informationen har jag hittat:

    "Unga människor genom lagen om sexuellt utnyttjande av underårig. Brottet omfattar antingen den som har sexuellt umgänge med den som är under 18 år. Vidare skyddas barn geenom lagen om sexuellt ofredande. Brottet omfattar den som sexuellt bereör barn under femton år eller förmår barnet att meverka i någon handling med sexuell innebörd."

    Jag tror att det att det är ett brott om det handlar om en vuxen och ett barn, men eftersom en 16-åring i lagens mening inte räknas som vuxen så är det en annan sak. Så länge det finns samtycke såklart.

  • Miss Daisy

    Det här hittade jag på ungdomsmottagningens sida:

    "Det är inte den som är underårig som begår något brott, eller som blir straffad, utan det är den som är äldre än 15 och som har sex med en underårig (under 15 år) som gör fel och som kan få ett straff. Lagen finns där för att skydda barn och väldigt unga personer från att bli sexuellt utnyttjade av äldre personer. För yngre personer kan ofta ha svårt att stå emot när deras äldre partner vill ha sex, då många unga inte vill verka barnsliga inför sin partner.

    Så, det som krävs för att man ska betrakta det som ett brott är att det finns en betydande åldersskillnad mellan den underårige och den andre personen. Därför är det tex inget brott om en som precis fyllt 15 har sex med sin partner som är 14, utan det krävs skillnad i ålder för att man skall anse att någon har utnyttjat den andre. Och det är alltid på den äldre som ansvaret vilar. Så om en 18-19 åring tex har sex med en 13-14åring kan den äldre personen bli anmäld och straffad även om den yngre personen sade jag till att ha sex. Maxstraffet för sexuellt utnyttjande av underårig är fyra års fängelse och om det bedöms som grovt sexuellt utnyttjande av underårig så är maxstraffet åtta års fängelse.
    Hoppas att det klarnat lite.

    Bo Westholm/ Leg. psykolog/ Socionom"

    ungdomsmottagningen.se/question.php

  • Miss Daisy

    Alltså, det är så himla mkt faror och sk*t som ens ungdomar kan råka ut för nuförtiden, speciellt tufft är det för tjejerna. Har man sex med ett par stycken är man än hora och har man inte sex med nån så är man tråkig och kanske en hora ändå. Tror inte en förlovning kan till och med rädda en tjej från den stämpeln. Fattar inte att folk tycker att det är en så himla stor grej. Det är väl jätte bra att det är två ungdomar som är kära. I dag övertalas tjejer till analsex och utstår så klumpig benhandling att de ibland går sönder där bak.

    Varför är det så himla farligt att de förlovar sig?? Det fanns saker som är mkt mer farligt än kärlek och två ungdomar som vill visa att de hör ihop.

  • Miss Daisy

    Klarafina1! Jag skullepersonligen inte heller lägga ut en bild på mitt barn i bikini, men jag förstår inte vad du vill uppnå med att säga "hur frisk är man om man lägger ut en sån bild" Det är ett påhopp. Kom med lite argument men håll dig till familjelivsregler om hur man ska bete sig härinne.

  • Miss Daisy

    Xtinaa! Tror att det var ett bra beslut. Dina barn är så vackra och fina, och det var bilderna också men tyvärr så kan det ju utnyttjas på fel sätt. För j*kligt att de ska finnas så mkt sjuka människor.

Svar på tråden Kan min 14 åriga dotter förlova sig? :S